معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند از امضاء حدود 30 تفاهم‌نامه پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی و صنایع خراسان‌جنوبی طی سال گذشته توسط این مرکز آموزش عالی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸ 06 December 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، یدالله یعقوبی نژاد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند اظهارداشت: ایران جزو کشور‌های مقتدر منطقه در حوزه پژوهش و فناوری بوده و در رتبه ۱۵ جهانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه حوزه پژوهش جزو حوزه‌های بسیار رقابتی و ارزشمند در کشور است، تصریح کرد: در خراسان جنوبی به عنوان استانی که دارای ظرفیت‌ها و فرصت‌های بکر بوده، دانشگاه‌ها بسیار وظیفه سنگینی دارند به این جهت که پروژه‌ها و مسئله‌هایی داخل استان تعریف کنند و چه در بخش صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات که جز سه مقوله اصلی در استان بوده ورود منطقی و هدف گذاری شده‌ای داشته باشند.

لزوم تعریف پروژه‌های پژوهشی معدنی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به اینکه در استانی قرار گرفته‌ایم که به لحاظ ۶۵ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۵۳ ماده معدنی در آن شناخته شده است، افزود: این استان را به عنوان بهشت معادن می‌شناسند.

یعقوبی نژاد ادامه داد: به لحاظ تأثیرگذاری معادن بر روی اقتصاد که یکی از اهداف اصلی دانشگاه صنعتی بیرجند است باید پروژه‌هایی تعریف شود که این پروژه‌ها مستقیم بر روی سفره مردم تأثیرگذار باشند و پژوهش‌های نظری در حقیقت حمایت کننده این پروژه‌های عملیاتی و در میدان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این ساختار و شاکله اولین آیتمی که باید در دانشگاه مدنظر قرار دهیم که در حقیقیت جزو مؤلفه‌های زیرساختی این پروژه‌های کابردی بوده، بحث نیروی انسانی است.

۸ برگزیده جایزه شهید آشتیانی از آن دانشگاه صنعتی بیرجند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند یادآور شد: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در دانشگاه صنعتی شاید به عنوان صنعت‌های پشتیبان این فناوری در سال گذشته رقم خورده این بود که ۸ نفر از برگزیدگان جایزه شهید کاظمی آشتیبانی از ۱۰ برگزیده استان مربوط به این دانشگاه هستند و این یعنی نیروی انسانی نخبه تأثیرگذار و توانمند که بسیار ارزشمند هستند.

یعقوبی نژاد افزود: این که این نیروی انسانی قابلیت ورود به مسئله، حل مسئله و ترسیم نقشه راه دارد، در گفتمان دانشگاه صنعتی استان به عنوان گفتمان پایه‌ای است.

وی بیان داشت: این افراد که انتخاب شده بنیاد نخبگان با سخت‌ترین پروتکل‌ها هستند برای ورود آن‌ها به بخش صنایع و معادن استان نقشه‌ای ترسیم شده است.

اولین پروژه مقابله با خام فروشی معدنی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند یکی از موضوعات اولیه استان را بحث معادن دانست و گفت: برای جلوگیری از خام فروشی باید اقدامات لازم صورت گیرد با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی بوده که شاید از ۳۵ تا ۴۰ سال گذشته یک شاخص رقابتی خیلی عالی روی فرآوری معادن داشته، ولی همچنان که این سال‌ها گذشته این شاخص را از دست داده است.

یعقوبی نژاد اضافه کرد: به دلیل بزرگ شدن شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در استان‌های اطراف که به عنوان زنگ خطری برای استان روشن شده و باید خیلی سریعتر از آنچه که در دستور کار بوده برای بحث خام فروشی برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اولین پروژه جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در استان با طرح‌های نخبگانی دانشگاه صنعتی بیرجند ارائه شده است، یادآور شد: در این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ تعداد چهار طرح نخبگانی به عنوان چهار مسئله طراحی شد و همه این مسائل برای فرآوری محصولات معدنی و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی بوده است.

آغاز دو پروژه کاتالیستی در استان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه یکی از ارزش‌های اصلی در استان که شاید خیلی دور از ذهن باشد، فرآوری مواد معدنی در حوزه صنعت نفت است، بیان کرد: یعنی محصولاتی را در استان خراسان جنوبی تولید کنیم که برای صنعت نفت و برای پالایشگاه‌های نفت کشور حیاتی باشند که متأسفانه در حال حاضر این محصولات وارداتی بوده و آن را تحت عنوان کاتالیست‌ها می‌شناسیم.

یعقوبی نژاد با اشاره به اینکه دو پروژه کاتالیستی سال گذشته در استان استارت زده شد، یادآور شد: این پروژه خوشبختانه تولید شده که شامل کاتالیست‌های پایه بنتونیت یعنی از ماده معدنی بنتونیت در داخل استان هستند.

وی با اشاره به این که ۸۵ درصد معادن بنتونیت کشور در خراسان جنوبی قرار دارد اضافه کرد: ۱۳۷ معدن بنتونیتی در استان وجود دارد و بیشترین اشتغال در حوزه معادن به لحاظ تنوع در ماده معدنی بنتونیت است.

رونمایی از بنتونیت فعال و خاک رنگ بر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه خام فروشی به طور مستقیم با تولید و اشتغال ارتباط دارد، افزود: تا حدودی به صورت میانگین بنتونیتی که میکرونیزه می‌شود و در حقیقیت به عنوان محصول خروجی استان تعریف شده و آن را به عنوان محصول خام در نظر می‌گیریم شاید کیلویی با یک عدد متوسط حدود هزار تومان قیمت تمام شده باشد و وقتی زنجیره ارزش بنتونیت تعریف می‌شود و محصولاتی که از همین ماده اولیه قابلیت تولید دارند با دانش فنی که از دانشگاه متولد شده ارزش افزوده این ماده را بسیار بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: محصول تولید شده تحت عنوان بنتونیت فعال و بنتونیت خاک رنگ بر در استان رونمایی شده و این محصول به غیر از یک شرکت که آن را در داخل کشور تولید می‌کند و از استان فاصله زیادی دارد به طور کامل محصولی وارداتی بوده و از کشور چین و هند وارد می‌شود و قیمت آن یک دلار معادل ۵۰ هزار تومان است.

رقابت محصول تولیدی با نمونه‌های خارجی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند ادامه داد: در حقیقت در شش ماه گذشته دانش فنی تولید این محصول ایجاد شده و در سه ماه گذشته محصول نهایی تولید شده است.

یعقوبی نژاد افزود: خوشبختانه این نوید را می‌توانیم به صنعتگران و معدنکاران بنتونیت استان بدهیم که دانشگاه صنعتی امروز در جایگاهی قرار گرفته که تولید محصول را به واحد‌های صنعتی استان پیشنهاد می‌دهد، محصولی که در واقع ماده اولیه هزار تومان در کیلو را به ۵۰ برابر ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: تست‌های لازم در مورد این محصول انجام شده که با نمونه خارجی این محصول قابل رقابت است.

رونمایی از نخستین پروژه‌های هوش مصنوعی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند از امضاء حدود ۳۰ تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی و صنایع در سال گذشته توسط این دانشگاه خبر داد و گفت: نقطه آغازین این تفاهم نامه‌ها آنجایی بوده که این دانشگاه توانست مسائل دستگاه اجرایی، واحد‌های صنعتی و تولیدی را شناسایی کند.

یعقوبی نژاد بیان کرد: در حقیقت تیم‌هایی در داخل دانشگاه متشکل از بهترین نیرو‌های انسانی تشکیل شده که بر روی مسائل متمرکز می‌شوند به عنوان مثال در آموزش و پرورش به سمت هوش مصنوعی رفته ایم و پروژه‌های هوش مصنوعی را در این مجموعه برای نخستین بار رونمایی شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه زرشک بر روی این مسئله که محصولات فناورانه‌ای از پودر زرشک با روش فریزدرایر بسازیم که ماندگاری بیشتری داشته باشد تمرکز شده که بدون شک در صادرات و ارزش افزوده محصول مؤثر خواهد بود.

شهرک فناوری اطلاعات یکی از نیاز‌های زیرساختی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیازمند شهرک فناوری اطلاعات است، یادآور شد: دانشگاه در این مسئله که این شهرک چه زیرساخت‌هایی را نیاز دارد و ساز و کار آن به چه نحوی باید باشد ورود یافته و مطالعات آن را انجام شده است.

یعقوبی نژاد اضافه کرد: در حوزه کسب و کار‌های جدید اینکه استان باید چه رویکردی داشته باشد، دانشگاه صنعتی مطالعاتی عمیق را در این زمینه انجام داده است.

وی گفت: در فضای زیرساخت حیاتی در حوزه امنیت سایبری در استان پروژه‌های خوبی با فتا انجام شده و دانشگاه صنعتی بیرجند یکی از قطب‌های مهندسی کامپیوتر برای حل مسائل امنیت سایبری است.

طراحی پروتکل‌های امنیت سایبری

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند ادامه داد: پروتکل‌های امنیت سایبری را اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند طراحی کرده اند و جزو پروژه‌های باز این دانشگاه است.

یعقوبی نژاد با اشاره به اینکه پروژه‌های دیگری که در دانشگاه صنعتی بیرجند حوزه معادن ورود کرده در بحث اشتغال خرد، تغییر تعاونی‌ها به رمز ارز‌ها و یا سهام تعاونی‌ها به رمز ارز‌ها بوده است، بیان داشت: این مسئله مهم در ۱۰ سال آینده خواهد بود که به این موضوع ورود شده که چگونه می‌توان تعاونی‌ها را ارتقاء داد.

وی در مورد موضوع هوشمندسازی زنجیره ارزش دارو گفت: اینکه دارورسانی در کشور و استان خراسان جنوبی با استفاده از اینترنت اشیاء چگونه قابلیت هوشمندسازی دارد در حقیقت جزو پروژه‌هایی بوده که در دانشگاه صنعتی بیرجند انجام شده است.

حل ۲۱ مسئله واحد‌های صنعتی و تولیدی توسط دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه محصولی با همکاری بنیاد ملی نخبگان و بنیاد نخبگان استان سال گذشته با شرکت کویر تایر استارت زده شد، افزود: این پروژه تحت عنوان استفاده از عالی رس‌ها که یکی از پایه‌های بنتونیت‌ها بوده و یا به عبارتی ماده مؤثره بنتونیت‌ها می‌باشد برای افزایش و ارتقاء کیفیت لاستیک تعریف شده است.

یعقوبی نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته دانشگاه صنعتی بیرجند ۲۱ مسئله از واحد‌های صنعتی و تولیدی استان شناسایی و حل کرده است، یادآور شد: در این راستا قرارداد تعریف و محصول آن تولید شده است.

وی به بحث افت فشار گاز اشاره داشت و گفت: در سال گذشته یکی از بحران‌ها افت فشار گاز در استان بوده و بنابراین دانشگاه صنعتی بیرجند در این خصوص ورود کرده و با شرکت گاز استان دو پروژه را تعریف کرده که در واقع چه الگویی در سال آینده برای مصارف خانگی و تولیدی ارائه شود که این مسئله کمتر و یا با مدل قابل پیش بینی رقم بخورد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار