رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از اجرای ۱۰۰ طرح تحقیقاتی جدید در این مرکز خبرداد.
کد خبر: ۱۱۱۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶ 19 June 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،غلامرضا گودرزی در جمع خبرنگاران ، افزود: تمام این طرح‌ها ابلاغ شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال به ۱۲۰ طرح تحقیقاتی افزایش یابد.
وی بیان کرد: سال گذشته نیز ۱۲۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز دنبال شد که ۴۰ طرح آن تا پایان سال به اتمام رسید و بقیه در دست انجام است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: طرح‌های تحقیقاتی این مرکز به طور معمول ۲ تا پنج ساله هستند.
گودرزی با یادآوری سفر رئیس‌جمهور به استان مرکزی، گفت: توسعه و تجهیز مرکز رشد کشاورزی ( آزمایشگاه کشت بافت گیاهی ) با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار، تکمیل تجهیز سایت فرآوری هسته‌های اولیه بذری با ۲۰ میلیارد ریال، راه‌اندازی و تجهیز ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار و تاسیس و تجهیز ایستگاه پرورش اصلاح نژاد گوسفند کلکوهی با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار، مصوبات این سفر برای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی این استان بود.
وی عنوان کرد: تاکنون حدود ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات این سفر به مرکز تخصیص یافته که ۱۰ میلیارد ریال از منابع ملی سازمان تحقیقات و ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: مرکز تحقیقات به عنوان یکی از ثمرات جهاد کشاورزی از زمان ایجاد تاکنون منشا خدمات فراوانی بوده است.
گودرزی اظهار کرد: این مرکز در استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی، توانمندسازی اقتصاد خانوار روستایی و ارتقای امنیت غذایی تاکنون گام‌های بلندی برداشته است.
وی، مهمترین رسالت وزارت جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را تامین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: مهمترین مولفه‌های امنیت غذایی، افرایش تولیدات کشاورزی، بهره‌وری مصرف نهاده‌ها، حفظ ذخایر ژنتیکی و انتقال دانش فنی و مهارت‌آموزی به بهره‌برداران است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: این مرکز دارای ۲۰ عضو هیات علمی و ۱۴ محقق غیرهیات علمی است و کمبود نیرو یکی از چالش‌های مهم است.
گودرزی تصریح کرد: ۱۲ رقم لوبیای جدید در استان مرکزی توسط این مرکز با نام‌های صالح، غفار، کوشا، صدری،درسا، پاک، شکوفا، درخشان، اختر، یاقوت، افق، دادفر، شناسایی شده است.
وی بیان کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی این استان کارهای ارزشمندی در راستای کرم گلوگاه انار و صنوبر انجام داده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: ۲۶ و نیم تن بذر پرورشی لوبیا سال گذشته تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
گودرزی اظهار کرد: در سال ۱۳۶۰ سطح زیر کشت گندم آبی استان مرکزی حدود یک‌هزار و ۷۰۰ تن در هکتار بود اما میانگین فعلی به چهار هزار و ۵۰۰ تن در هکتار رسیده است.
وی گفت: در سال ۱۳۶۰، گندم زیرکشت سالانه این استان، ۴۷۰ کیلوگرم در هکتار به ثبت رسید و هم‌اکنون به ‌یک‌هزار و ۱۱۰ کیلوگرم در هکتار رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: تولید لوبیا نیز در سال ۱۳۶۰ در این استان به یک‌هزار و ۳۲۵ کیلوگرم در هکتار رسید و هم‌اکنون به ۲ هزار و ‌۸۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.
گودرزی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، بیش از یک میلیون و ۱۰ هزار نهال در این استان تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفت که نسبت به نهال‌های خارج از نظارت مرکز، کیفیت و اصالت بالاتری دارند.
وی گفت: ۱۵ رقم گندم آبی، ۶ رقم گندم دیم، ۶ رقم جو آبی، ۲ رقم جو دیم، ۲ رقم نخود، ۹ رقم لوبیا، ۱۵ رقم سیب‌زمینی و یک رقم سبزی و صیفی ارقام موجود در برنامه‌ بذری غلات گواهی شده در این مرکز است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: سال گذشته ۳۰ هزار نفر روز آموزش به بهره‌برداران صورت گرفت و این استان رتبه سوم کشور را در این بخش کسب کرد.
گودرزی اظهار کرد: سال گذشته ۹۰۰ نفر از کارکنان وظیفه نیروهای مسلح این استان در ۹ رشته مهارتی، تحت آموزش‌های مختلف قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه از سال ۹۶ ایجاد مرکز رشد تخصصی کشاورزی در استان مرکزی کلید خورده است تصریح کرد: تاکنون حدود ۲۳ شرکت در مرکز رشد مستقر شده است که ۶۰ نفر در آنها اشتغال مستقیم دارند و تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار