اينكه بعضي‏ ها اصرار دارند اين دو جنس را مساوي در همه چيز قلمداد كنند اصراري دور از واقعيت است و مطالعات مختلف علمي آن را انكار مي‏ كند. يك حقيقت غير قابل انكار اين است كه مرد و زن از نظر جسمي و شرايط فيزيولوژيك با يكديگر متفاوتند و هر يك براي انجام وظايف ويژه‏اي آفريده شده ‏اند.
کد خبر: ۳۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 13 May 2015

اينكه بعضي‏ ها اصرار دارند اين دو جنس را مساوي در همه چيز قلمداد كنند اصراري دور از واقعيت است و مطالعات مختلف علمي آن را انكار مي‏ كند. يك حقيقت غير قابل انكار اين است كه مرد و زن از نظر جسمي و شرايط فيزيولوژيك با يكديگر متفاوتند و هر يك براي انجام وظايف ويژه‏اي آفريده شده ‏اند.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،دین مبین اسلام ،دین عدالت و مساوات است.در هیچ کدام از احکام اسلام نمیتوان موضوعی در خصوص بی عدالتی و عدم توازون یافت.اما این عدالت و توازون تعاریف جایگاهی دارند.عدالت و مساوات در خصوص زن و مرد در اسلام به معنی مساوی دیدن زن با مرد نیست.چرا که مساوی دیدن این دو انسان ،یعنی عین بی عدالتی و ظلم در حق زن میباشد..

بطوریکه خداوند در قران کریم میفرماید:همانا خداوند برای مردان و زنان مسلمان ،مردان و زنان مؤمن، مردان و زنان مطیع امر الهی، مردان و زنان راستگو، مردان و زنان شکیبا، مردان و زنان متواضع، مردان و زنان انفاقگر، مردان و زنان روزه دار، مردان و زنان مسلط بر امیال جنسی و مردان و زنانی که پیوسته مشغول به اذکار الهی هستند، برای همه ی اینها آمرزش و پاداشی والا و ارزشمند آماده فرموده است .

یعنی خداوند در کلام خود زن و مرد را در تکالیف و رفتارهای اجتماعی و الهی یکسان دیده است .نظر مقام معظم رهبری در این خصوص بدين شرح است كه "اسلام هیچ فرقی بین زن و مرد نمی بیند.جنسیت زن و مرد،کوچکترین تأثیری ندارد،... نه در جوهر انسانیت آنها تفاوت و اختلافی وجود دارد، نه در حقوق اساسی آنها هیچ گونه اختلاف و تفاوتی هست ،او هم آزاد است، این هم آزاد است، او هم حق انتخاب دارد، این هم حق انتخاب دارد، او هم تکلیف دارد، این هم تکلیف دارد، او هم می‌تواند درجات عالی انسانی را طی کند، این هم می‌تواند طی کند، او هم حق فرا گرفتن علم را دارد، این هم حق فراگرفتن علم را دارد، تکالیف الهی که فرصت‌های عروج انسانند و به وسیله این تکالیف است که انسان می‌تواند عروج پیدا کند، هم بر او، هم براین واجب است، همه این‌ها بدون هیچ گونه تفاوتی، در مقابل زن و مرد یکسان گشوده است، لذا شما ملاحظه می‌کنید که قرآن در موارد زیاد، زن و مرد را با هم می آورد."

حال نگاه به دو جنس از دیدگاه واقعیت‌های دو جنس است. برای این دو جنس واقعیت‌هایی وجود دارد، مثلا شیر دادن به بچه یک تکلیف بر دوش زن است، یاحضانت کودک یک تکلیف و یک حق است، هم تکلیف است هم به یک معنا حق است- که مربوط به زن است. یا مثلا نان‌آوری خانواده یک تکلیف بر دوش مرد است، زن اگر همه ثروت دنیا را هم داشته باشد، وظیفه ندارد که مخارج خانه و هزینه‌های زندگی را از جیب خودش بدهد، مرد باید این کار را بکند.

حال چرا یکسان دیدن زن و مرد در جامعه ظلم به زن است ؟جواب را باید گفت:يك حقيقت غير قابل انكار اين است كه مرد و زن از نظر جسمي و شرايط فيزيولوژيك با يكديگر متفاوتند و هر يك براي انجام وظايف ويژه‏اي آفريده شده ‏اند. اينكه بعضي‏ ها اصرار دارند اين دو جنس را مساوي در همه چيز قلمداد كنند اصراري دور از واقعيت است و مطالعات مختلف علمي آن را انكار مي‏ كند (مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، بخش هفتم، صص 167-190) آيا با وجود اين تفاوت آشكار مي‏ توان گفت زن و مرد بايد در تمام شئون همراه يكديگر گام برداشته و در تمام كارها مثل هم باشند؟ حتي در جوامعي كه شعار آنها مساوات و برابري بين زن و مرد در تمام جهات است، در عمل غير آن ديده مي‏ شود. مثلا مديريت سياسي و نظامي بيشتر آنها در دست مردان است. واقعيت اين است كه جنس زن براي انجام وظايف متفاوتي با مرد آفريده شده و به همين دليل احساسات متفاوتي دارد. قانون آفرينش، گرمي كانون خانواده و پرورش نسل‏ ها را بر عهده او گذارده به همين دليل سهم بيشتري از عواطف و احساسات به او داده است.

در حالي كه وظايف خشن و سنگين اجتماعي بر عهده جنس مرد گذارده شده و سهم بيشتري از دورانديشي به او اختصاص يافته. بنابراين اگر بخواهيم عدالت را اجرا كنيم بايد پاره‏ اي از وظايف اجتماعي كه نياز بيشتري به انديشه و مقاومت و تحمل شدائد دارد بر عهده مردان گذارده شود و وظايفي كه عواطف و احساسات بيشتري را مي‏ طلبد بر عهده زنان. (مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، جلد 2، ص 164 ذيل آيه 228 سوره بقره) قرآن كريم با تصريح به واقعيت حقوقي زنان، عدالت در وضع قوانين را نيز گوشزد نموده است، با اشاره به اين حقيقت كه لازمه اين عدالت عدم برابري بين زنان و مردان در برخي حقوق است (تفسير نمونه، جلد 2، ص 157 و 156 ذيل آيه 228 سوره بقره).

حال با توجه به ادله ذکر شده ، شهلا تاجفر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در سخنانی اصرار به جلب نظر بانوان استان با طرح برابر بودن زنان با مردان دارند.ایشان طی سخنانی گفتند:" دیده شدن بانوان به صورت برابر با مردان هدف اصلی این طرح است."

حال طرح چیست:مشروح سخنان خانم تاجفر بدین قرار است :مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان غربی امروز در گفت‌وگوی خبری با خبرنگار فارس با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی بانوان آذربایجان غربی، اظهار داشت: در این راستا بنا داریم هر 15 روز یکبار یعنی دو همایش در هر ماه در شهرهای مختلف استان برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه تمام تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است، تصریح کرد: این همایش‌ها در زمینه مسائل بهداشتی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

تاجفر با بیان اینکه در این راستا زنان بیش از این توانایی دسترسی به منابع اجتماعی را خواهند داشت، افزود: دیده شدن بانوان به صورت برابر با مردان هدف اصلی این طرح است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی اعلام کرد: باید در جامعه این باور شکل بگیرد که زنان نیز همچون سایر اعضای جامعه می‌تواند در پیشرفت کشور سهیم باشند که این امر به نوبه خود سبب افزایش عزت نفس در زنان می‌شود.

تاجفر ادامه داد: طی تفاهم‌نامه‌های جداگانه با سازمان فنی و حرفه‌ای، صندوق مهرکارآفرین، صندوق مهر و سازمان صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ارائه آموزش‌های مهارتی و حمایتی از بانوان، زنان استان بیش از این توانمند خواهند شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری از طرح برابری زن با مرد بدنبال چیست؟
مدیرکل امور بانوان استانداری از طرح برابری زن با مرد بدنبال چیست؟
مدیرکل امور بانوان استانداری از طرح برابری زن با مرد بدنبال چیست؟
مدیرکل امور بانوان استانداری از طرح برابری زن با مرد بدنبال چیست؟















اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار