مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه (۱۰ ماه) در مجموع یک میلیون و ۹۵۵ هزار ۴۴ تُن کالا از این مرز رسمی به عراق صادر شده است.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸ 31 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، قاسم مطلبی با تبریک ایام مبارک دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران افزود: ارزش کالا‌های صادر شده در مجموع به میزان ۸۰۵ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۸۱۰ دلار است که در قالب ۳۶ هزار و ۹۷۲ اظهارنامه بوده است.

وی اظهار داشت: عمده کالا‌های صادر شده از این مرز رسمی به عراق میوه و تره بار، کاشی و میلگرد بوده که در مجموع با ۷۶ هزار و ۴۱۱ دستگاه کامیون حمل و بارگیری شده است.

مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان گفت: صادرات ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ درمجموع یک میلیارد و ۴۸۷میلیون و ۶۴۱هزار و ۹۰۷ دلار به ارزش وزنی سه میلیون و ۷۳۷ هزار و ۲۳۰ تُن بوده که امسال از نظر دلاری و ارزی کاهش داشته است.

مطلبی با اشاره به دلایل کاهش حجم صادرات امسال مرز رسمی پرویزخان یادآور شد: با توجه به تعطیلی سایر مرز‌های کشور با عراق به دلیل کرونا در سال ۹۹ و هدایت کامیون‌های صادراتی سایر مرز‌ها به مرز پرویزخان این مرز حجم بسیار بالایی از صادرات را از نظر وزنی و چه ارزی به همراه داشت.

وی اضافه کرد: مرز رسمی پرویزخان در سال گذشته که بیشتر مرز‌های ۱۲گانه با عراق به خاطر کرونا تعطیل شده بود نه تنها حتی یک روز هم تعطیل نشد بلکه پذیرای کامیون‌های صادراتی سایر مرز‌های کشور نیز بود.

مطلبی با اشاره به اهمیت مرز رسمی پرویزخان و جایگاه این مرز بین المللی، ادامه داد: امسال تاکنون نیز در مجموع مرز رسمی پرویزخان در میان سایر مرز‌های کشور در جایگاه نخست صادرات به عراق قرار دارد و این مرهون فعالیت شبانه روزی فعالان اقتصادی در مرز از تجار و تولید کنندگان تا کارکنان و پرسنل گمرک و سایر نهاد‌ها و ادارات هم سو با مجموعه‌ی گمرک و نیرو‌های مسلح در مرز است که در چنین شرایط اقتصادی و وجود تحریم‌های ظالمانه برای رونق کشور سخت کوشانه در تلاش هستند.

مدیرکل گمرک پرویز خان افزود: انقلاب اسلامی حماسه‌ی بی بدیل ملت ایران و یادآور روز‌هایی است که در تاریخ این کشور همچون برگ زرینی ماندگار خواهد بود و اکنون در سالگرد این حماسه بزرگ ملی بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و مقام شهیدان تجدید بیعت می‌کنیم.
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با وجود توطئه‌های دشمنان و سنگ اندازی‌ها وشیطنت‌های آن‌ها با هدایت‌های پیامبر گونه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی با صلابت‌تر از گذشته حرکت می‌کند.
مطلبی یاداور شد: امروز گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی وظیفه خطیری را برعهده دارد و با تمام توان خود در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکتی رو به جلو دارد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرز‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرز‌های فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالا‌های غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار