امنیت زمینه انجام فعالیتهای عمرانی ،اقتصادی و فرهنگی را فراهم میکند.یکی از بخشهایی که از امنیت بطور مستقیم متاثر میگردد ،بخش اقتصادی و رونق تجارت میباشد. این موضوع در استان آذربایجان غربی ملموس تر است.
کد خبر: ۱۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵ 07 April 2015

هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص امنیت و توسعه صنعت گردشگری می گوید: وجود امینت به مرور زمان باعث افزایش رونق صنعت گردشگری و توسعه توریسم شده است.

وی با اشاره به افزایش 10 درصدی گردشگر در نوروز سال 94 می گوید: یکی از تاثیرات ملموس وجود امنیت و ثبات در آذربایجان غربی افزایش مستمر گردشگر در سالهای اخیر است به گونه ای که در نوروز سال 94 آمارها نشان از افزایش 10 درصدی ورود گردشگر به آذربایجان غربی دارد.

استاندار آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه 192 هزار گردشگر از آغاز تعطیلات نوروزی سال 94 تا 6 فروردین ماه از جاذبه های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی بازدید کرده اند می گوید: در این مدت 117 هزار مسافر ایرانی و خارجی و 13 هزار کامیون، اتوبوس و سواری از مرزهای استان که منتهی به سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان است تردد کرده اند که این آمار بسیار دلگرم کننده ای است.

با این وجود بازبینی دوران طلاتم و نبود امنیت در آذربایجان غربی نشان میدهد که گردشگران در سالهای دهه 60 و اوایل دهه 70 به دلیل درگیری های ناشی از وجود عوامل ضد انقلاب موفق به شکوفایی صنعت توریسم و استفاده از درآمدهای ناشی از آن نبوده اند.

البته باید گفت :امنیت زمینه انجام فعالیتهای عمرانی ،اقتصادی و فرهنگی را فراهم میکند.یکی از بخشهایی که از امنیت بطور مستقیم متاثر میگردد ،بخش اقتصادی و رونق تجارت میباشد. این موضوع در استان آذربایجان غربی ملموس تر است.

وجود امنیت و روند روبه پایان تهدیدات امنیتی که عمدتا در خارج از مرزهای کشور برنامه ریزی می شدند طی سالهای گذشته موجب رونق تجارت مرزی و بهره مندی گسترده مرزنشینان از مزیت های صادرات کالا و درآمدهای ارزی شده است.

از آنجا که استان آذربایجان غربی با داشتن پنج پایانه مرزی و با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق یکی از پرترددترین استان های کشور در زمینه ترانزیت کالا محسوب می شود.

از سوی دیگر آذربايجان غربي با داشتن 7 بازارچه مشترك مرزي داراي بيشترين تعداد بازارچه در سطح كشور است که اين بازارچه ها بر اساس تفاهم نامه هاي منعقده بين مسئولان كشورهاي دو طرف بازارچه شكل گرفته و به موجب اين تفاهم نامه ها دو كشور در نقاط مرزي يكديگر مي توانند به انجام مبادلات در داخل بازارچه ها اقدام نمايند .

در رابطه با حجم صادرات و واردات جدید ترین آمارها مربوط به سه ماهه اول سال 1393 است. پایگاه اطلاع رسانی اداره صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اعلام اینکه آمار مبادلات بازارچه ها در سه ماهه نخست سال 93 به نسبت مدت مشابه افزایش پیدا کرده است می نویسد: از یکم فرودین سال 93 تا 31 خرداد ماه به میزان 16,824,602 دلار از پنج بازارچه مرزی رازی خوی، سروی ارومیه، ساری سوی ماکو، صنم بلاغی پلدشت، کیله سردشت و تمرچین پیرانشهر صادرات و واردات صورت گرفته است.

با در نظر گرفتن آمار واردات و صادرات از مرزهای آذربایجان غربی در سال 92 مشخص می شود که این آمار در سه ماهه نخست سال 93 با وجود حجم گسترده تحریمات بین المللی علیه کشورمان حدود 11 درصد بیشتر از مدت مشابه است.

آمار صادرات و واردات از مرز در سالهای اخیر که با تثبیت امنیت و رفع موانع امنیتی ارتباط تنگاتنگی دارد نشان میدهد که ثبات و امنیت حاصله نوید فصلی جدید از رفاه و رونق اقتصادی در سالهای آینده میدهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار