خراسان جنوبی به سرزمین پدران علم شهرت دارد و «غلامحسین شکوهی» یکی از آنان است که نکوداشت پدر علم تعلیم و تربیت ایران از سری برنامه‌های هفته فرهنگی خوسف در این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶ 18 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت نوین ایران، دکتر محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیای نوین ایران و دانشمند برتر هواشناسی، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم‌شناسی ایران از جمله مفاخر و نخبگان علمی خراسان جنوبی هستند و به روایتی پدر هفت علم کشور متعلق به این استان است.

غلامحسین شکوهی متولد چهارم تیر ۱۳۰۵ شهر خوسف است که پس از گذراندن دوره دانشسرای مقدماتی در بیرجند به حرفه معلمی پرداخت. وی پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای عالی تهران شده و سال ۱۳۳۵ لیسانس خود را در رشته آموزش و پرورش ابتدایی اخذ کرد سپس به عنوان شاگرد اول دانشسرای عالی با بورس دولتی به سوییس اعزام شد و سال ۱۳۴۱ خورشیدی دکتری خود را در رشته تعلیم و تربیت اخذ کرد.

او که بعد از بازگشت به ایران در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت شد، اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران بود و پس از سال‌ها تدریس و تحقیق در سال ۱۳۹۵ به دیار باقی شتافت.

زنده‌یاد غلامحسین شکوهی با عنوان «پدر علم تعلیم و تربیت نوین ایران» شناخته می‌شود و به دلیل سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت را به خود اختصاص داد.

همزمان با هفته فرهنگی شهرستان خوسف که از ۲۳ آبان آغاز شد، آیین نکوداشت پدر تعلیم و تربیت ایران روز شنبه با حضور جمعی از فرهنگیان، مسئولان استانی و محلی در منزل دکتر غلامحسین شکوهی برگزار شد.

جایی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی درباره آن گفت: افتخار است در مکانی هستیم که از این عرصه شخصیتی پرورش یافته که اولین وزیر آموزش و پروش نظام جمهوری اسلامی می‌شود و امیدواریم خداوند کمک کند تا بتوانیم در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی قدم برداریم.

سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: اگر قرآن کریم از علم به عنوان سلطان یاد می‌کند و همیشه انبیا و علما تمجید شدند به این دلیل است که مهمترین نقش را در هدایت و راهبری جامعه به عهده دارند.

وی بیان کرد: اولین معلم در این مسیر به بیان استاد شکوهی، مادر است و ایشان در زندگی خودش به این موضوع اشاره کرده که مادرم قرآن را به من آموخت و فهمیدم که معلمی به سواد کتابت نیست و تربیت فراتر از این جایگاه است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مهمترین نقش در هدایت بشر را تربیت برعهده دارد و اگر تربیت مبتنی بر فطرت انسان باشد به اوج می‌رسد و با طبیعت انسان همسو باشد، کمک می‌کند که بتواند پله‌های کمال را طی کند، اما اگر در مخالفت باشد، موفق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه عوامل شتاب دهنده در تحقق این نوع تربیت تاثیر می‌گذارد افزود: این عوامل و یکی از مصداق‌های عینی که دکتر شکوهی از آن یاد می‌کند، توجه به استعداد‌ها و تلاش برای شکوفایی آن است.

موسوی‌نژاد گفت: برای کسی که در عرصه تعلیم و تربیت کار می‌کند یک رفتار نادرست ممکن است به جایی برسیم که مصداق "بای ذنب قتلت" شویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه اسلام بر موضوع تعلیم و تربیت بسیار تاکید دارد گفت: آیات و روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد و سیره اهل بیت (ع) بر این موضوع بوده و اولین آیه‌ای که بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده در زمینه موضوعات تعلیم و تربیت است.

سید محمدرضا طالبی افزود: از صدر اسلام و وقتی که از زمان ائمه اطهار گذشت و جامعه ایران به دست سلاطین افتاد، یکی از برنامه‌ها و شعار سلاطین برای حکومت کردن بر ایران و سایر جوامع این بود که باید دو کار انجام شود؛ مردم را در فقر و بی سوادی نگه دارید و در تاریخ هم به این موضوع اشاره شده است، البته همه پادشاهان اینگونه نبودند بلکه افرادی هم بودند که به علم و ادب و دانش و بزرگان احترام می‌گذاشتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی، نظام تعلیم و تربیت با اهداف و آرمان‌های آن همزمانی و پرورش پیدا کرد گفت: قوانین و سیاستگذاری‌های نظام آموزشی از همان ابتدای پیروزی انقلاب انجام شد و سند چشم انداز و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه تعلیم و تربیت یکی از افتخارات این حوزه است.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: نقشه جامع علمی کشور تدوین و اجرایی شده است و در برنامه توسعه کشور برای حوزه تعلیم و تربیت، اعتبارات خوبی دیده شد و از قبیل سند تحول بنیادین بسیار داریم و این نوع اسناد براساس آموزه‌های اسلام تهیه شده است.

وی گفت: در مرحله اول تربیت و در مرحله دوم تعلیم شرط است و تولید علم باعث رشد هر جامعه‌ای می‌شود و تربیت نیز جزو شروط پیشرفت هر جامعه به حساب می‌آید.

طالبی با بیان اینکه تعلیم و تربیت بود که کشور را از وابستگی نجات داد افزود: اگر ما این تربیت اسلامی و تعلیم و تعلم را نداشتیم و شاهد اجرای آن به بهترین وجه نبودیم الان تولید علمی نداشتیم که نتیجه آن انرژی هسته‌ای شود.

وی گفت: ضمن اینکه دشمن همیشه چوب لای چرخ ما گذاشت، اما دانشمندان و اندیشمندان ما با دست پرتوان خود بدون اینکه وابستگی داشته باشند، به نتایج بزرگی رسیدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: اگر تعلیم و تربیت نبود و رشد علمی را همراه نداشت ما در حوزه دفاعی و نظامی، کارمان به اینجا نمی‌رسید که هیچ ابرقدرتی جرات ندارد کوچکترین تعرض را به جمهوری اسلامی داشته باشد و در حوزه پزشکی جزو کشور‌های اول جهان هستیم و همه این‌ها نتیجه تعلیم و تربیت درست صحیح و اسلامی است.

وی گفت: استاد شکوهی یکی از مفاخر بزرگ حوزه تعلیم و تربیت است و کسی بود که رویکرد و فرهنگش متاثر از فرهنگ غرب نشد و بعد از کسب مدارک علمی به کشور خود بازگشت و مردم و جامعه اسلامی از علم و ایمانش بهره‌مند شدند.

طالبی افزود:‌ای کاش بسیاری از تحصیل کنندگان که نظام و کشور برای آنان هزینه کرد و به مدارج عالی رسیدند، این احساس تکلیف را داشتند و به کشور بر می‌گشتند و به مردم خدمت می‌کردند.

فرماندار خوسف هم این شهرستان را دیار عالمان معلم و استادان متعلم توصیف کرد و گفت: دکتر غلامحسین شکوهی نخبه فرهنگی و چهره ماندگار تعلیم و تربیت است، قلم‌هایش پر تیراژ و نفسش مسیحایی بود که شاگردان را به دور حلقه معرفت و تعلیم و تربیت جمع کرد و تا پایان عمرش از یاد گرفتن فاصله نگرفت.

سید علی حسینی افزود: چه بهتر از اینکه در شهرستان خوسف، پدر تعلیم و تربیت متولد شود و چند ویژگی داشت که یک ویژگی نخبه بودن ایشان است و هنوز کتاب "مبانی و اصول آموزش و پرورش" جزو منابع مهم دانشگاه‌هاست که نشان می‌دهد استاد شکوهی هنوز برای تعلیم و تربیت کشور حرف برای گفتن دارد.

وی گفت: اعتقاد به آموزه‌های دینی و اسلامی بخشی از شخصیت خودساخته و فرهیخته این انسان بزرگ است، نمونه‌ای از بیانات و اشاره به تشرف به محضر امام رضا (ع) در سال ۱۳۲۴ و اولین زیارت امام هشتم است که با اعتقاد بر اینکه هر کسی اولین بار به خدمت امام تشرف یابد هرچه بخواهد آقا عنایت می‌کند، می‌گوید یا امام رضا از خدایت بخواه توفیق تحصیل علم با عمل را به من بدهد و به حق با اجابت این دعا ایشان توانست در طول عمر خود اندیشه‌های تربیتی را به عمل تربیتی تبدیل کند.

فرماندار خوسف افزود: ایشان به باورها، سنت‌ها و میراث فرهنگی هر منطقه اعتقاد داشت و همه کوشش‌ها ریشه در باور‌های دینی و ملی ما دارد که سبب شد تا دکتر شکوهی پایبند به این منطقه باشد.

برنامه‌های هفته فرهنگی شهرستان خوسف که اولین بار برگزار شده تا ۲۸ آبان ادامه دارد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار