هرچند تأخیر‌های فراوان در انجام پرواز‌ها در کشورمان، منحصر به یک فرودگاه نیست، صرف نظر از این موضوع هم «فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد» مشهد، نامی آشنا برای بسیاری از ایرانیان است؛ نامی گره خورده با حوادث؛ آن هم از نوع حوادث تکراری!
کد خبر: ۵۶۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 18 February 2018
 
 
هرچند تأخیر‌های فراوان در انجام پرواز‌ها در کشورمان، منحصر به یک فرودگاه نیست، صرف نظر از این موضوع هم «فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد» مشهد، نامی آشنا برای بسیاری از ایرانیان است؛ نامی گره خورده با حوادث.
 

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پیش فرود اضطراری هواپیمای مسافربری در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد و خروج این غول آهنی از باند، بار دیگر اضطراب را در این فرودگاه به اوج رساند؛ اتفاقی که پیشتر نیز بار‌ها در این فرودگاه رخ داده و ابهامات زیادی آفریده است.

اتفاقی که گفته می‌شود، این بار ناشی از بروز مشکل فنی در چرخ هواپیمای فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی قشم بوده است و به رغم آتش گرفتن چرخ این هواپیما، خوش‌بختانه هیچ گونه خسارت جانی به دنبال نداشت. پایانی خوشایند که البته انجام پرواز‌ها در این فرودگاه را برای ساعاتی مختلف کرد.

رویدادی که هرچند ناشی از نقص هواپیما بوده، این پرسش را در ذهن اهالی فن به وجود آورده که چرا تدابیر کافی برای فرود اضطراری این پرنده و جلوگیری از انحراف و خروج آن از باند فراهم نیامد؟ مگر نه اینکه همین نکته مغفول، می‌توانست فرجام این سانحه را به رویدادی شوم گره بزند؟

این پرسش هنگامی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که مروری کوتاه به برخی رویداد‌های رقم خورده در این فرودگاه در چند وقت اخیر بیندازیم؛ مروری که نشان می‌دهد، حال این فرودگاه شلوغ و پر مراجع، آنچنان که باید خوب نیست و حتی در برخی مقاطع بسیار بحرانی هم به نظر می‌رسد. آنقدر بحرانی که چندی پیش، شاهد استقرار یک شعبه ویژه قضایی رسیدگی به جرایم در این فرودگاه بودیم.

 
 

شعبه‌ای که در پی تأخیر‌های مکرر و پر شمار در پرواز‌ها در این فرودگاه دایر شد تا به نارضایتی فراوان مراجعان در این خصوص پایان دهد. اتفاقی ثمربخش که توانست نظم را به این فرودگاه بازگرداند و ثابت کند کابوس مسافران در این فرودگاه، قابل درمان بوده است.

این در حالی است که پیش از ورود دادستان به عنوان مدعی العموم به نارضایتی وسیع مسافران این فرودگاه و استقرار یک شعبه ویژه قضایی، این فرودگاه در چند نوبت دیگر نیز اتفاقاتی را از سر گذرانده بود که سفر به مقصد آن را برای مسافرانِ بسیاری ترسناک و نگران کننده جلوه می‌داد؛ از جمله حادثه رقم خورده در آبان ماه.

رویدادی مشابه آنچه روز گذشته در این فرودگاه رقم خورد؛ ترکیدن چرخ هواپیمای کاسپین هنگام فرود، که آن روز هم موجب خروج هواپیما از باند شد و خوشبختانه بی هیچ خسارت جانی، ختم به خیر گشت. رویدادی که ظاهرا هرچقدر هم تکرار شود، باز می‌توان چشم انتظار تکرارش در این فرودگاه بود!

رویدادی که البته همیشه پایان خوشایندی ندارد. این را می‌توان از حادثه رقم خورده در این فرودگاه در تابستان ۸۸ دریافت که طی آن هواپیمای ایلوشن، متعلق به هواپیمایی آریاتور پس از فرود در باند فرودگاه بین المللی مشهد، از باند خارج و با برخورد به بلوک‌های سیمانی به جان باختن ۱۷ تن از سرنشینان و مصدوم شدن شمار دیگری از ایشان منجر شد.

حوادثی پرشمار که یک نمونه دیگر از آن‌ها در چنین روز‌هایی در سال ۹۴ رقم خورد که آن هم به مانند نمونه‌های بالا، هنگام فرود هواپیما در باند رقم می‌خورد. هواپیمای متعلق به شرکت زاگرس که آن هم از ناحیه چرخ‌ها دچار سانحه شد، به خروج هواپیما از باند منجر شد و خوشبختانه جز چند مصدوم، عواقب سخت تری برای مسافران به دنبال نداشت.

مجموعه رویداد‌هایی مشابه که این پرسش را به دنبال دارد که آیا این حجم از حوادث تکراری، طبیعی و عادی است یا اشکالی وجود دارد که از آن بی اطلاعیم؟ اشکالی از جنس مناسب نبودن باند این فرودگاه یا ناوبری نامناسب در آن یا هر عیب و نقصی که شناشایی نشده یا حتی پنهان نگاه داشته شده و هر آن ممکن است به خلق فاجعه‌ای بزرگ در این فرودگاه منجر شود؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار