کد خبر: ۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲ 17 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه، پیرانشهر از جمله شهرستان‌های مطرح آذربایجان‌غربی در زمینه‌های مختلفی همچون گردشگری، مبادلات مرزی، کشاورزی و ظرفیت‌های معدنی به شمار می‌رود.

بی‌شک وجود این امکانات و توجه به ظرفیت‌های خدادادی پیرانشهر می‌تواند بستر مناسبی را برای اشتغال‌زایی و رفع بیکاری و توسعه این منطقه فراهم کند.

گفت‌وگوی پیش‌رو با اردوان نوسودی فرماندار پیرانشهر در زمینه ظرفیت‌های مختلف شهرستان پیرانشهر به منظور توجه و آشنایی برای توسعه این منطقه از استان ترتیب داده شده که در پی آمده است.

تسنیم: سالانه چند نفر در مرز پیرانشهر تردد کرده و هم‌اکنون حجم مبادلات مرزی آن چقدر است؟

نوسودی فرماندار پیرانشهر طی سخناین گفت:شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی نزدیکترین همسایه به اقلیم کردستان عراق و دروازه مرزی صادرات و واردات کالا از کشور همسایه است، در شرایط فعلی سالانه بیش از یک میلیون مسافر از این مرز تردد کرده و حجم مبادلات مرزی آن به بیش از 5/1 میلیارد دلار رسیده است.

وی در ادامه افزود:با پیگیری‌های انجام شده در چند ماه گذشته و برگزاری جلسات متعدد با مسئولین اقلیم کردستان مقرر شد که مبادلات مرزی و تشریفات گمرک و پذیرش به 24 ساعت شبانه‌روز افزایش یابد، که قطعاً در افزایش حجم مبادلات و تسهیلات عبور و مرور مرزی بسیار تأثیرگذار می‌شود ضمن آنکه امکانات لازم برای پذیرش کالا و مسافر در پایانه مرزی فراهم شده و می‌تواند به‌عنوان گام اول در استقرار منطقه ویژه اقتصادی و تسریع در اعلام رسمی آن باشد.

نوسودی با اشاره به ظرفیت پیرانشهر در خصوص کشاورزی گفت : این شهرستان در بخش کشاورزی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه است، اکنون مطالعات جامع بخش کشاورزی در دستور کار مدیران شهرستان قرار گرفته و با توجه به استعدادهای منطقه و ایجاد بستر مناسب فنی و کارآمد و تأمین منابع در آینده بیش از 3000 هکتار انگور دیم در خط تولید محصولات کشاورزی قرار خواهد گرفت.

وی در مورد بخش معدن این شهرستان نیز ابراز داشت: وجود ظرفیت‌های معدنی و انواع سنگ‌های تزیینی زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش را هموار کرده بطوریکه 80 درصد معادن سنگ گرانیت استان در این شهرستان قرار دارد.

این شهرستان با داشتن 65 معدن گرانیت و تولید سالانه 300 هزار تن سنگ گرانیت یکی از قطب‌های مهم کشور در تولید سنگ گرانیت به شمار می‌رود .

فرماندار پیرانشهر در خصوص ظرفیت گردشگری این شهرستان نیز ابراز داشت: شهرستان پیرانشهر با برخورداری از طبیعت بسیار زیبا، جغرافیای مناسبی جهت طبیعت گردی به شمار می‌رود و چشمه‌های فراوان رودخانه‌ای خروشان آن از جمله سواحل رودخانه‌های زاب، بادین‌آباد، عرصه‌های جنگلی، آبشارها، تپه های باستانی اطراف پیرانشهر و زادبوم عشایری از جمله مهمترین جاذبه‌های طبیعی پیرانشهر محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه پیرانشهر در سال‌های نه چندان دور خط  مقدم دفاع و ایثار مردم ایران زمین به شمار می‌آمد، حضور کاروان راهیان نور و زیارت مشهد شهدای گمنام و مظلوم می‌تواند یکی از اهداف گردشگری در بخش یادمان دفاع مقدس باشد.

عملیات کربلای 2، کربلای 7 و والفجر 2 در دامنه ارتفاعات مرزی قمطره و یادمان شهدای گمنام حاج عمران یکی از معنوی ترین سفرهای گردشگران به این منطقه می‌تواند باشد که در کنار گردشگری طبیعی و تجاری توشه سفر به این دیار خواهد شد.

وی پیرامون نرخ بیکاری و اشتغال شهرستان نیز گفت:با توجه به آمارهای رسمی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390 نرخ بیکاری این شهرستان در حدود 10 درصد بوده که از این میزان 8 درصد بیکاران دارای تحصیلات عالی است که با تحقق برنامه‌های نوین دولت تدبیر و امید تا چند سال آینده قطعاً رقم بیکاری به ویژه برای اشخاص تحصیل کرده متحول می‌شود.

نوسودی از پروژه های مهم شهرستان یاد کرده و افزود: مهمترین پروژه در حال احداث این شهرستان، سد سیلوه است که با حجم تنظیمی 203 میلیون متر مکعب آب در حدود 9 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری کرده و علاوه بر آن مضاف بر اینکه خود دریاچه نیز بستر مناسبی برای فعالیتهای شیلات و گردشگری را در بر دارد.

از سوی دیگر احداث راه اصلی تمرچین پیرانشهر نقده سهم بسزایی در توسعه تجارت مرزی در امر ترانزیت دارد چون یکی از فعالترین و پرترددترین گمرکات کشور به حساب می‌آید.

هم‌اکنون پایانه مرزی تمرچین با فعالیت شبانه روزی در حال تکمیل زیر ساخت‌های لازم جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های اقتصادی ماننداحداث سایت و توسعه محوطه پایانه مرزی،احداث سالن تجاری و ساختمان‌های جانبی، احداث سالن مسافربری وساختمان‌های جانبی و احداث دیوار ترانزیت مسافری،احداث ساختمان خدمات و پارکینگ و محوطه‌سازی اشاره کرد که در خط بهره‌وری و تکمیل قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار