میدان انقلاب یا میدان ایالت ارومیه با سه ساختمان تاریخی و عقابی شکل،راوی حوادث و اتفاقات بسیاری میباشد.این میدان اکنون بدلیل قدمت تاریخی ،زیبایی و همچنین یکی از سه میدان حکومتی کشور،جزو آثار ملی ثبت شده است.
کد خبر: ۲۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸ 17 April 2015

میدان انقلاب یا میدان ایالت ارومیه با سه ساختمان تاریخی و عقابی شکل،راوی حوادث و اتفاقات بسیاری میباشد.این میدان اکنون بدلیل قدمت تاریخی ،زیبایی و همچنین یکی از سه میدان حکومتی کشور،جزو آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش تابناک ارومیه،ميدان انقلاب يا ایالت از جمله ميادين تاريخي و زيباي استان آذربایجان غربی است.اين ميدان در فهرست آثار ملي کشور نيز به ثبت رسيده است.

البته این میدان در دوره های مختلف نامهایی چون:میدان ششم بهمن،میدان سپه،میدان ایالت و در نهایت میدان انقلاب داشته است.

اين ميدان تاريخي گوياي بخش مهمي از تاريخ شهر نشيني در آذربايجان غربي است، سه ساختمان زيبا و خوش ساخت در سه سوي ميدان واقع شده اند که شکل و شمايل عقاب گونه ي آنها شکوه و هيبت خاصي به اين بخش از شهر داده است، 

ساختمان شهرداري اروميه در ضلع شرقي ميدان واقع است. در اضلاع غربي جنوبي ، و شمالي ميدان نيز به ترتيب ساختمان هاي دادگستري ، ستاد لشگر 64 اروميه و شهرباني جاي گرفته اند.

ساختمان شهرباني مدتي است به اداره ميراث فرهنگي استان تحويل داده شده است و ميراث فرهنگي نيز تشکيلات خود را به اين بنا انتقال داده است، اين بناها در سال 1310 هجري شمسي توسط معماري چيره دست به نام "ملا اوستا" بر اساس طرحي از عقابي بال گشوده يا آنگونه که خود آذري ها مي گويند "قارتال"ساخته شده است.

اين ساختمان ها به دليل قرار گرفتن در مركز شهر رويدادهاي زيادي را شاهد بوده اند از آن جمله مي توان  به بمباران پادگان توسط ارتش روسيه در حمله متفقين به ايران و مناطق آذربايجان در 30 شهريور 1320 هجري شمسي ياد کرد که در اثر اين واقعه قسمتي از نماي جنوبي ان تخريب شد. 

علاوه بر اين ميدان ايالت محل وقوع درگيريها و تجمعات مردمي در جنگ جهاني دوم و دوران رژيم سابق نيز بود، در زمان حکومت پهلوي اين ميدان به عنوان مکاني براي آرايش نظامي سربازان و صدور قطعنامه هاي مهم مورد استفاده قرار مي گرفت.

در زمان انقلاب نیز بعنوان یکی از مراکز تجمع مردم برای راهپیماییها بوده و اکنون نیز بعنوان مرکز تجمع مردم در مناسبتهای مذهبی وانقلابی است.

عليزاده مدير کل وقت ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان غربي در اظهار نظري ميدان ايالت را جزو سه ميدان حكومتي به ثبت رسيده در كشور اعلام کرد و گفت: "سه قسمت ميدان توسط بناهاي باارزش تاريخي احاطه شده است و ما براي تملك بناهاي موجود در اين ميدان  در تلاش هستيم تا آنها را به موزه تبديل كنيم.

اما متاسفانه علیرغم قدمت و اهمیت این میدان در تاریخ و پیشینه شهر ارومیه ،آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.که امید هست تا مسئولین استانی با توجه به  نقش و حضور این میدان در حوادث تاریخی این شهر ،نسبت به حفظ و نگهداری و همچنین شناساندن آن اقدامات جدی انجام دهند.

در خصوص اهمیت این میدان ، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 64 ارومیه نیزمیدان انقلاب ارومیه را از جاذبه های تاریخی این شهر دانست و گفته اند : حفظ ساختمان ستاد در این میدان برای قرارگاه عملیاتی لشکر 64 ارومیه بسیاربا اهمیت است چرا که میدان انقلاب صحنه های فراوانی را از تاریخ بلند و پر افتخار مردم این شهر در دل خود جای داده است.

حال بناهایی که هویت این میدان را ترسیم میکنند ،در معرض خطر قرار گرفته اند.روزانه عبور صدها خودرو از کنار این بناها،موجب تخریب تدریجی آنها میشوند.از سوی دیگر استفاده اداری از این بناها و انجام تغییرات ساختاری داخل آنها ضرر دیگری است که متوجه ساختمانهای مذکور میگردد.لذا ضروری است تا مسئولین میراث فرهنگی استان نسبت به حفظ و نگهداری این ساختمانها و بناهای تاریخی اقدامی عاجل انجام دهند.

ناله های بلند میدان حکومتی ارومیهناله های بلند میدان حکومتی ارومیهناله های بلند میدان حکومتی ارومیهناله های بلند میدان حکومتی ارومیهناله های بلند میدان حکومتی ارومیهناله های بلند میدان حکومتی ارومیهناله های بلند میدان حکومتی ارومیهناله های بلند میدان حکومتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار