درخواست داریم بیایید در راستای حمایت از کشاورزان و چغندرکاران گام بردارید و برای تغییر الگوی کشت و توسعه کشاورزی کم آب بر در استان و ساماندهی اوضاع کشاورزی در راستای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه کاری نکنید که آیندگان ما و شما را نفرین کنند.
کد خبر: ۲۹۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 04 September 2016


کلانتری
درخواست داریم بیایید در راستای حمایت از کشاورزان و چغندرکاران گام بردارید و برای تغییر الگوی کشت و توسعه کشاورزی کم آب بر در استان و ساماندهی اوضاع کشاورزی در راستای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه کاری نکنید که آیندگان ما و شما را نفرین کنند.

 تابناک آذربایجان غربی :  حدود دو ماه قبل بود که زمزمه عدم اجازه خروج چغندرقند توسط عییسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و جزو کهنه کاران عرصه سیاست و مدیریت کشور مطرح شد و البته چند روز بعد از آن ۳ تن از نمایندگان استان  ؛ جلال محمودزاده نماینده مهاباد ، عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه و همایون هاشمی نماینده میاندواب، تکاب و شاهین دژ نسبت به این تصمیم واکنش نشان دادند و در نامه ای بلند بالا خطاب به وزرای دولت تدبیر و امید و استاندار آذربایجان غربی خواستار اجازه چغندرقند از استان شدند.

نمایندگان مردم استان در شهرهای مهاباد ، نقده و اشنویه و میاندوآب و تکاب و شاهیندژ در خصوص اجازه خروج چغندر قند کشاورزان آذربایجان غربی به خارج از استان و برنامه ریزی برای صادرات سیب درختی به خارج از کشور به وزرای کشور ، امور خارجه و جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید و استاندار آذربایجان غربی نامه نوشتند.

در ادامه نامه نمایندگان مردم آمده بود ؛ همچنانکه استحضار دارید استان آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید چغندرقند و سیب درختی درکشور می باشد ، متاسفانه در سالهای اخیر شاهد بی توجهی مسئولین سیاسی و اقتصادی به کشاورزان و تولیدکنندگان چغندر قند و سیب درختی در استان آذربایجان غربی بوده ایم ، از جمله مواردی که کشاورزان این استان را دچار مشکل کرده است عدم اجازه خروج چغندر قند تولیدی از استان و عدم پرداخت بهای چغندر قند تحویلی توسط کارخانجات چغندر قند استان به کشاورزان بعد از دوسال بوده است.ازطرفی سیب تولیدی استان هر سال در دست باغداران این استان باقی مانده و در سردخانه ها ازبین می رود علی رغم همه این مشکلات متاسفانه در دوسال اخیر شاهد این هستیم که به چغندر کاران استان آذربایجان غربی اجازه خروج چغندر قند تولیدی به استانهای دیگرکشور نمی دهند که در پیگیریهای اینجانبان از وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده اندکه بنا به تصمیم وزارت کشور و استانداری محترم آذربایجان غربی این امر صورت گرفته است این در حالیست که این تصمیم نه شرعی بوده و نه قانونی ، چطور ما باید به خوداجازه بدهیم به خاطر منافع چند کارخانه دار در استان صدها هزارچغندرکار زحمتکش را با مشکل جدی روبرو کنیم.
آیا می شود این حرکت را توجیه قانونی کردکه به کشاورزان و تولید کنندگان یک کشور اجازه نداد که محصولات تولیدی خود را آزادانه در داخل کشور خود به فروش برسانند و مدعی دفاع از حق وحقوق کشاورزان و روستائیان هم بود؟لذا ضروری است سریعا دستور فرمائید نسبت به اجازه خروج چغندر قند تولیدی کشاورزان آذربایجان غربی به خارج از استان و برنامه ریزی جهت صادرات سیب درختی به خارج از کشور اقدام جدی صورت گیرد .بدیهی است هرگونه مشکل ایجادشده درآینده ازبابت جلوگیری از خروج چغندرقند از استان و عدم صادرات سیب به خارج از کشور به عهده تصمیم گیرندگان این امر خواهد بود.

اما عیسی کلانتری امروز بر تصمیم خود مصر بود و در جلسه ای در استانداری آذربایجان غربی گفت : چغندر قند اضافی تولیدی استان آذربایجان غربی بایستی توسط کارخانه قندهای خود استان به مصرف برسد. دبیرکارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در جلسه ممنوعیت انعقاد قرارداد خرید چغندر قند کارخانجات قند خارج از استان از کشاورزان داخل استان و کاهش سطح تولید چغندرقند که در محل سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی با حضور استاندار، مدیران ستاد احیای دریاچه ارومیه ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، فرمانداران شهرستانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و مدیران کارخانجات قند استان تشکیل یافته بود ، افزود : در سال جاری قرارداد خرید کارخانجات قند استان با کشاورزان  ١/۵ میلیون تن است که حدود ٣٠٠ هزار تن مازاد تولید وجود دارد و بایستی این میزان چغندر قند تولید شده اضافی، به کارخانه های قند استان بر اساس ظرفیت آنها تخصیص یابد و برای سال های آتی هم میزان تولید چغندرقند استان از ١/۵ میلیون تن فراتر نرود و تمام آن صرفا توسط پنج کارخانه چغندرقند داخل استان صرفا مصرف می گردد.

حال آقای کلانتری که خودتان پیشکسوت صنعت کشاورزی کشور و سالیان سال در این حوزه کار کرده اید و موی سرتان هم با کشاورزی سفید شده است و جزو سرمایه های این حوزه هستید  چند بند سخن و رنج نامه و هر آنچه شما استاد معظم نام می نهید با شما داریم ؛

۱- مطمئنا خودتان بهتر می دانید قطب توسعه استان آذربایجان غربی کشاورزی است و بیش از ۳۵ درصد از مردم این استان از طریق بخش کشاورزی امرار معاش می کنند !!! و بدون شک راه توسعه استان در کنار توجه به مرزها از همین کشاورزی میگذرد و بر خلاف برخی دیدگاهها که در صدد تغییر ارتزاق مردم هستند که نه زیرساختش را داریم و نه حمایتی انجام می گیرد و نه مشکلات پیش رو اجازه تغییر را می دهد به ناچار مجبوریم در شرایط فعلی از این بخش حمایت کنیم.

۲- خودتان بهتر می دانید در همه این سال ها ، این استان جزو آخرین استان ها برای دریافت طلب کشاورزان ، گندمکاران و چغندرکاران و دهها محصول تولیدی کشور بوده است ؟!!! به عنوان مثال امسال بعد از یک ماه و اندی تاخیر تازه دولت از هفته گذشته اقدام به پرداخت بخشی از طلب گندمکاران کرده است و سال گذشته و سالیان گذشته هم اوضاع بهتری از حال نداشتیم ؟!

۳- حتما استحضار دارید برخی از همین کارخانجات قند استان که شما سینه دفاع و حمایت از آنها را به سینه می زنید و ما هم همراه شما در خدمتشان هستیم و سپاسگزار تلاششان ، بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان هنوز بیش از ۲۰ میلیارد تومان از بابت چغندر سال گذشته به چغندرکاران استانی بدهکارند؟!!!

۴- آقای دبیر محترم ستاد احیای دریاچه ارومیه ؛ چغندرکاران استانی اوضاع نابسامان پرداخت پول سال گذشته و سالیان گذشته را فراموش نمی کنند که برخی از کارخانجات در قبال بهای چغندر بعد از ماهها حواله شکر تحویل می دادند و چغندرکار بدبخت هم برای رسیدن به پول با هزار مکافات و بعد از ماهها رنج و عذاب هم حواله با ۲۰۰ تومان زیر قیمت تحویل می گرفت و می بایست با ۲۰۰ تومان زیر قیمت واگذار کند یعنی با یک حساب سر انگشتی میلیاردها تومان ضرر به جامعه کشاورزی استان وارد آمد ؟!!! ولی آیا دیدید حتی یک گلایه بکنند ؟ اعتراضی داشته باشند ؟ تجمعی برگزار کنند؟

۵- حتما باخبرید در همه این سالها که دولت ها پیشنهاد تغییر کشت محصول داده اند حمایت آنچنانی از بخش کشاورزی صورت نگرفته است  و درست در زمان برداشت محصول یا واردات بی رویه داشتیم و یا محصول تولیدی داخل فروش نمی رود و یا اجازه صادرات نمی دهیم و یا تضمین خرید نداریم؟!!!!

۶- ما هم می دانیم کشور و چه بسا استان مشکل کم آبی دارد و در آینده با بحران جنگ آب مواجه خواهیم شد و لاجرم به تغییر رویه کشت و حمایت از محصولات کم آب بر هستیم ولی نه شرایط فعلی این اجازه را به ما می دهد و نه اوضاع نگران کننده اقتصادی به ما می گوید کمر کشاورز را از این خمیده تر کنیم؟!!!

۷- در گذشته نه چندان دور از زمان احداث میانگذر دریاچه ارومیه و چه بسا بعد از آن که شما مدیرش بودید هم پل احداث شد و هم سدهای بیشماری در دستور کار قرار گرفت و الان هم به بهانه احیای دریاچه ارومیه بسیاری از مزارع کشاورزی تخریب شد و برای حمایت از احیای این زیست بوم این کشاورزان بودند که در خدمت محموعه ها دم فرو بر نیاوردند و سخنی بر زبان نراندند!!!!

۸- خودتان هم اشاره کرده اید که دلالان دست کشاورزان را از فروش محصولاتشان کوتاه و چه بسا قطع کرده اند که از یک طرف دولت و متولیان مقصر این نابسامانی هستند و از طرف دیگر کشاورز مجبور است برای فروش محصولات تولیدی خود و دریافت پول نقد و امرار معاش روزانه دست به دامن واسطه و دلال شود در حالی که اگر دولت پول نقد بدهد و یا اجازه دادوستد اصولی و بدون واسطه را به کشاورز بدهد و در زمان برداشت محصول از او حمایت کند و بفرموده پیامبر اعظم ( ص ) عرق پیشانی اش خشک نشده باید حق کارگر را پرداخت کرد ولی در این طرف نه دولت قدرت پرداخت این همه پول را دارد و نه بانک های عامل در ادوار مختلف و در زمان مقرر اقدام به تامین منابع موردنیاز می کنند؟!!!

۹- جناب کلانتری ؛ شما که خودتان وزیر کشاورزی بودید و زیر و بم این حوزه را خوب می دانید ! خوب می دانید صنایع وابسته به این بخش هم اوضاع نابسامان تری از خود کشاورز دارند و اکثر صنایع تولیدی یا ورشکسته شده اند و یا با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند و نیک می دانید ۶۰ درصد صنایع تبدیلی کشور در این استان وجود  دارند و حتما می دانید که الان از آن ۶۰ درصد خبری نیست ؟!!!!

۱۰- آقای وزیر اسبق جهاد کشاورزی حتما مطلعید این استان از نبود صنایع بسته بندی و سورتینگ این بخش هم رنج می برد و چند واحد درست و حسابی هم در این حوزه نداریم تا تولیدات بخش را به صورت کارشناسی ، اصولی و بهداشتی بسته بندی نموده و در بازار عرضه کنند ؟!!!

۱۱ – جناب آقای وزیر اسبق جهاد کشاورزی ؛ حال که به فصل برداشت اکثر محصولات کشاورزی این استان می رسیم و برخی از آن هم برداشت شده اند ، آیا شما که دستی در کاسه دارید و صاحب جایگاه و منصب ، بهتر نیست درمانی برای تولیدات کشاورزان و عرصه محصولات تولیدی این استان از چغندر قند گرفته تا سیب و انگور  و سایر میوه های باغی بیابید و مسوولین دولتی را مجاب به حمایت از کسانی بنمایید که استخوان در گلو زندگی می کنند و حتی به نان شبشان محتاج هستند؟!!!

۱۲-  آقای دبیر حساب کشاورز با دلال جداست ؟! حساب چغندرکار با کارخانه دار خیلی متفاوت است ؛ اینها طبقات مستضعف جامعه هستند که بفرموده معمار کبیر انقلاب باید  از آنها مراقبت و محافظت کرد.

۱۳- آقای کلانتری می دانیم  ؛ می دانید که تولیدات بخش کشاورزی استان در کمترین میزان خود به سه کشور همجوار صادر می شود در حالی که این استان ۵ مرز رسمی و چندین بازارچه غیر رسمی دارد ولی قضاوت میزان صادرات سالیانه تولیدات کشاورزی استان به کشورهای همجوار و چه بسا سایر کشورها را به خود شما واگذار می کنیم در حالی که در اثر برخی  از سیاست های غیر کارشناسی و غیر اصولی و البته نقصان عملکرد و فعالیت خود کشاورزان کمترین میزان به سایر کشورها و حتی استان های مرکزی کشور صادر می شود حال شما می خواهید این حق را از مردم بگیرید که چغندرقند صادر نکنند و اجازه خروجش را نمی دهید تا بلکه با فشار و اجبار مجبور به کاهش تولید شوند و مردم را با فشار روانی بیشتری درگیر سازیم ؟!!!!

۱۴-  جناب کلانتری از خیر مطرح نمودن چگونگی تحویل بذر ، کود ، سم ،  چگونگی پرداخت تسهیلات و قیمت ماشین آلات کشاورزی و  غیره اش می گذریم و نمی خواهیم سرشما و مخاطبین را بیش از این بدرد آوریم و ناله یاس بخوانیم  چون بسیاری از این مشکلات نه  تنها مربوط به این دولت نیست و یا فقط باید دولت جواب بدهد و رسیدگی کند  و ارگانها و قوای دیگر از جمله مقننه نیز باید به بسیاری از معضلات پیش رو رسیدگی کند و نه دیگر شما مسوولیت مستقیمی در این حوزه دارید و نیت شما خیر و کارشناسی است و حتما این برنامه شما در راستای حمایت از چغندرکاران و قطع دلالان و واسطه گران و فشار بر کارخانجات برای حمایت از کشاورز استانی است ، ولی آیا پیش زمینه و مقدمات این مهم فراهم است؟!!!

۱۵ – عاجزانه خواهشمندیم بیایید شما و متولیان امر ناله کشاورزان آذربایجان غربی را بشنوید که هم در زمان کاشت با مشکل مواجه می شوند و هم در زمان داشت صدها مشکل دست و پنجه نرم می کنند و هم در فصل برداشت با هزاران سنگلاخ روبرو می شوند ، درخواست داریم بیایید در راستای حمایت از کشاورزان و چغندرکاران گام بردارید و برای تغییر الگوی کشت و توسعه کشاورزی کم آب بر در استان و ساماندهی اوضاع کشاورزی در راستای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه  کاری نکنید که آیندگان ما و شما را نفرین کنند.

منبع:جوان پرس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار