رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال حدود ۱۶ هزار تن بذر اصلاح شده گندم بین کشاورزان توزیع شده که نسبت به سال گذشته چهار هزار تن بیشتر است.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 18 November 2015
به گزارش تابناک آذربایجان غربی؛ اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه از آغاز کشت پاییزه گندم تا کنون ۳۳۳ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت گندم دیم و آبی پاییزه رفته که ۹۹ درصد سطح زیر کشت ابلاغی است افزود: استقبال کشاورزان استان از کشت گندم پاییزه مطلوب بوده به گونه ای که امکان افزایش ۱۰ درصدی سطح کشت وجود دارد.

وی ادامه داد: برنامه ابلاغی کشت گندم پاییزه توسط وزارت کشاورزی برای استان در سال زراعی جاری در مجموع ۳۳۵ هزار هکتار است که ۸۱ هزار هکتار آن گندم آبی و ۲۵۴ هزار هکتار آن گندم دیم است که در صورت محقق شدن این برنامه، پیش بینی می‌شود بیش از ۵۸۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

کریم زاده افزود: با توجه به اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت گندم در استان ۱۰ هزار هکتار افزایش یافته و با این پیش بینی، میزان تولید گندم نیز به ۶۲۰ هزار تن افزایش یابد.

وی با اشاره به میزان بارش‌های مطلوب پاییزه در چند روز اخیر ابراز امیدواری کرد که در صورت تداوم بارش‌ها و محقق شدن سطح ابلاغی تا مهلت باقیمانده برای کشت پاییزه شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول در استان و خودکفایی در تولید گندم در سطح کشور باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری ۱۲ هزار و ۷۰۰ ریال اعلام شده است اضافه کرد: امسال بیش از ۱۹ هزار تن انواع کود در بین کشاورزان توزیع شده که شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است.

کریم زاده با بیان اینکه ۹۷۲ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش نیز بین شهرستان‌ها توزیع شده که با توجه به سطح زیر کشت، این تسهیلات جهت پرداخت به بانک‌ها ابلاغ شده است گفت: این تسهیلات به ازای هر هکتار کشت آبی ۱۵ میلیون ریال و هر هکتار سطح زیر کشت دیم ۱۰ میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه سطح بیمه شده گندم زارها نیز امسال رو به افزایش است اظهار داشت: از آغاز سال زراعی جاری تا کنون با افزایش چهار درصدی بیمه گندم زارهای استان مواجه بودیم که در این راستا ۶۲ هزار هکتار از اراضی بیمه شده است و روند عملیات بیمه گری گندم دیم تا آخر آبان ماه همچنان ادامه دارد.

کریم زاده با اعلام اینکه از این میزان ۵۸ هزار هکتار اراضی دیم و بقیه اراضی آبی بوده است گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۳۰ هزار هکتار از گندم زارهای آذربایجان غربی بیمه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار