معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به تهدیدات جدی بحران کاهش جمعیت برای آینده جامعه، گفت: بحران کاهش فرزندآوری در جامعه را باید کاملا با منطق علمی و عقلی به مردم هشدار دهیم تا متوجه عواقب آن باشند و فارغ از مشکلات فعلی به آن فکر کنند.
کد خبر: ۱۱۰۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 09 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا ابراهیم شکیبا افزود: وقتی مستقیما بدون توضیح علمی و عقلی به مردم بگوییم؛ بچه دار بشوید که برای آینده خود، جامعه و کشور بسیار با اهمیت است؛ آنها موضع می گیرند به همین خاطر باید فارغ از تمام مشکلات موجود؛ باید دلایل را کاملا علمی، ملموس و واقعی؛ خطرات کاهش جمعیت در آینده را به آنها گوشزد کنیم.

وی گفت: واقعیت آن است از یک طرف امید به زندگی در کشور بالا رفته الان ۷۵ سال است یعنی روز به روز به جمعیت سالمند ما افزوده می شود که نیاز به مراقبت، حمایت، درآمد و معیشت در آینده دارند و از طرفی جمعیت مولد روز به روز رو به کاهش است یعنی کسانی که باید در تولید و درآمد کشور فعالیت کنند تا معیشت همه بچرخد روز به روز کمتر می شود.

شکیبا توضیح داد: به عبارتی جمعیت غیرفعال ما بیشتر از جمعیت فعال می شود یعنی اینکه جامعه‌ای که مسن شده؛ توانایی کار و فعالیت ندارد برای مراقبت، حمایت و دریافت معیشت دچار مشکل جدی می شود، بفرض مثال افراد کمتری کار می کنند و بیمه تامین اجتماعی می پردازند و این پرداخت مستمری بازنشسته ها را تا دیروز کار می کردند و بیمه پرداخت می کردند چون پول کمتری به بیمه داده می شود؛ به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه کاهش فرزندآوری در ابعاد مختلف در آینده کشور تاثیر بسزائی دارد؛ خالی شدن جامعه از نیروی کار برای مراقبت، حمایت، معیشت سالمندان مانند پرستار، فیزتراپ، و دیگر مسائل را از مهم ترین دلایل آن ذکر کرد.

شیب سالمندی کرمانشاه نسبت به کشور بیشتر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه تغییر باور و فرهنگ مردم بر تک فرزند، بی فرزندی را نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دانست و افزود: متاسفانه امروز با تغییر فکر و فرهنگ در جامعه نسبت به فرزندآوری طوری جا انداخته اند که بچه سد راه زندگی و خوش های زوج ها است در حالی که فرزند یک نعمت خدادادی برای نشاط، شور، هدف و برنامه در زندگی ما است و کسانی که فرزند نداشته باشند بیشتر درگیر افسردگی خواهند شد.

شکیبا در ادامه نرخ باروری در استان کرمانشاه را کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: میانگین نرخ باروری در کشور ۱/۷ درصد و در کرمانشاه ۱/۵ درصد است که نزدیک به ۲ دهم درصد نسبت به کشور کمتر است.

وی همچنین نرخ رشد را در کشور هفت دهم درصد و در کرمانشاه پنج دهم درصد اعلام کرد و اظهار داشت: واقعا استان کرمانشاه از نظر رشد باروری وضعیت مناسبی ندارد زیرا جمعیت آن آرام آرام رو به پیری می رود و جمعیت پیر آن تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد.

این مقام مسئول در بخش پایانی صحبت های خود به تلاش نظام و دولت برای مقابله با بحران کاهش نرخ باوری اشاره کرد و گفت: دولت در این سالها تلاش بسیار کرده و با ارایه مشوق هایی مانند، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، زمین مسکن، اهدا خودرو نصف قیمت، یک سری امتیازات به مادران شاغل، پرداخت درمان زوج های نابارور، خدمات رایگان برای زایمان طبیعی و دیگر اقدام ها خانواده ها را مجاب به فرزند آوری کند و برای اجرای برنامه های خود شب روز در تلاش است.

هم اکنون ۱۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه پیر است که براساس پیش‌بینی‌ها تا ۲۰ سال آینده این میزان به ۳۰ درصد خواهد رسید.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار