مصاحبه رادیویی استاندار
در ستاد احیای دریاچه ارومیه 25 طرح که هرکدام شامل پروژه‌های زیادی است تهیه و به تصویب هیئت دولت رسیده است.
کد خبر: ۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰ 23 January 2015

تابناک به نقل  از  پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری  آذربایجان‌غربی،  قربانعلی سعادت با برنامه رادیویی سلام ایران  مصاحبه و گفت‌و‌گو کرد.

در ابتدای این  گفت‌و‌گو، استاندار آذربایجان‌غربی با معرفی اجمالی استان اظهار داشت : آذربایجان‌غربی در شمال‌غربی کشور واقع شده و  10  هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود  967کیلومتر نیز مرز مشترک با سه کشور جمهوری نخجوان، ترکیه و عراق دارد و دارای  3 میلیون و  800  هزار نفر جمعیت است.

سعادت، مرزی بودن  استان آذربایجان‌غربی را یک فرصت و مزیت دانست و افزود: این استان بواسطه مرزی بودن  و با داشتن گمرکات متعدد و بازارچه‌های مرزی مشترک، مستعد توسعه تجارت خارجی و  درآمدزایی بویژه برای مرزنشینان است.

وی در رابطه با آمار  بیکاری در استان نیز گفت: نرخ بیکاری در آذربایجان‌غربی  10  درصد است و اکثر افراد  جویای کار دارای تحصیلات بالایی هستند که خواستار جذب در سیستم اداری هستند ولی  سیستم اداری ظرفیت جذب این افراد را ندارد؛ برنامه ریزی‌های خوبی در زمینه‌های  توسعه صادرات غیرنفتی، صنایع کوچک و متوسط و زمینه‌های کشاورزی صنعتی و گردشگری  انجام شده تا برای این عزیزان ایجاد اشتغال شود چرا که این بخش‌ها زود بازده  هستند.

سعادت به تبعات خشک  شدن دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: بسیاری از این افراد بیکار از قبل خشک شدن  دریاچه ارومیه بیکار شده‌اند که ما بصورت جدی درصدد ایجاد اشتغال جایگزین برای این  افراد هستیم.

استاندار  آذربایجان‌غربی افزود: تغییرات آب و هوایی و استفاده ناصحیح از آب در زمینه‌های  کشاورزی و نیز توسعه کشاورزی بدون اصول علمی و فنی از مهمترین علل خشکی دریاچه  ارومیه است که در ستاد احیای دریاچه ارومیه  25  طرح که هرکدام شامل پروژه‌های زیادی  است تهیه و به تصویب هیئت دولت رسیده است.

وی با بیان اینکه  1500 کیلومتر مربع از دریاچه ارومیه خشک شده است، افزود: سطح آب در قسمت‌های خشک  نشده  دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته هشت سانتی‌متر بالا آمده است و ماوظیفه  داریم طی سه سال آینده نگذاریم دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شود تا بتوانیم  برنامه‌های احیای دریاچه را به مرحله اجرا برسانیم.

سعادت با اشاره  شباهت استان قونیه در کشور ترکیه با استان آذربایجان‌غربی نیز گفت: استان قونیه به  لحاظ اقلیمی و جغرافیایی بسیار شبیه استان آذربایجان‌غربی است ولی با وجود این  شباهت، استان ما در میزان تولید محصولات کشاورزی در هر هکتار و استفاده از شیوه‌های  نوین آبیاری فاصله زیادی با قونیه دارد.

وی بیان کرد: ما  تمام تجهیزات و شرایط مناسب برای اجرا و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در استان  را داریم ولی نیازمند همت و تلاش مضاعف مدیران و مسئولان و نیز مشارکت مردم در  استفاده از آبیاری مدرن در مزارع خود برای بهبود و افزایش تولید محصولات کشاورزی با  کیفیت هستیم.

در پایان این  گفت‌وگو استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به مهمترین پروژه‌های در حال اجرای استان  گفت: اتمام و بهره‌برداری از طرح پتروشیمی مهاباد در سال آتی، وصل شدن ارومیه به  راه‌آهن سراسری در سال آینده، اتوبان ارومیه- تبریز، بهره‌برداری از دو معدن طلا در  شهرستان تکاب و پروژه استحصال پتاس از نمک دریاچه ارومیه که مهمترین پروژه در بحث  اشتغال جایگزین نیز است از مهمترین پروژه‌هایی است که در استان پیگیری  می‌شود .

باید گفت جای بسیار خوشحالی است که حداقل مسئولین استانی کم و بیش از وضعیت و مشکلات استان با خبرند .اما چه سود اراده حل مشکلات بسیار ضعیف و اندک است .معلوم نیست ما منتظر چه معجزه ایی هستیم تا شاید مشکلات ما به کمک این معجزه حل شود.براستی مسئولین استانی مشکلات این استان با این همه پتانسیل بالقوه برای رشد و توسعه را میدانند و مشکلات پابرجاست.البته باید گفت بخشی از مشکلات کشوری بوده و حل آنها بدست مسئولین استانی شاید قابل حل باشد اما مشکلات فراوانی در استان وجود دارد که میتوان با همت و به صحنه آوردن مردم به آنها پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار