رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: همزمان با هفته دولت ۱۰۵ پروژه در بخش کشاورزی با ۱۴ هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری و اعتبار هزینه شده، در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵ 25 August 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در نشست خبری افزود: ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال این سرمایه گذاری آورده بخش خصوصی است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای یک هزار و ۸۲۳ نفر ایجاد اشتغال می‌شود و ۲۱ هزار و ۳۵۸ نفر از عواید آن بهره مند خواهند شد.

وی اظهار کرد: این طرح‌ها شامل طرح‌های آبخیزداری، دامداری، طرح‌های شیلاتی و واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی، انبار، سامانه‌های نوین آبیاری، واحد ذخیره سازی غلات، استخر ذخیره آب، واحد پرورش آرتمیا و بازسازی قنوات است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: بیشترین تعداد این طرح‌ها در بخش آب و خاک و فنی و مهندسی با ۶۰ طرح است که با اعتبار هزینه شده ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای یک هزار و ۲۵۵ نفر آماده بهره‌برداری شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ طرح در بخش سامانه‌های نوین آبیاری آماده بهره‌برداری است، افزود: ۲ هزار و ۹۷۱ هکتار از اراضی استان در قالب این طرح‌ها به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

شهبازی اضافه کرد: ۱۷ طرح انتقال آب با لوله به طول ۲۱ هزار متر، ۱۱ کیلومتر پوشش بتنی کانال و پنج استخر ذخیره سازی آب کشاورزی از جمله این طرح‌هاست.

وی با بیان اینکه ۶ پروژه در بخش بهبود تولیدات گیاهی با ۱۸۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده‌ آماده بهره برداری است، گفت: ۲ پروژه در بخش تولیدات دامی با ۳۷۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه چهار طرح هم در زمینه توسعه صنایع کشاورزی به بهره برداری خواهد رسید، یادآور شد: این طرح‌ها شامل کشتارگاه صنعتی، واحد خوراک دام و طیور و ۲ واحد بسته بندی و سورت میوه است که با ۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری می‌رسد.

۶۴۳ هزار تن گندم در آذربایجان غربی خریداری شده‌ است
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران با موضوع تولید و برداشت گندم گفت: در سال زراعی جدید با افزایش تولید گندم مواجهیم و تاکنون ۶۴٣ هزار تن محصول خریداری شده و حدود ۱۵ میلیارد ریال از طلب گندمکاران پرداخت شده و بدلیل کمبود نقدینگی ۸۲ هزار میلیاردریال طلب کشاورزان باقی مانده است.

شهبازی افزود: پرداخت مطالبات کشاورزان تعهدات مالی دولت و بانک‌های عامل است و با تدابیر اتخاذی ظرف چند هفته آینده باقی مانده طلب گندمکاران پرداخت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره دریاچه ارومیه هم یادآور شد در کارگروه احیای دریاچه ارومیه بخشی از وظایف برعهده جهاد کشاورزی است که ما هم در صدد اجرای آنها با مشارکت جامعه هدف هستیم

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم دریاچه را داشته باشیم باید بخشی از اشتغال در بخش کشاورزی حذف شود در حالیکه مردم می‌خواهند همه چیز را با هم داشته باشند.

به گفته وی، در سه سال گذشته هشت هزار و ۴۰۰ خانه باغ بدون مجور در ارومیه احداث شده‌ که اگر هر کدام یک چاه غیر مجاز داشته باشند آسیب بزرگی به منابع و سفره‌های آب زیر زمینی وارد می‌شود.

شهبازی با اشاره به کاهش سطح زیرکشت چغندرقند در استان هم گفت: ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت چغندرقند بوده که با اصلاح الگوی کشت به ۳۰ هزار هکتار کاهش یافته‌ است.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ تا یک میلیون اراضی کشاورزی است که سالانه ۶.۲ میلیون تُن محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

برچسب ها: ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار