آراده کرمانی: منافقین با دست بردن در نامه‌های اسرا که از طریق صلیب‌سرخ برای خانواده‌هایشان ارسال می‌شد، اخبار دروغ و ناامیدکننده را القا می‌کردند.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲ 17 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس، آمنه شهریار پناه: در آستانه اربعین حسینی و رسیدن کاروان اسرا و طنین وااخاه حضرت زینب (س) به ۲۶ مردادماه سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی رسیدیم.

یکی از وقایع پرشوری که یادآوری آن می‌تواند برای نسل جوان جامعه پرمعنا، افتخارآمیز و راهگشا باشد.

قطعه‌ای ارزشمند در دفاع مقدس و بازتاب حقیقتی که تجلی بخش پیوند دفاع‌مقدس ملت ایران و مقاومت و پایداری رزمندگان شجاع و دلاور اسیر شده در بند دشمن بعثی بود.

روزگاری که عزیزان ملت شریف ایران با صبر و مقاومت آن را پشت سر گذاشتند و آبروی جمهوری اسلامی شدند، در آن میان فرزندان کرمان نیز حضور قابل توجهی داشتند.

سردار محمدرضا حسنی‌سعدی یکی از آن ۲۳ نفر بود که بعد از مجروحیت اسیر شد، ۲۳ سرافرازی که ۱۸ نفر از آن‌ها کرمانی بودند.

با او گفتگو کردیم تا گوشه‌ای از روز‌های سخت اسارت را برایمان بازگو کند.

* ۴۲ هزار آزاده داشتیم

وی شمار آزادگان کشور را ۴۲ هزار نفر اعلام کرد و با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد آن‌ها مجروح بودند، اظهار داشت: آن‌ها در ۵۰ اردوگاه عراق نگهداری می‌شدند.

* وقتی آزاد شد، پسر شیرخواره ابتدای اسارتش، دندانپزشک بود

وی با اشاره به اینکه بیشترین دوره اسارت را شهید سرافراز سرلشکر حسین لشکری خلبان بود که ۱۸ سال رنج اسارت را تحمل کرد، ابراز داشت: وقتی حسین لشکری اسیر شد، پسرش شیرخوار بود، زمانی که آزاد شد، علی ۱۸ سال داشت و در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کرد.

وی از اسارت خواهران در بند رژیم ظالم بعث سخن به میان آورد و با اشاره به حضور ۴ شیرزن ایرانی در میان اسرا، گفت: خانم معصومه آباد صاحب کتاب «من زنده‌ام» نیز ۴۰ ماه اسیر بود.

سردار حسنی به اسارت ۱۵ قطع نخاع در یک اردوگاه پرداخت و با یادآوری آن روز‌های سخت، عنوان کرد: آن‌ها را با فرغون حمام می‌بردند و کف زمین می‌انداختند.

این آزاده سرافراز استان کرمان به شکنجه‌های دوران اسارت اشاره و خاطرنشان کرد: اسرا را فلک می‌کردند، آب و غذایشان را قطع می‌کرند، در زندان‌های انفرادی با میلیه گرد کتک می‌زدند، ایرانی‌ها را به سقف و پنکه سقفی آویزان می‌کردند و با کابل می‌زدند.

وی ادامه داد: شوک الکتریکی به آزاده وصل می‌کردند، اتوی داغ کف پایشان می‌گذاشتند، تحقیرشان می‌کردند، توهین می‌کردند، برخی هم زیر شکنجه شهید می‌شدند.

سردار حسنی اضافه کرد: ما را به بغداد بردند و در سلول‌های ۱۷۰ در ۲۷۰ سانتی متری زندانی کردند، در زمستان آب سرد روی سر اسرا می‌ریختند و پنکه را روشن می‌کردند.

وی سخت‌ترین شکنجه اسرا را دست بردن داخل متن نامه‌های آن‌ها خواند و با تاکید بر اینکه صلیب سرخ گفته بود همه اسرا می‌توانند با خانواده‌های خود نامه‌نگاری کنند، گفت: منافقین می‌آمدند داخل نامه‌ها دست می‌بردند و خبر‌های ناراحت‌کننده و خبر‌های بد را می‌نوشتند تا روحیه اسرا را بشکنند.

سردار حسنی اضافه کرد: نامه‌های زیادی در آن دوران به دستم رسید که یکی از خاطره‌انگیزترین آنها، نامه‌هایی از سردار حاج‌قاسم سلیمانی و سردار عبدالمهدی مغفوری بود که هر دو آن‌ها شهید شده‌اند.

به گزارش فارس بدون شک مقاومت آزادگان و رزمندگان سلحشور در برابر جبهه دشمن برای همیشه تاریخ منشور ایستادگی ملت ما در مقابل دشمنان و بدخواهان است.

اکنون خدای را بیکرانه سپاس می‌گوییم که با گذشت بیش از ۴۴ سال، ملت ایران با همان فرهنگ آزادگی و به برکت آموزه‌های مقاومت، ایثار و شهادت‌طلبی فرزندان ایران زمین و به رغم توطئه‌ها و تلاش‌های شیطانی نظام سلطه و صهیونیسم و دشمنان پلید، پرچم پرافتخار انقلاب اسلامی را در کنار رهبر فرزانه امت، در اهتزاز نگاه داشته است.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار