رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن مطرح کرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن از آغاز سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در دو تالاب گندمان و چغاخور خبر داد.
کد خبر: ۵۴۶۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 01 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- مرتضی منصوری با اشاره به آغاز سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در دو تالاب گندمان و چغاخور، اظهار کرد: در این سرشماری تعداد گونه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی توسط سه اکیپ شامل هشت محیط‌‌بان و 2 کارشناس برآورد می‌شود.
وی با بیان اینکه به دلیل پیش‌بینی بارش باران و برف در منطقه سرشماری زمستانه حدود 10 روز به طول می‌انجامد، افزود: محیط‌بانان از تجهیزاتی مانند تلسکوپ، دوربین دو چشمی و تصویربرداری و نرم‌افزار‌های کامپیوتری مانند GIS استفاده می‌کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن با اشاره به اینکه مهاجرت زمستانی پرندگان به تالاب‌های این شهرستان از اوایل مهرماه آغاز شده است، ادامه داد: این پرندگان در مسیر مهاجرت خود از سیبری، ترکیه و کشور‌های شمالی به سمت خلیج فارس تا آخر فصل زمستان و یخ زدن کامل آب در تالاب‌های زمستان لانه‌گزینی می‌کنند.
گفتنی است؛ تالاب بین‌المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.
تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با مساحت دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و 65 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال بختیاری قرار دارد.
پوشش گیاهی این تالاب شامل گونه‌های حاشیه‌ای، نم‌پسند، شناور و غوطه‌ور همچون بید، مرغ‌جگن، پتامژتون، پلی‌گونیوم، ساز و ... است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار