مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو گفت: عملیات میدانی بررسی باستان‌شناختی محوطه‌های تاریخی واقع در منظر فرهنگی دشت سولدوز به محوریت تپه تاریخی حسنلو که از اوایل آبان ماه سال جاری شروع شده بود، به پایان رسید.
کد خبر: ۱۱۴۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰ 01 December 2023
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، حسن شیری با اعلام این خبر اظهار کرد: در این پژوهش که به سرپرستی علی صدرائی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد، حدود ۱۱۷ محوطه تاریخی، تپه‌های باستانی و ابنیه تاریخی از دوران‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی شناسایی، بازنگری و مورد بازبینی قرار گرفت. 
 
مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو افزود: از عمده اهداف و دستآوردهای  این پژوهش، می‌توان به شناسایی محوطه‌های اقماری تپه تاریخی حسنلو و استفاده از اطلاعات آنها در پلان مدیریت پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو، بهره‌برداری از آن در تهیه پرونده ثبت جهانی، تهیه و تکمیل اطلس باستان‌شناسی کشور و نقده، شناسایی محوطه‌های تاریخی ثبت نشده و آماده‌سازی پرونده آن محوطه‌ها  برای ثبت در فهرست میراث ملی کشور، تبیین تداوم دوره‌های فرهنگی مختلف از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی، پایش، مستندنگاری و اولویت‌بندی برای گمانه زنی به منظور تعیین و پیشنهاد حرایم محوطه‌های تاریخی به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر و حفاظت بهتر از آثار تاریخی موجود در منطقه اشاره کرد. 
 
او خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک با ایجاد بانک سفال در پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو که یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی کشور است سفال‌های مکشوفه از محوطه‌های مختلف دشت فرهنگی سولدوز برای استفاده محققان و پژوهشگران آماده خواهد شد. 
 
شیری خاطرنشان کرد: منظفر فرهنگی دشت سولدوز به واسطه برخورداری از آب فراوان و زمین‌های حاصلخیز همواره از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف از دوران‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بوده و از غنی ترین دشت‌های باستانی کشور بوده به همین دلیل نیاز به بررسی و شناخت منظر فرهنگی این دشت با محوریت تپه تاریخی حسنلو ضروری و بسیار حائز اهمیت است. 
 
منطقه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری نقده قرار دارد که با قدمت ۸۰۰۰ ساله یکی از مهمترین سایت‌های باستانی ایران بوده که دارای شهرت جهانی است، جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت حدود ۳۰۰۰ ساله دارد و هم‌اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می‌شود. 
 
این اثر، در سال ۱۳۴۴ به شماره  ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و برای انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است و یکی از آثار مهم گردشگری آذربایجان غربی به شمار می‌رود که همه‌روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه ارزشمند هستیم.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار