کد خبر: ۳۴۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 10 December 2016
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر یاسوج با کمبود شدید زیرساختها و اماکن فرهنگی و هنری مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، شریف اسلامی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست هم اندیشی هنرمندان با شهردار یاسوج افزود: اگر تعداد اماکن فرهنگی و هنری همچون مساجد، فرهنگسرا، سالن تئاتر، سینما، کتابخانه و ... در هر جامعه ای بیشتر شود، قطعا نیاز به ساخت و توسعه زندانها و... وجود ندارد.

وی ضمن تقدیر از نگاه فرهنگی شهردار یاسوج، هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی و تدوین راهکارهایی برای کاهش ضعفها و آسیب های فرهنگی و ارتقای فرهنگ شهرنشینی دانست و اظهار داشت: هنرمندان آماده اند تا در مسیر حل مشکلات فرهنگی جامعه و کمک به ارتقای فرهنگی شهر یاسوج که شهری نوپاست گام بردارند.

اسلامی به سابقه کوتاه شهرنشینی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: شهر یاسوج مشکلات فرهنگی زیادی دارد و از جمله این مشکلات می توان به وجود و افزایش آسیب های اجتماعی در شهر و بویژه در حاشیه شهر یاسوج اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مهاجرت و حاشیه نشینی در شهر یاسوج روبه افزایش است و این در حالی است که نا آشنایی برخی از ساکنین این مناطق با فرهنگ شهرنشینی مشکلات عدیده اجتماعی و عمرانی برای شهر ایجاد کرده است.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز و ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی و همچنین ایجاد مشاغل کاذب را از جمله این مشکلات عنوان کردو گفت: بخش زیادی از این مشکلات ناشی از ضعف فرهنگی است.

رئیس حوزه هنری استان اظهار کرد: یک شهر با شهروندانش شهر است نه با ساختمان ها، میدان ها و خیابانها و اگر یک شهر روح فرهنگی نداشته باشد، شهری مرده است.

اسلامی مسئولیت اجتماعی هنرمندان در قبال مسائل فرهنگی زیست بوم خود را یادآور شد و تصریح کرد: نیاز است در چنین وضعیتی همه هنرمندان به مسائل فرهنگ شهروندی و ارائه راهکار برای حل مشکلات ورود کنند و در تسهیل گذار جامعه از زندگی عشیره ای به زندگی شهری نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به مبحث پنجره شکسته در حوزه جرم شناسی تاکید کرد: هنرمندان به عنوان چشم های بینای جامعه باید پنجره های شکسته را شناسایی و ترمیم کنند.

مشارکت هنرمندان در توسعه فرهنگ شهروندی ضروری است

شهردار یاسوج هم در این نشست بر مشارکت هنرمندان در زمینه توسعه فرهنگی شهر یاسوج تاکید کرد و گفت: با زبان ماندگار و تاثیرگذار هنر می توان بسیاری از معضلات را برطرف کرد.

محمد علی جاوید افزود: بسیاری از مشکلات در شهرها از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز، سد معبر و ... ناشی از ناآگاهی و ضعف فرهنگ شهروندی است که لازم است هنرمندان به این عرصه ورود کنند.

وی راه اندازی مدیریت فرهنگی و هنری در شهرداری را از جمله اقدامات انجام گرفته برای توسعه فرهنگی شهر عنوان کرد و گفت: تشکیل شورای فرهنگ عمومی شهر نیز در دستور کار است که به زودی کار خود را آغاز می کند.

جاوید شهر را یک موجود زنده دانست و اظهار کرد: شهری می تواند مکانی آرام و امن و بستری برای رشد شهروندانش باشد که پر از امید، همدلی، نشاط و مشارکت مردمی باشد.

وی همچنین تعیین روز یاسوج را از اقدامات مهم فرهنگی شهرداری عنوان کرد و بر مشارکت هنرمندان در برگزاری برنامه های این روز در ۱۵ اردیبهشت تاکید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار