کد خبر: ۱۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱ 03 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از تسنیم،میرعلی محمدی سخنگوی شورای شهر ارومیه در گفت‌وگوی خبری گفت : گزارش نهایی و تکمیلی در زمینه طرح تفصیلی شهر ارومیه با توجه به پیشرفت ۶۷ درصدی آن در نیمه دوم سال آینده ارائه ‌می‌شود که در آن فضای ۷۴ هکتاری پادگان لشکر ۶۴ ارومیه به فضاهای خدماتی رفاهی اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به وضعیت طرح تفصیلی شهر ارومیه اظهار داشت: اصولاً هر ده سال یکبار باید طرح تفصیلی شهرها به تبعیت از طرح جامع مصوب آن شهر، تهیه و بازبینی شود که این کار توسط یک مشاور ذی‌صلاح طرح تفصیلی که دارای رتبه معماری و شهرسازی و سایر رتبه‌های مورد نیاز است، قرارداد خود را با اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری آن شهر منعقد می‌کند.

محمدی در ادامه افزود: هم‌اکنون مشاور طرح تفصیلی شهر ارومیه بر عهده محدثان مشاور طرح و آمایش بوده که حدود یک سال است که روی آن طرح کار می‌کند و در این باره از ویژگی‌های مهم تهیه یک طرح تفصیلی در نظر گرفتن ضوابط و معیارهای تعیین شده از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی است که در وزارت راه و شهرسازی مستقر است.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: این ضوابط حداقل‌های مورد نیاز برای تهیه مدیریت جامع و بهنگام شهری است که در آینده یعنی به مدت 10 سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

محمدی اظهار داشت: در این باره متاسفانه در شهر ارومیه به سبب دستکاری‌های انجام یافته توسط کمیسیون ماده 5 استانداری و عدم توجه مسئولان و مدیران شهری گذشته، نسبت به روند آتی توسعه شهر ارومیه آن را با مشکلات جدی مواجه ساخته به گونه‌ای که متاسفانه هم‌اینک شهر ارومیه به صورت افقی توسعه یافته و از فضاهای مورد نیاز خدمات شهری مانند فضاهای آموزشی، بهداشتی، پارکینگ، فضاهای‌مذهبی و فضاهای سبز برخوردار نیست.

وی گفت: به دلیل پایین بودن بسیاری از ساختمان‌ها در شهر ارومیه که کمتر از دو طبقه است، بنا به اظهار مشاور طرح تفصیلی حدود 92 درصد تامین کثری فضاهای خدمات شهری مورد نیاز به طور جدی با مشکل مواجه شده است به عنوان مثال در منطقه گلشهر ارومیه به دلیل تراکم ناموزون ساختمان‌های مرتفع و در مناطقی مثل اسلام‌آباد، حسین‌آباد و کشتارگاه با تراکم ساختمان‌های کم‌ارتفاع، هم با مشکل کثری فضاهای خدماتی شهری و هم با مشکل ترافیک و پارکینگ مواجه هستیم.

محمدی اظهار داشت: هم اینک کارگروهی متشکل از نمایندگان طرح تفصیلی، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری ارومیه، شورای اسلامی شهر ارومیه و نخبگان و اساتید دانشگاه روند کار طرح تفصیلی شهر ارومیه را دنبال می‌کنند و در این باره برای تامین کثری فضاهای مورد نیاز خدمات شهری پیشنهاداتی از سوی این گروه ارائه شده و امید می‌رود که بتوان برای شرایط فعلی شهر ارومیه بخشی از این فضاها را با تمهیداتی خاص جبران کرد.

وی گفت: در این باره جلساتی که در شورای اسلامی شهر ارومیه به همت کمیسیون عمران، برنامه‌ریزی و حمل و نقل شهری تشکیل می‌شود چند مورد خواسته دارد، اول اینکه به دلیل مراجعات مکرر شهروندان جهت تعیین تکلیف زمین‌ها و ساختمان‌های در شرف احداث خود در مناطق 5 گانه شهرداری ارومیه، از مشاور خواسته شده، در اسرع وقت ممکن نسبت به تکمیل و ارائه گزارش نهایی خود در زمینه طرح تفصیلی شهر ارومیه با برگزاری جلسات فشرده اقدام کند.

عضو شورای شهر ارومیه تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به کمبود فضاهای خدمات شهری باید برخی از ساختمان‌ها و فضاها به صورت چند منظوره در نظر گرفته شود و علاوه بر آن از فضاهای در اختیار شهرداری و حتی برخی سازمان‌های دولتی برای تامین فضاهای خدماتی مورد نیاز بهره‌برداری قرار گیرد.

محمدی بیان کرد: باید از ظرفیت موجود در فضای 74 هکتاری پادگان لشکر 64 ارومیه استفاده شده و علاوه بر آن با توجه به شرایط حاضر، پیشنهاداتی به منظور تامین پارکینگ در سطح شهر ارومیه به ویژه در خیابان‌های با تراکم بالا صورت پذیرد.

محمدی اظهار داشت: بنابراین امید است که گزارش نهایی و تکمیلی در زمینه طرح تفصیلی شهر ارومیه با توجه به پیشرفت 67 درصدی آن در نیمه دوم سال آینده ارائه ‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار