مدیرکل حقوقی سازمان ثبت احوال کشور در هم‌اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست اعلام کرد:
مدیرکل حقوقی سازمان ثبت احوال کشور در نشست سراسری هم اندیشی اجرای قانون حمایت ازکودکان و نوجوانان بی سرپرست در مشهد با بیان اینکه نرخ ناباروری در ایران 21 درصد است، خاطر نشان کرد: اگر فرزند خواندگی دارای قوانین سخت و پیچیده ای باشد، افراد به سوی جعل و سرقت شناسنامه و خرید و فروش کودکان سوق پیدا می کنند.
کد خبر: ۳۸۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۶ 04 March 2017
به گزارش تابناک رضوی، حجت الاسلام محمد مصدق، معاون دادستان کل کشور در این آیین هم‌اندیشی گفت: از مزایای قانون جدید فرزندخواندگی این است که  فرزندخواندگی توسط خانواده ها 30 درصد افزایش داشته است.
 
نرخ ناباروری در ایران 21 درصد است / قوانین سخت برای فرزندخواندگی باعث جعل شناسنامه و خرید و فروش کودکان می‌شود / فرزندخواندگی خانواده ها 30 درصد افزایش داشته است 
 
وی گفت: اینکه این تعداد طی سالهای اخیر افزایش 30 درصدی داشته است، نشان از اهمیت تربیت فرزندان در کانون خانواده دارد.
معاون دادستان کشور از طرف قوه قضائیه و دادستان کل کشور از دادستان ها و قضات سراسر کشور  خواست برای اجرای هر چه بهتر و پربارتر قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست کمک کنند.
وی تأکید کرد: در مواد این قانون آمده است که اگر موازین تربیتی و اخلاقی کودک در خطر قرار بگیرد دادگاه می تواند با درخواست اقربا یا دادستان، موضوع را مورد بررسی قرار داده و در صورت ضرورت از والدین سلب حضانت کند تا طفل در اختیار خانواده ی بهتری قرار بگیرد.
معاون دادستان کشور گفت: در هیچیک از نظام های حقوقی دنیا به اندازه کشور ما به ارزش و جایگاه خانواده توجه نشده است.
وی از سایر قوانین موجود در کشور در زمینه مجازات و جرایم کودکان یاد کرد و گفت: قانون مجازات اسلامی جدید، بین مجازات کودکان و بزرگسالانی که جرایمی مرتکب می شوند تفاوت زیادی قائل شده است.
مصدق گفت: قوانین ما در مورد کودکان زیر 18 سال از جهت مجازات ها و جرایم، نگاه ویژه ای دارد که بر اساس آن اگر یک بزرگسال و یک کودک تا سن 18 سال مرتکب یک جرم واحد بشوند مجازات های متفاوتی دارند.
وی در مورد قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست جدید که واگذاری کودکان به زنان مجرد با شرایط قانونی را مجاز دانسته گفت: این امر نشانه ی این است که قانون اسلامی می خواهد الگوی مادری را ترویج کند و آن را مهم بشمارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه کودکان در قانون فرزندخواندگی جدید مانند گذشته ارث نمی برند گفت: والدینی که فرزند خوانده دارند می توانند به روش های مختلف از فرزندخوانده حمایت کنند.
وی در همین زمینه تصریح کرد: تدوین و تصویب قانون کار در کشور ما بر اساس فقه اسلامی و شرایط روز صورت می گیرد و می توان قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست یا هر قانون دیگری را مطابق نیاز روز جامعه و با توجه به الگوهای اسلامی، اصلاح کرد.
انوشیروان محسنی بندپی ، معاون وزیر رفاه هم در این همایش گفت: کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تنها گروه آسیب دیدگانی هستند که خودشان نقشی در آسیب‌دیدن‌شان ندارند.
رئیس سازمان بهزیستی  کشور تاکید کرد: سازمان بهزیستی با  همکاری قوه قضائیه همه تلاش خود را برای بازگرداندان این کودکان به کانون  خانواده انجام می دهد.
وی ادامه داد: مهم ترین نکته در قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، گنجاندن خانواده امین موقت است که تسهیل بسیاری را در واگذاری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده، ایجاد کرده است.
وی ضمن اشاره به همکاری های قوه قضائیه با بهزیستی گفت: یکی از مصادیق این همکاری، برنامه کاهش طلاق است که در تعدادی از استانهای کشور از جمله خراسان رضوی در حال اجراست.
وی ادامه داد: در این طرح، زوجینی که به هر دلیل دچار مشکل هستند به جای افتادن به دام وکلایی که گاهی  برای طلاق و جدایی تلاش می‌کنند در پناه افراد آگاه، دلسوز و دارای دانش قرار می گیرند تا از طریق مشاوره و تلاش برای پیدا کردن راه حل، کانون خانواده  خود را پایدار نگاه دارند.
محسنی بندپی در باره طرح مشترک دیگری که با قوه قضائیه در دست اجراست، گفت: طرح دادگاه درمان‌مدار برای معتادانی که دستگیر می‌شوند در حال اجرایی شدن است و مراحل رایزنی نهایی با قوه قضائیه در حال انجام است.
حبیب الله مسعودی فرید ، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی  کشور، هم در قسمتی از این همایش گفت: با اجرای قانون جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در سه سال گذشته، میزان واگذاری فرزندان به خانواده ها 30 درصد افزایش یافته است.
افزود: در سال های پس از انقلاب، شیب افزایش کودکان بی سرپرست و بد سرپرست روند کاهشی طی کرده به گونه ای که در سال 57 که کشور 35 میلیون جمعیت داشت 16 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست داشتیم و در حال حاضر با 80 میلیون جمعیت، 25 هزار نفر داریم که البته 10 هزار نفرشان هم در نزد خانواده های امین موقت زندگی می کنند و فقط 15 هزار کودک در مراکز شبه خانواده به سر می برند.
وی اضافه کرد: در بیشتر کشورهای دنیا، مرکز زدایی به عنوان یک رویکرد جدید مطرح است و سازمان بهزیستی هم از سال های گذشته این امر را جزو راهبردهای خود قرار داده است.
وی گفت: در این قانون  ترجیح این است که  واگذاری کودکان در سنین کودکی و قبل از بلوغ انجام شود تا کودک بتواند از مهر و محبت خانواده برخوردار شود و تربیت بهتری داشته باشد.
درادامه جلسه، دکترسید جواد حسینی معاون سیاسی اجتماعی امنیتی استانداری خراسان رضوی که به نمایندگی از استاندار در این مراسم حضور داشت گفت: استان خراسان رضوی تا 3 سال پیش در کشور در زمینه طلاق رتبه اول کشور را داشت که با همکاری بهزیستی در حال حاضر در زمینه طلاق رتبه 6 را بدست آورده ایم.
حسینی با اعلام این مطلب که آسیب های اجتماعی  رو به  افزایش است اما سن آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کرده، خاطرنشان کرد: خانواده های خاموش  و پرآشوب زمینه ساز آسیب های اجتماعی در کشور هستند.
وی با بیان این مطلب که سیاست بهزیستی با همکاری سایرنهادها، سیاست مجتمع زدایی است تا فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست در آغوش گرم خانواده ها از لحاظ روحی و عاطفی قراربگیرند، افزود: تلاش ما باید بر ایجاد و گسترش خانواده های متعادل باشد که اعتقادات دینی  و عواطف انسانی نیز براین موضوع تاکید دارد.
حسینی با بیان اینکه جوانان را به سوی تشکیل خانواده های تکوینی سوق بدهیم گفت: خانواده های فرسایشی از جمله بوجود آورنده های آسیب های اجتماعی هستند.
درادامه مراسم، محمد رضا علیان مدیرکل حقوقی سازمان ثبت احوال کشور نیز افزود: این سازمان آمادگی دارد که طبقات خانوادگی و اقوام کودکان و نوجوانان بی سرپرست  را معرفی کند تا این کودکان زودتر به آغوش خانواده های خود بازگردند.
وی با بیان اینکه نرخ ناباروری در ایران 21 درصد است، خاطر نشان کرد: اگر فرزند خواندگی دارای قوانین سخت و پیچیده ای باشد، افراد به سوی جعل و سرقت شناسنامه و خرید و فروش کودکان سوق پیدا می کنند.
علیان ازامضای دو تفاهم نامه با سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: کودکان ایزوله هم دراین طرح شناسنامه دار شده‌اند  و از آنجاییکه در تابعیت با دو اصل خاک و خون مواجهیم برای صدور شناسنامه کودکان در مواردی که اصل خون مشخص نیست، اصل خاک را برای تابعیت کودکان لحاظ کردیم.
وی در پایان با بیان اینکه ثبت احوال رابطه دیرینه ای با بهزیستی دارد ، از تکمیل شدن بانک اطلاعات سببی و نسبی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در سراسر کشور خبر داد.

گفتنی است مجری برنامه با اشاره به اسکار اصغر فرهادی گفت:اصغرفرهادی درمقابل ایده ناپسند مرد شماره یک بزرگ امریکا ایستاد و پیام مدبرانه ای را تقدیم کرد و گفت: نباید آدمها را از هم جدا کنیم  و ما نیز نباید طوری رفتار کنیم که یک نفر احساس کند چون از خانواده بهزیستی است تنهاست و دچار سرخوردگی بشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار