معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت محصول گردو از باغات استان گفت: بیش از ۱۲ هزار نفر در تولید و برداشت گردو در سطح استان اشتغال دارند.
کد خبر: ۱۱۲۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۳ 20 September 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، علی دیانتی اظهار کرد: این استان در تولید گردو رتبه ششم کشوری را دارد.
دیانتی افزود: هفت هزار و ۳۱۸ هکتار از باغات استان، باغ گردو است که شش هزار و ۵۰۳ هکتار باغات بارور و مابقی به صورت نهال هستند.
وی میانگین عملکرد باغات گردو در هر هکتار را بیش از ۲ هزار کیلوگرم محصول خشک اعلام کرد و افزود: شهرستان ارومیه و سردشت بیشترین میزان تولید گردو در استان را به خود اختصاص داده‌اند و بر اساس برآوردهای انجام شده میزان تولید این محصولات امسال ۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارقام گردوی کشت شده عموما بذری و از ژنوتیپ‌های مختلف است البته در سال‌های اخیر ارقام خارجی و درختان نخبه کشت بافتی و پیوندی نیز در سطح وسیع کشت و در حال توسعه است به طوریکه می‌توان به رقم چندلر، فرنور، پدرو، فرنت و فرانکت و ارقام بومی و کاغذی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کشت ارقام جدید خارجی دیربرگ و پربازده گردو در استان شروع شده است، ادامه داد: امسال هم به منظور افزایش تولید و بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید، با همکاری کارشناسان باغبانی در سطح شهرستان‌ها و کشاورزان، اقدام به تعویض تاج درختان گردو با عمل پیوند سرشاخه کاری به صورت الگویی با استفاده از ارقام جدید به تعداد حدود ۳ هزار شاخه در سطح استان شده است.
دیانتی اضافه کرد: این استان از نظر تولید گردوی با کیفیت و مجهز بودن به تکنیک‌های جدید تولید از جمله دستگاه‌های برداشت، تولید نهال گردوی پیوندی، سرشاخه کاری درختان و وجود کارشناسان صاحب نظر رتبه اول کشور را دارد.
مصرف گردو در تقویت حافظه، استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و برخی سرطان ها نقش بسزایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار