رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، در خصوص نگرانی های مطرح شده در خصوص شیوع ویروس جدید آنفلوآنزا با شدت بیماری‌زایی بالا گفت: ویروس جدیدی از سویه های کرونا یا آنفلوآنزا در کشور گزارش نشده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳ 29 November 2023

به گزارش تابناک رضوی، دکتر علیرضا صداقت در حاشیه مراسم افتتاحیه کنگره سراسری جراحان خراسان همچنین بیان کرد: این روزها نگرانی خانواده‌ها در خصوص شیوع آنفلوآنزا به جاست و توصیه‌های زیادی توسط مجامع علمی پزشکی کشور صورت می‌گیرد که ضروری است؛ مراقبت‌ها را فراموش نکنیم.

وی با بیان اینکه ما در سال‌های گذشته نیز آنفلوآنزا را داشتیم عنوان کرد: ویروسی به نام کرونا چند سالی در دنیا به صورت همه‌گیر خود را نشان داد و خسارات زیادی وارد کرد اما آنفلوآنزا سال‌هاست به صورت فصلی بیماری‌زایی می‌کند که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
دکترصداقت بیان کرد: آنفلوآنزا قدرت همه‌گیری بسیار بالایی دارد و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، بنابراین ما همچنان باید در مرحله اولیه مراقبت یعنی مراقبت از خود و دیگران باشیم. وزارت بهداشت نیز مجدد الزام استفاده از ماسک را در مجامع عمومی و مکان‌های سرپوشیده اعلام کرده، بنابراین این یک نگرانی جدی بوده که وزارت بهداشت با توجه به آمارهای نسبی که در دسترس دارد این توصیه را به صورت یک الزام مطرح کرده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این آنفلوآنزا جدید نیست، فصلی بوده و انواع مختلفی دارد، تصریح کرد: این نکته مهم است که آنفلوآنزا قدرت انتشار و انتقال بسیار بالایی دارد، بنابراین وظیفه اولیه ما حفاظت فردی خودمان است تا دیگران را مبتلا نکنیم. نکته بعدی این است که در مجامع عمومی میزان ابتلا را بالا فرض کنیم، حتی اگر افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم علایم نداشته باشند، بنابراین مهم‌ترین کار ما این است که از ماسک استفاده کنیم.
وی افزود: نکته سوم در خصوص علائم بوده که شامل سرفه، آبریزش بینی، خستگی، کوفتگی، ضعف، بدن‌درد و عضله‌درد است. وقتی این علائم بروز پیدا کرد، سه، چهار روز از ورود ویروس به بدن فرد می‌گذرد؛ یعنی احتمال دارد فرد دیگران را علامت‌دار کند. به محض شروع علایم باید درمان شروع شود. مراقبت‌ها در سطح خانواده و تماس‌های فردی و شغلی رعایت و در صورت نیاز استراحت در نظر گرفته شود.
دکتر صداقت گفت: در حال حاضر ما در بیمارستان‌ها افراد مبتلا به آنفلوآنزا را به صورت بیماران بدحال داریم که عموما سالمند بوده یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند. ساده‌انگاری نداشته باشیم، ویروس آنفلوآنزا بستگی به شرایط ایمنی بدن می‌تواند بیماری‌زایی در حد کرونا ایجاد کند. در حال حاضر در بیمارستان و آی‌سی‌یو بیماران مبتلا به آنفلوآنزا بستری هستند و شرایط به گونه‌ای است که وزارت بهداشت به تدریج توصیه‌هایی مبنی بر رعایت برخی الزامات را بیان می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار