به گفته رئیس شورای ملی نخود، با پیگیری‌های فراوانی که صورت گرفت، ممنوعیت صادرات نخود منتفی شد.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷ 01 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ناصر مرادی، با اشاره به بخشنامه مورخ ۱۹ شهریور وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه صادرات مبنی بر ممنوعیت صادرات نخود، اظهار کرد: بیش از یک ماه  منتفی شدن این بخشنامه را پیگیری کردیم و جلسات و رایزنی‌های مکرری با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس و... داشتیم.

وی از برگزاری جلسه با وزیر جهاد کشاورزی با حضور دکتر محمد رشیدی نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد و گفت: در این جلسه قول گرفتیم که ممنوعیت صادرات نخود منتفی شود که خوشبختانه این وعده محقق شد و این ممنوعیت در نهایت به گمرکات نیز ابلاغ نشد.

رئیس شورای ملی نخود یادآور شد: در طول بیش از یک ماه گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته هیچ توقفی در صادرات نخود رخ نداد.

مرادی سپس با اشاره به وضعیت مناسب تولید نخود در کشور خصوصا در سال جاری، برآورد کرد امسال با مازاد حدود ۲۰۰ هزار تنی نخود در کشور مواجه باشیم که بخشی از آن می‌تواند وارد چرخه صادرات شود.

وی با بیان اینکه صادرات نخود هیچ آسیبی به بازار داخل کشور وارد نخواهد کرد، یادآور شد: محصول نخود با سرانه مصرف حدود سه کیلوگرم در سال سهم چندان زیادی در سبد خانوارها ندارد و حتی اگر قیمت آن مقداری هم تغییر کند، خیلی در معیشت مردم اثرگذار نیست.

رئیس شورای ملی نخود از پیامدهای ممنوعیت صادرات این محصول نیز یاد کرد که در درجه اول به ضرر کشاورزان خواهد بود و از سوی دیگر باعث می‌شود بازارهای صادراتی که سال‌ها برای به دست آوردن آن تلاش کرده ایم را از دست بدهیم.

مرادی در ادامه درخواست کرد، دستگاه‌های مرتبط با فرآیند صادرات محصولات کشاورزی برای هرگونه تصمیم‌گیری از نظر بخش خصوصی و فعالین این بخش نیز استفاده کنند، زیرا هرگونه ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد وقفه در آن، مدت‌ها پیگیری و رایزنی نیاز دارد که این امر توان، هزینه و زمان زیادی را از فعالین بخش کشاورزی می‌گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار