نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:"در سال های گذشته مسئولان به بهانه کشاورزی بودن، مانع از ورود صنعت به آذربایجان غربی شدند و یکی از مهمترین پایه های اقتصاد و توسعه این منطقه را فلج کردند."حال علیرغم اینکه این استان به عنوان قطب کشاورزی مطرح است در این زمینه نیز با مشکلات عمده ایی مواجه است.یعنی مصداق از آنجا رانده از اینجا مانده شده است.
کد خبر: ۳۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 13 May 2015
شخم زدن صنعت به بهانه کشاورزی!

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم ارومیه اظهار کرده بود:در طول سال های گذشته مسئولان به بهانه کشاورزی بودن، مانع از ورود صنعت به آذربایجان غربی شدند و یکی از مهمترین پایه های اقتصاد و توسعه این منطقه را فلج کردند.حال علیرغم اینکه این استان به عنوان قطب کشاورزی مطرح است در این زمینه نیز بدلیل عدم برنامه ریزی های صحیح با مشکلات عمده ایی مواجه است.یعنی مصداق از آنجا رانده از اینجا مانده شده است.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،آذربایجان غربی بدلیل شرایط اقلیمی،منابع معدنی،معادن طلا،موقعیت جغرافیایی که در مجاورت سه کشور قرار گرفته و امکان جذب سرمایه گذار از شرایط ویژه ایی برای ایجاد صنایع پایه و صنایع وابسته برخوردار است.

اما به دلیل نوع نگرشی که به این استان وجود داشته ،همواره از این استان به عنوان استان کشاورزی یاد شده است.این در حالیست که این استان به موازات کشاورزی میتوانست در عرصه صنعت نیز حضور چشمگیری داشته باشد.

بطوریکه نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم ارومیه در این خصوص اظهار کرده بود:در طول سال های گذشته مسئولان به بهانه کشاورزی بودن، مانع از ورود صنعت به آذربایجان غربی شدند و یکی از مهمترین پایه های اقتصاد و توسعه این منطقه را فلج کردند.

حال علیرغم اینکه این استان به عنوان قطب کشاورزی مطرح است در این زمینه نیز بدلیل عدم برنامه ریزی های صحیح با مشکلات عمده ایی مواجه است.یعنی مصداق از آنجا رانده از اینجا مانده شده است.

اکنون که برخی نگاهها در خصوص این استان تغییر کرده و بدنبال توسعه پایدار این استان میباشند،باید همزمان در دو بخش کشاورزی و صنعت دست به اقدامات عملی بزنند.مدرنیزه کردن صنعت کشاورزی به همراه ایجاد صنایع تبدیلی و مرتبط با کشاورزی از یک سو و ایجاد صنایع پایه همانند پتروشیمی ارومیه و مهاباد،ایجاد کارخانجات تولیدی همانگونه که موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه ،در اجلاس مشترک استانهای مرزی ایران و ترکیه درخوی که اخیرا برگزار شد نیز گفت:" آذربایجان غربی با دارا بودن ظرفیت های قابل توجه، مستعد جذب سرمایه های کلان در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای معادن غنی در بخش های مختلف است، گفت: تنها 10 درصد از 50 ماده معدنی دراین استان مورد سرمایه گذاری قرار گرفته و می توان در این خصوص سرمایه گذاری بسیار بیشتری انجام داد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: طبق تصمیمات گرفته شده قرار است 80 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی در ایران سرمایه گذاری صورت گیرد که از هر سرمایه گذاری خارجی در این زمینه حمایت می شود.

وی به ظرفیت های شهر خوی نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آماده سرمایه پذیری در بخش های مختلف از جمله فاز دوم نیروگاه برق، فاز دوم کارخانه سیمان، کارخانه قند، مجتمع صنعتی تولید نمک و نساجی در این شهرستان هستیم.

ایشان اضافه کرد: شهرک کانی سنگ خوی و شهرک مبل این شهرستان نیز آماده جذب سرمایه است و از این امر نیز استقبال می کنیم."میتواند در توسعه ،پیشرفت و خروج از رکود این استان کمک شایانی بکند.

البته چنانچه گفته شد نباید امر توجه به صنعت ما را از کشاورزی غافل سازد .چراکه این استان در این زمینه نیز حرف برای گفتن زیاد دارد.با مکانیزه کردن این صنعت ضمن صرفه جویی در مصرف آب ،میتوان از صادارت این محصولات نیز بهره مند شد.

بدین منظور اخیرا گامهایی در این رابطه برداشته شده است.تولید محصولات کشاورزی گلخانه ایی یکی از مواردی است که صنعت کشاورزی استان را به نفع شرایط کنونی تغییر میدهد.

در این زمینه اسمعیل کریم زاده رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی طی سخنانی گفت: سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در استان 266 هکتار و در شهرستان ارومیه 66 هکتار بوده است.که بیش از6 هزار و 600 تن انواع محصولات سبزی و صیفی، تولید حدود 3 میلیون شاخه گل بریده و گیاهان زینتی، 60 تن توت فرنگی، یک میلیون اصله انواع نهال رویشی سیب که رشد 5 درصدی داشته است.

وی افزود: با توجه به نیاز بازار در تولید نهال رویشی در گلخانه رشد وجود داشته است.

اسمعیل کریم زاده در خصوص اقدامات انجام شده در راستای رشد محصولات گلخانه ایی گفت: تشکیل کمیته فنی گلخانه‌ها و نظارت بر امور گلخانه‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی، برگزاری کارگاه تولید محصول سالم در گلخانه‌ها، ارائه تسهیلات بانکی برای متقاضیان احداث و تجهیز گلخانه‌ها از جمله مهمترین اقدامات محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در ادامه تصریح کرد: 58واحد گلخانه‌ای در استان و 31 واحد در ارومیه وجود داردکه شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، نقده، بوکان و سلماس عمده ترین تولید کننده محصولات هستند.

وی در خصوص صادرات گفت: صادرات به خارج از کشور وجود ندارد ولی به شهرستان‌های هم جوار صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار