رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان کرمانشاه، از آغاز اجرای مرحله هشتم طرح واکسیناسیون طیور بومی روستا‌های استان در مقابل بیماری نیو کاسل خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱ 21 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از صدا و سیما علیرضا حیدری گفت: در این طرح ۷۵۰ هزار قطعه طیور بومی روستایی با اولویت روستا‌های اطراف واحد‌های صنعتی طیور بصورت رایگان واکسینه می‌شوند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان با اشاره آغاز اجرای این طرح از سال ۱۳۹۹ خاطر نشان کرد: در این طرح طیور روستایی در سال ۳ نوبت تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
وی افزود: بیمار‌ی نیو کاسل یک بیمار‌ی ویروسی حاد پرندگان او عامل اصلی این بیماری پرندگان وحشی محلی همچون کلاغ و گنجشک هستند.
حیدری گفت: ترشحات حاصل از این پرندگان می‌تواند از طریق لباس، بدن، کفش کارگران و همچنین لاستیک وسایل نقلیه وارد واحد‌های صنعتی شوند و موجب آلوده شدن سایر پرندگان شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان کاهش مصرف خوراک ، افزایش ترشحات، علائم تنفسی و علائم عصبی را از علائم ابتلا به این بیماری عنوان کرد.
وی اظهار داشت: جلوگیری از رها سازی پرندگان در محیط روستا، واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی  قرنطینه‌ای و اصول امنیت زیستی در پرورش طیور از راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری به شمار می‌رود.

حیدری همچنین خواستار اختصاص اعتبار به منظور خرید واکسن و اجرای سه نوبت واکسیناسیون در سال شد و افزود: شماره تلفن ۱۵۱۲ دامپزشکی آماده پاسخگویی سوالات مردم در ارتباط با این موضوع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار