دکتر رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در خانه ملت هم بعد از ظهر امروز به همراه جمعی از مسئولان کشوری و استانی با حضور در روستای پسوه و ابراز همدردی با مردم و اهالی روستا وعده داد مشکلات و خسارات پیش بینی شده را از مراجع ذیصلاح پیگیری کند.
کد خبر: ۶۱۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 02 June 2018

تابناک آذربایجان غربی: وقتی می گویند استان آذربایجان غربی مستعد انواع بلایای طبیعی است و از حدود بیش از ۴۷ مورد آن حدود ۳۶ مورد در این منطقه تجربه می شود چیزی به گزاف نگفته اند.از خسارت سرمازدگی گرفته تا خشکسالی و سیل و زلزله و بسیاری از عوامل طبیعی سالیان سال است در این استان خسارات زیادی ببار آورده و می آورد ؛ و متاسفانه از قبل عدم همکاری خود مردم در برخی از بخش ها و همچنین حمایت غیر اصولی مسئولان و ضعف امکانات باعث شده تا بار این خسارات چند برابر شده و مشکلات زیادی برای مردم منطقه بودجود آورد.

 آذربایجان غربی در طبقه بندی استان های کشور از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پر خطر و بحرانی است و در اکثر فصول سال، سیل، تگرگ، سرما، زلزله خسارات مادی و معنوی زیادی در این منطقه برجای می گذارد خساراتی که در برخی مواقع به بهای جان انسانها تمام می شود.

قرار گرفتن در مناطق کوهستانی، موقعیت جغرافیایی ویژه این استان را در شرایطی قرار داده است که بر اساس اعلام کارشناسان سازمان مدیریت بحران کشور از ۴۷ نوع بلایای طبیعی به ثبت رسیده در دنیا احتمال وقوع ۳۶ حادثه در این استان امکانپذیر است.در این میان استان با داشتن ضریب سیل خیزی بالا، همواره منطقه ای مساعد برای ایجاد سیلاب و تخریب ها محسوب می شود که بر اساس اعلام مسئولان بیش از ۱۵۰۰روستا به همراه ۱۰ شهر آذربایجان غربی در معرض خطر زلزله متوسط به بالا بوده که از این تعداد ۵۷۱ روستا شامل ۱۹ درصد روستاهای آذربایجان غربی نیز در معرض تهدید سیل قرار دارند.

  رشد روز افزون سکونتگاه های شهری و روستایی و استفاده بی رویه از منابع طبیعی در کنار بی توجهی به احیای مراتع استان یکی از مهمترین عوامل بروز سیل و سیلاب در این استان به شمار می رود که اجرای طرحهای آبخیز و آبخوان داری در مناطق کوهستانی و استفاده از مشارکت های مردمی در بهسازی و مقاوم سازی می تواند حجم خسارت ها را کاهش دهد.بررسی ها نشان می دهد تخریب جنگل ها و مراتع ، نبود آبخیزداری صحیح، تجاوز به حریم رودخانه ها و برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها از مهم ترین عوامل وقوع سیل در استان است، بروز سالانه خسارات مادی فراوان در این منطقه لزوم توجه به زیرساخت ها، ابزارهای لازم برای پیشگیری و تسریع در روند بازسازی بعد در از وقوع این حوادث در استان را دو چندان می کند.

  متاسفانه با وجود هشدارهای متعدد از سوی کارشناسان هنوز در برخی مواقع زیرساخت های لازم برای کاهش میزان خسارات ناشی از این حوادث در استان فراهم نشده است، بخشی از این بی توجهی ها ناشی از کمبود اعتبارات و یا تخصیص کم اعتبارات به استان است.

بامداد امروز شنبه سیل خسارات زیادی به منازل مسکونی و اراضی کشاورزی در چند روستای پیرانشهر وارد کرد.در این راستا سیل در روستای پسوه یک نوزاد را با خود برده و دو تن دیگر را مصدوم کرد، که پس از مدتی جسد بی جان نوزاد توسط روستاییان در میان گل و لای پیدا شد.همچنین بر اساس اعلام مدیریت بحران آذربایجان غربی سیل به بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی و اراضی کشاورزی خسارت وارد کرده است.مدیریت بحران استان و شهرستان و خود نماینده مردم در خانه ملت به همراه گروه‌های امدادی جمعیت هلال احمر هم اکنون در حال امدادرسانی به سیل زدگان در روستاهای پیرانشهر هستند.

البته نباید از تلاش بموقع یک چوپان محلی در آگاه کردن مردم مبنی بر اعلام آماده باش و خروج از منازل در پیش از سیل هم غافل بود و اگر این چوپانان با خانواده اشان تماس نگرفته بودند و از طریق بلندگوی روستا مردم از منازل خود خارج نمی شدند شاید شاهد از دست دادن جان بسیاری از مردم روستا بودیم  ،هر چند بیش از ۱۰۰ منزل مسکونی خسارت دیدند ولی اینان بمانند دهقانان فداکار عمل کرده و جان دهها نفر را نجات دادند.

 در همان ساعات اولیه وقوع حادثه تیم های امداد و نجات شهرستان های پیرانشهر و اشنویه به ریاست فرماندار ، مدیر کل بحران استانداری ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ، مدیریت بحران شهرستان ، اورژانس ، آتش نشانی ، نیروهای شهرداری گردکشانه و پیرانشهر و نیروهای مردمی جهت امداد رسانی به سیل زدگان در محل حادثه حضور پیدا کرده و از نزدیک با اهالی روستا ابراز همدردی کردند.

دکتر رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت هم بعد از ظهر امروز به همراه جمعی از مسئولان کشوری و استانی با حضور در روستای پسوه و ابراز همدردی با مردم و اهالی روستا وعده داد مشکلات و خسارات پیش بینی شده را از مراجع ذیصلاح پیگیری کند.

خضری با تاکید بر اینکه خسارت وارده به روستاییان در سه بخش منازل، اراضی بیمه شده و زمین های بیمه نشده پیگری می شود، افزود: خسارت وارده به منازل روستاییان از طریق بنیاد مسکن و خسارت های باغ ها و زمین های کشاورزی بیمه شده از طریق بیمه گذار پیگیری خواهد شد.

او در خصوص باغ ها و زمین های کشاورزی بیمه نشده نیز افزود: حدود ۴۰ درصد زمین های کشاورزی خسارت دیده این شهرستان بیمه نشده بود و جبران بخشی از خسارت آنها نیز از طریق سازمان مدیریت بحران پیگیری خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای مقابله با بلایای طبیعی در سطح شهرستان، گفت: بیشترین میزان خسارت در روستای کولیچ گزارش شده و روستاهای کهنه لاهیجان، پسوه، برده قل، هواربی و جلدیان نیز خسارت دیده است.

او ضمن ابراز همدردی با خسارت دیدگان سیلاب، ابراز امیدواری کرد که با تلاش مسوولان، خسارت های ناشی از سیل در روستاهای پیرانشهر جبران شود.

فرماندار پیرانشهر هم گفت : بارش باران و تگرگ در ساعات پایانی شب گذشته موجب جاری شدن سیل در شهر گردکشانه و روستای پسوه این شهرستان شد و یک کودک ۲ ماهه نیز در اثر این سیلاب جان باخت.

 سیدعلی ترابی که در همان لحظه وقوه سیلاب به همراه اعضای ستاد بحران شهرستان و مدیر کل مدیریت بحران و مدیر عامل جمعیت هلال احمر و برخی از مسئولان  در این روستا حضور یافته بود، افزود: چوپانان این روستا که در زمان بارندگی در ارتفاعات حضور داشتند با اطلاع رسانی در خصوص وقوع سیل از طریق بلندگوی مساجد، مانع از بروز تلفات جانی بیشتر شدند.

وی ادامه داد: سیل خسارت های زیادی را به منازل و بخش کشاورزی این منطقه وارد کرده است و تیم های ارزیابی جهت برآورد میزان خسارت در محل حاضر شدند.

در حالی پسوه زیر گل و لای و باران سیل آسا رفت ولی سیل چند روز اخیر در مناطق مختلف استان و دو روز اخیر روستای پسوه شهرستان پیرانشهر نکاتی مهمی از جمله تقویت فرهنگ بیمه کردن محصولات کشاورزی ، تقویت برنامه ریزی برای استحکام منازل روستایی از سوی بنیاد مسکن و بیمه کردن آن از سوی خود اهالی ، تقویت زیرساخت های مواصلاتی و افزایش امکانات و اعتبارات ستاد بحران استان و شهرستان ، جلوگیری از ساخت و ساز مساکن روستایی در مسیر پرحادثه و سیلابی توسط شوراهای روستا و دهیاران و به صورت  کلی توجه اساسی به زیر ساخت های روستای و مناطق پرحادثه استان بایستی در دستور کار قرار گیرد تا خسارت ها به حداقل برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار