انتقاد شدید رئیس هلال احمر از تصمیم نمایندگان مجلس؛
نه نماینده‌ای که پیشنهاد داد و نه هیچ یک از ۱۳۱ نماینده دیگری که به این پیشنهاد رأی موافق دادند، به این مهم دقت نکردند که اهمیت دادن به ردیف بودجه هوانیروز نباید با کاستن از بودجه هلال احمر صورت گیرد؛ بودجه نهادی که در بحران‌ها نخستین گروهی است که ورود می‌کند و آخرین گروهی است که خارج می‌شود.
کد خبر: ۲۱۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶ 20 April 2016


هنوز بحران ناشی از جاری شدن سیلاب در غرب، جنوب غرب و برخی دیگر از نقاط کشور رفع نشده و امدادگران در استان های متأثر از سیل در حال آماده باش هستند که خبر می‌رسد بودجه مرتبط با ایشان به میزان چشمگیری کاهش یافته و روند کاهش آن ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، در آستانه روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ و در حالی که امدادرسانی به سیل زدگان جنوب غرب و غرب کشورمان همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده، نمایندگان مجلس در اقدامی عجیب، یک پنجم بودجه کوچک شده هلال احمر برای سال جاری را کاهش داده و به ردیف دیگری اختصاص دادند. 

روز گذشته و در ادامه بررسی لایحه بودجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ۵٠٠ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای هلال‌احمر تصویب کرده بودند، ١٠٠‌میلیارد تومان کسر و به تجهیز بالگرد‌های هوانیروز و هواپیماهای ١٣٠‏C اختصاص دادند. این در حالی است که رقم بودجه هلال احمر از ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافته و تصمیم اخیر نمایندگان چیزی شبیه نصف کردن بودجه هلال احمر خواهد بود. 

این در حالی است که هلال‌احمر برای تجهیز و تکمیل ناوگان بالگرد خود با کمبود منابع مالی روبه روست و هفته گذشته، نمایندگان مجلس با توجه به این مهم، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه‌ سال ٩۵ ضمن موافقت با بند الف تبصره ١٣ این لایحه با اختصاص ۵۰۰‌میلیارد تومان به هلال‌احمر، مقرر کردند ۴٠‌درصد از اعتبارات مذکور برای خرید و تامین بالگرد و تجهیزات امداد هوایی تعلق گیرد؛ مصوبه‌ای که می‌بینیم یک هفته از تصویب آن نگذشته، به شکلی عجیب توسط همین نمایندگان تغییر داده شده و به نوعی مهر ابطال خورده است. 

نکته جالب توجه در این باره، استدلال نمایندگان جهت کندن یک پنجم بودجه مصوب برای هلال احمر و اختصاص آن به هوانیروز است؛ موضوعی که سیدمحمدباقر عبادی، نماینده بیرجند، به‌ عنوان پیشنهاددهنده درباره آن گفته: «در بحث زلزله بم، هوانیروز کمک خوبی به زلزله‌زدگان داشت. همچنین در سیل اخیر در استان‌های کشور کمک‌رسانی خوبی صورت گرفت، این در حالی است که اعتبارات مناسبی برای آن دیده نشده است.» 

این در حالی است که نه این نماینده و نه هیچ یک از ۱۳۱ نماینده دیگری که به این پیشنهاد رأی موافق دادند، به این مهم دقت نکردند که اهمیت دادن به ردیف بودجه هوانیروز نباید با کاستن از بودجه هلال احمر صورت گیرد؛ بودجه نهادی که در تمامی حوادث مترقبه و غیرمترقبه در صف نخست امداد و خدمت رسانی به مردم قرار دارد و کاستن از آن، آن هم در کشوری که حادثه خیز است، جای تأمل و نگرانی است.

کندن از بودجه کوچک شده هلال احمر را نمی‌توانم تفسیر کنم!

انتقاد شدید از کاهش بودجه "امداد و نجات" در روزهای سیلابی

در پی کاهش بودجه هلال احمر، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در انتقاد به این مصوبه گفت: متأسفانه این اقدام در حالی صورت گرفت که نیرو‌ها و امدادگران هلال‌احمر در حال عملیات بودند و برای خدمت و نجات جان مردم تا سینه در سیل قرار داشتند. 

دکتر سیدامیر محسن ضیایی در ادامه با اشاره به محقق نشدن بودجه هلال احمر در سال گذشته، افزود: کاهش بودجه جمعیت هلال‌احمر در شرایطی که اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای سال ۹۵ در مجلس تصویب شده بود، در حالی صورت گرفته که سال گذشته را نیز در هلال احمر با اقتصاد مقاومتی گذراندیم.

وی در ادامه گفت: زمان جبهه و جنگ هنگامی که رزمندگان به خط مقدم می‌رفتند، همه مردم، دولت و مجلس پشتشان بودند و حمایتشان می‌کردند. اکنون هم امدادگران ما در خط عملیات هستند و جان مردم را نجات می‌دهند. این اقدام احساسی و بدون مطالعه در کاهش اعتبارات هلال‌احمر جای سؤال دارد. صرف‌نظر از پرداخت یا عدم پرداخت حتی کل این بودجه، چنین اقدامی غیرمنطقی بود. 

ضیایی با تأکید بر تحقق نیافتن اعتبارات جمعیت هلال احمر در سال ۹۴، افزود: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه‌های امدادی، باید بسیاری از کار‌هایش را قبل از بروز اتفاقات انجام دهد و همین امر نیازمند اعتبارات مستمر است و متأسفانه از همین مسیر در تنگنا هستیم. سال گذشته را با سختی گذراندیم و ادامه این روند در سال جاری بسیار سخت‌تر خواهد بود. ایران کشور حادثه‌خیزی است و این مسأله برای جمعیت هلال احمر بسیار سخت است. 

وی افزود: اعتباری که برای هلال احمر در نظر گرفته شده در اصل کم است، اینکه از همین کم هم برداشت شود، منطقی نیست و من تفسیری برایش ندارم. مردم، مجلس و مجموعه کشور نقش محوری از هلال احمر می‌خواهند؛ نمی‌توان امکانات بزرگ‌ترین دستگاه امدادی را کم کرد و ما از این موضوع نگرانیم. 

وی در پایان در توضیح آخرین وضعیت مناطق سیل زده گفت: از آنجا که از ۴۸ ساعت قبل از بروز سیل در آماده باش بودیم، اقدامات امداد و نجات به خوبی پیش رفت. البته امداد و نجات در استان‌های گرفتار سیل هنوز از حالت فوق‌العاده خارج نشده و ادامه دارد؛ تا زمانی که شرایط پایدار نشده، مردم به خانه‌های خود بازنگردند و مطمئن نشویم که به خدمات هلال‌احمر نیازی نیست، حالت فوق‌العاده ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار