معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر تعداد بهره‌برداران شاغل در بخش صنعت زنبور عسل استان در حدود 6 هزار و 49 نفر بوده است.
کد خبر: ۴۳۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 07 June 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:

سیدفضل الله قریشی  با اشاره به اقدامات حمایتی از صنعت زنبورداری در استان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد بهره‌برداران شاغل در بخش صنعت زنبور عسل استان در حدود 6 هزار و 49 نفر بوده و تعداد چهار هزار و 884 نفر نیز به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

وی میانگین تولید از هر کندوی مدرن را 19.9 کیلو گرم و کندوهای بومی را 6.7 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: در این راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از 398 هزار کندو و با تولید بیش از 10 هزار تن عسل یعنی نیمی از عسل تولیدی استان، مقام نخست را در استان به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اینک کلیه زنبورداران استان طی تفاهم نامه منعقده با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند که در حال حاضر تعداد 6 هزار و 49 نفر عضو اتحادیه زنبورداران استان بوده که از سوی صندوق توسعه زنبورداری کشور تسهیلات با نرخ چهار درصدی به زنبورداران اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: در این راستا در سال گذشته در حدود 2.5 تا سه میلیارد ریال تومان اعتبار برای حمایت از زنبورداران استان و تامین نهاده‌های زنبورداری مورد نیاز از طریق این صندوق به متقاضیان پرداخت شده است .

قریشی با بیان اینکه از مهر 94 تا شهریور 95 نیز تعداد 872 نفر بیمه‌گذار شاغل در صنعت زنبورداری تعداد 201 هزار و 829 کندوی زنبور عسل خود را بیمه کرده‌اند گفت: مجموع حق بیمه دریافتی صندوق بیمه 13 هزار و 376 میلیون ریال بوده که در این مدت تعداد 30 هزار و 510 کندوی زنبورعسل و 462 نفر زنبوردار استان دچار خسارت شده است که مجموع مبلغ غرامت پرداختی صندوق بیمه کشاورزی به خسارت دیدگان در حدود 10میلیارد و 750 میلیون ریال بوده است . 

وی با بیان اینکه از مهر 93 تا 31 شهریور 94 نیز تعداد 194 هزار و 549 کندوی زنبور عسل زنبورداران توسط 754 بیمه گذار تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته بودند افزود: در این بازه زمانی نیز 31 هزار و 220 کندوی زنبور عسل، 447 نفر بیمه گذار دچار خسارت شد که هشت میلیارد و 711 میلیون ریال در این زمینه از طرف صندوق بیمه کشاورزی به بیمه گذاران خسارت پرداخت شده است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه یکی از شاخص‌ها و اهداف مهم در سال 95 خارج کردن بخش زنبور عسل از تولید تک محصولی بوده است اظهار داشت: در این رابطه مقدار 43 کیلوگرم ژله رویال، یک هزار و 190 کیلوگرم گرده گل و چهار هزار و 237 کیلوگرم بره موم از زنبورستان‌های استان توسط زنبورداران تولید شده که در سطح کشور نیز بی‌نظیر است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر تشکیل دو کلاس تخصصی تولید ژله رویال در شهرستان‌های ارومیه و خوی که با استقبال کم سابقه زنبورداران روبه رو شد موجب ایجاد تحولی اساسی در توسعه تولید سایر محصولات زنبور عسل در سال 96 می‌شود.

منبع/فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار