افزایش نقش زنان در استان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی :ایجاد پارک بانوان در استان، ایجاد تسهیلات لازم برای زنان شاغل در جهت مشاغل خانگی، تسهیل مشارکت‌های اجتماعی زنان، تقویت حس ارزشمندی در زنان و ایجاد حس امنیت روانی در زنان از جمله برنامه‌های امور بانوان در سال 94 است.
کد خبر: ۲۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶ 13 April 2015

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی :ایجاد پارک بانوان در استان، ایجاد تسهیلات لازم برای زنان شاغل در جهت مشاغل خانگی، تسهیل مشارکت‌های اجتماعی زنان، تقویت حس ارزشمندی در زنان و ایجاد حس امنیت روانی در زنان از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده امور بانوان در سال 94 است.

به گزارش تابناک ارومیه،جمعیت کل استان آذربایجان غربی سه میلیون و هشتاد هزار و 576 نفر اعلام شده که یک میلیون و 555 هزار و 127 نفر را مردان و یک میلیون و 525 هزار و 449 نفر را زنان تشکیل می دهند.یعنی زنان حدود 49.6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.امید به زندگی در آذربایجان غربی در میان زنان بیشتر از مردان است به طوری که این میزان در زنان 75 سال و در میان مردان نیز 72 سال است.

همچنین براساس آمار،60 درصد از دختران در آذربایجان غربی دارای تحصیلات دانشگاهی میباشد.در مقابل در بین جمعیت شش سال به بالاتر در واقع بین 563 هزار نفر بی‌سواد این رده سنی حدود 188 هزار و 688 نفر مرد وجود داشته و بقیه زن هستند.در مجموع 33 درصد بی‌سوادان مرد و بقیه را زنان تشکیل می‌دهند.

در خصوص زنان سرپرست خانواده نیز باید گفت :جمعیت زنان سرپرست خانوار به دلائل مختلف در استان رو به افزایش است که در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته 5.47 درصد افزایش یافته است، هم اکنون تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان 39 هزار و 66 نفر است که تعداد اعضای خانواده آنها 63 هزار و 316 نفر است.

در ارتباط با فعالیتهای اقتصادی زنان استان نیز گفتنی است :نرخ مشارکت اقتصادی زنان در آذربایجان غربی 14.7 درصد ،در آذربایجان شرقی 19.2 درصد و در اردبیل 20 درصد میباشد.نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد چند درصد از جمعیت در سن کار، «فعال» (یعنی شاغل یا بیکارِ در جستجوی کار) هستند. پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی دلایل متعددی دارد که یکی از آنها می تواند ناامیدی از یافتن شغل باشد.

استان آذربایجان غربی علیرغم داشتن جمعیت قابل توجهی از زنان،در استفاده از این پتانسیل بالقوه و مشارکت دادن این بخش از جامعه در فعالیتهای،سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی ،هنری و اقتصادی توفیق کمی داشته است.

آمار بالای بی سوادی،پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی و وجود تعداد قابل ملاحظه ایی از زنان سرپرست خانواده متکی به نهادهای حمایتی ؛عدم توفیق جذب بخش عظیمی از زنان جامعه حکایت دارد که این امر تمرکز بیشتر مسئولین استانی را میطلبد.

در این ارتباط مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی به سیاستهای جدید استانداری در این زمینه اشاره کرد.وی از راه‌اندازی شبکه اجتماعی بومی محلی در این استان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

شهلا تاج‌فر در نشست خبری که در سالن جلسات معاونت سیاسی امنیتی استانداری ترتیب یافت، اظهار داشت: در راستای مقابله با شبکه‌های اجتماعی که نوعی ترفند از سوی رژیم صهیونیستی برای تضعیف بنیان خانواده در بین خانواده‌ها ترویج شده است، یک شبکه اجتماعی بومی محلی برای نخستین بار در کشور در این استان راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی این شبکه اجتماعی از مصوبات اواخر سال 93 بوده که به زودی در این استان راه‌اندازی خواهد شد.

تاج‌فر از تغییر رویکرد پیشگیری از تهاجمات فرهنگی اجتماعی با رویکرد مقابله و مبارزه با تهاجم فرهنگی در سال 94 خبر داد و تصریح کرد: در این رویکرد از توانمندهای زنان در این خصوص استفاده خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در بخشی از سخنان خود از ایجاد کانون فرهنگی و اجتماعی و راه‌اندازی بازارچه‌های مشاغل خانگی در برخی از شهرستان‌های استان به مناسبت گرامیداشت هفته زن خبر داد.

تاج‌فر ادامه داد: امور بانوان استانداری آذربایجان غربی در جهت توانمند کردن زنان استان و همچنین افزایش روحیه نشاط در آنها برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: ایجاد پارک بانوان در استان، ایجاد تسهیلات لازم برای زنان شاغل در جهت مشاغل خانگی، تسهیل مشارکت‌های اجتماعی زنان، تقویت حس ارزشمندی در زنان و ایجاد حس امنیت روانی در زنان از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده امور بانوان در سال 94 است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی یکی دیگر از برنامه‌های امور بانوان استانداری آذربایجان غربی را احیای ورزش‌های بومی، محلی عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین دستگاه‌های ورزش و جوانان ، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش آذربایجان غربی منعقد می‌شود.

تاج‌فر ادامه داد: طرح تغذیه سالم در مدارس از سایر برنامه‌ها و طرح‌های امور بانوان استان بوده که این طرح با همکاری مدیریت مشاغل خانگی و آموزش و پرورش استان در مدارس اجرا خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار