کد خبر: ۱۰۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹ 01 October 2015

مصاحبه اختصاصی تابناک آذربایجان غربی با رئیس هیئت مدیره چهارمین دوره سازمان نظام پرستاری ارومیه ، سرکار خانم تیز فهم عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

با توجه به برگزاری چهارمین دورۀ انتخابات سازمان نظام پرستاری استان در روز جمعه ۲۹ خرداد ماه سال جاری که به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد و اعضاء هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری ارومیه نیز انتخاب شدند .

بر آن شدیم تا مصاحبه‌ای با رئیس هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری ارومیه سرکار خانم تیزفهم داشته باشیم که بشرح ذیل تقدیم حضور خوانندگان محترم می‌گردد.

تابناک آذربایجان غربی: با عرض سلام و سپاس از جنابعالی که در این گفتگو شرکت نمودید، لطفاً در ابتدا خودتون رو معرفی بفرمائید؟

- با سلام خدمت شما و خوانندگان محترم سایت وزین تابناک،اینجانب توران تیزفهم عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه کارشناس ارشد گرایش داخلی و جراحی با توجه به اینکه در بالین جهت آموزش دانشجوهای پرستاری از نزدیک با همکاران محترم پرستاری و با مشکلات و مسائل آنان آشنا شدم و مسائلی که آنان در محیط بیمارستان از آن شکایت داشتند از جمله عدم تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال 1386 به تصویب مجلس رسیده ولی هنوز اجرا نشده است، عدم دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای در پرستاری، عدم اجرای قانون سختی کار وکمبود نیروی متخصص، عدم اجرای طرح ارتقاء بهره وری در بیمارستانهای خصوصی و بیمارستانهای دولتی برای پرستاران شرکتی،عدم رعایت عدالت در پرداختی حقوق و مزایا برای این قشر زحمت کش، برایم ملموس تر شد، از طرفی بعلت مشکلاتی که دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد در بیمارستانهای علوم پزشکی داشتند که با توجه به هزینه ای که دانشگاه آزاد برای دانشجویان در بیمارستانهای وابسته به علوم پزشکی متقبل می گردد (100 درصد شهریه متغییر) همکاری لازم و خدمات لازم ارائه نمی گردد.

بر آن شدم که در چهارمین انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری شرکت نمایم و در صورت جلب اعتماد جامعه پرستاری بتوانیم گامی موثر در ایجاد رابطه مطلوب بین دانشگاه و مراکز درمانی شهر، برداریم.

تابناک آذربایجان غربی: جایگاه سازمان پرستاری و وظایف آنرا لطفا بیان بفرمایید؟

با توجه به این که سازمان نظام پرستاری سازمانی مستقل است و اهداف مشخصی دارد که نقش مهمی در اعتلای تحول سلامت ایفا می نماید و اهداف و وظایف مشخصی از جمله :

اهم آنها رشد و تعالی حرفه پرستاری، حفظ حقوق پرستاران و مردم در قبال خدمات پرستاری، اجرای موازین و ارزش های اسلامی و اخلاق امور پزشکی در بخش پرستاری و...

همکاری در تعیین تعداد نحوه پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه های کشور و ارتقاء کیفی و مهارت ها و دانش فارغ التحصیلان پرستاری از نظر پژوهشی و آموزشی و بالینی و تعیین استاندارد های خدمات و شرح وظایف رده های مختلف پرستاری و...

تابناک آذربایجان غربی: انتخابات 29 خرداد را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه انتظار داشتم حضور حداکثری پرستاران را شاهد باشیم ولی متاسفانه حضور حداکثری نبود و شاید اعضاء هیئت مدیره سه دوره قبل، نتوانسته بودند انتظارات بحق همکاران را تامین نمایند. البته باید عرض کنم که شعار ما تغییر بود و این شعار با همراهی و همکاری و همدلی اعضاء محترم سازمان محقق خواهد شد.

با عنایت خداوند متعال در چهارمین دوره ی انتخابات سازمان نظام پرستاری با بالاترین رأی بعنوان هئیت مدیره انتخاب و سپس با رأی اعضای هئیت مدیره در اولین جلسه، به عنوان رئیس هئیت مدیره سازمان نظام پرستاری ارومیه انتخاب شدم. به نوبه ی خودم از همکاران پرستاری و هئیت مدیره محترم که به اینجانب اعتماد کردند کمال تشکر و قدردانی را دارم که در سرنوشت حرفه ایی خودشان شرکت کرده و اقتدار حرفه ایی خود را نشان دادند و تابوی 12 ساله نظام پرستاری ارومیه را در هم شکستند تا شاهد تغییرات اساسی در نظام پرستاری ارومیه گردند.

تابناک آذربایجان غربی: چه برنامه هایی را برای سازمان نظام پرستاری در نظر دارید؟

هیئت مدیره جدید ارومیه در راه شکوفایی و اعتلای بیش از پیش سعی و تلاش می نمایند و در صدد هستند که حداقل 80 درصد پرستاران و زیر گروههای آن را به عضویت سازمان در آورند و علاوه از تحقق بخشیدن اهداف و وظایف سازمان تا حد امکان، فعالیت های جانبی نیز جزو برنامه های آن می باشد.

تسهیلات رفاهی اعم از:

• ارائه انواع بیمه ها با تخفیف ویژه و اقساطی (بخصوص بیمه مسئولیت )

• تهیه مسکن با شرایط مناسب

• فراهم آوردن امکانات ورزشی و ایجاد نشاط اجتماعی

• فعال کردن کمسیون های آموزشی و پژوهشی و دانشجویی و بازنشستگان با ایجاد کانال ارتباطی بین دانشگاه ها برای بالا بردن کیفیت

• تبیین جایگاه پرستاری در حوزه سلامت و جامعه

• پیگیری مطالبات پرستاری

کمیته بهداشت و درمان ایران از نظر کیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی از سطح بالایی نسبت به کشورهای هم جوار بر خوردار است و شهر ارومیه نیز با چندین کشور هم مرز می باشد، بهترین موقعیت را برای توریسم درمانی دارد و متاسفانه بعلت مدیریت نامناسب بهداشتی درمانی به عنوان گذرگاه برای توریسم درمانی استان های اصفهان و شیراز و ... می باشد که باید با برنامه ریزی درست و فراهم آوردن امکانات لازم در جذب توریسم درمانی، اقدامات لازم صورت گیرد.

تابناک آذربایجان غربی: سوم شهریور ماه جشنواره لقمان حکیم برگزارشد و شما در این جشنواره به چه رتبه ای دست یافتید و اهداف این جشنواره چه بود؟

دومین جشنواره علوم پزشکی لقمان حکیم در چهار محور پژوهش، آموزش، خدمات سلامت و دانش‌آموختگان به میزبانی واحد علوم دارویی، سوم شهریور ماه 94 برگزار شد. مراسمی که مصادف با مناسبت روز پزشک و داروساز برای دومین سال متوالی از سوی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور قدردانی از برترین‌ها در 4 محور برگزار شد.

بیش از 90 واحد فعال در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این جشنواره حضور داشتند که با عنایت پروردگار توانستم رتبه برتر آموزشی را کسب نمایم و به عنوان معلم برتر در این جشنواره معرفی شدم.

تابناک آذربایجان غربی: پرستاری و معلم پرستار بودن را چگونه وصف می کنید؟

پرستار فردی هنرمند است که علم و دانش خود را با هنر ارتباط در مددجویان به صورت بالینی بکار می بندد که این علم و هنر ارتباط پرستاری را در دوره آموزش 4 ساله دانشگاهی کسب می کند تا بتواند در تحول سلامت ایفای نقش نماید، که بدنه ی اصلی نظام سلامت می باشد.

معلمی هم شغل انبیاء است.یک از افتخارات من به همین عنوان است هم معلم باشی و هم درمان گر آلام بیماران که اجر دنیوی و اخروی را در پی دارد.

دانشگاه های تربیت کننده ی دانشجوی پرستاری، دانشگاههای آزاد و سراسری می باشند. که در شهر ارومیه به جرأت میتوانم بگویم که 80 درصد پرسنل بیمارستان های دولتی و خصوصی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه می باشند. البته به دلیل عدم وجود امنیت شغلی (شرکتی- قردادی) و نیز پایین بودن دریافتی آنان با توجه به سختی کار و زیان آور بودن از یک طرف و عدم تامین نیازهای اولیه این قشر زحمت کش از طرف دیگر، موجب شده تعدادی کثیری از فارغ التحصیلان رشته های حوزه درمان به کشورهای مختلف مهاجرت می نمایند از جمله کشورهایی که اغلب این مهاجرین را می پذیرند امریکا و ترکیه، کانادا و.. می باشد. با نظر به این که اینجانب چندسال مدیریت گروه پرستاری دانشگاه آزاد واحد ارومیه را عهده دار بودم، متاسفانه در جریان اقدامات فارغ التحصیلانی بودم که برای انجام کارهای اداری و آماده کردن مدارک تحصیلی برای ارسال به خارج از کشور و اخذ ویزای کار و در نهایت مهاجرت به کشورهای ذکر شده قرار می گرفتم و با بررسی اولیه متوجه شدیم که مهاجرت در رشته پرستاری و رشته های حوزه سلامت رقم بالایی را به خود اختصاص داده است. و این آمار می تواند زنگ خطری برای مسئولین وزارت بهداشت و درمان باشد که می بایست برای ارتقاء کیفیت خدمات درمانی چاره اندیشی بکنند.

تابناک آذربایجان غربی: اعتراضات جامعه پرستاری را بحق می دانید یا یک جریان تبلیغات سیاسی ؟

اعتراضات صنفی جامعه پرستاری کشور از چندی پیش در اقصی نقاط کشور رسانه ای شده است و به حق اعتراضات، صنفی، بجا و منطقی بوده است اما در این میان عده ای به دنبال گل آلود کردن وضعیت و بهره برداری سیاسی به نفع جریانات خاص بوده اند و سعی در ایجاد فضای سیاسی برای این اعتراضات بودند که بنده به عنوان نماینده پرستاران ارومیه ضمن اعلام برائت و همچنین محکوم کردن چنین اقداماتی، سیاسی کاری در یک تشکل صنفی را بدور از اخلاق حرفه ای می دانم.

هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری ارومیه طبق آخرین بررسی ها و برگزاری جلسات هم اندیشی و تخصصی اقدامات قانونی را در تحقق عدالت و اجرایی شدن قوانین ساری و جاری و مصوب مجلس شورای اسلامی در دستور کار خود قرار داده است و با حمایت همکاران فهیم و ساعی تا نیل به اهداف پیش بینی شده از پای نخواهد ایستاد و بدنبال مطالبات بحق پرستاران از مراجع قانونی خواهد بود.

ضمنا در راستای اطلاع رسانی بموقع و شفاف، روابط عمومی نظام پرستاری ارومیه نشریه دیجیتالی جامعه سالم را طراحی نموده که پس از اخذ مجوز های لازم در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

تابناک آذربایجان غربی: ازجنابعالی کمال تشکر و امتنان را دارم که وقتی برای ما اختصاص دادید و در این مصاحبه شرکت نمودید.

رسالت اصلی رسانه ارتقاء آگاهی جامعه است و این رسالت را بایدیک فرصت و یک موهبت الهی بدانید.

والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته

خبرنگار : یحیی حساس


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
میدونید چرا شرکت کننده کم بود چون اکثر بیمارستانها صندوق نداشتن وپرسنل دسترسی بهصندوق بعد ازشیفت سنگین کاری خیلی سخت بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار