مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، با نوای یا ابوالفضل و یا حسین در روز تاسوعای حسینی، عشق و ارادت خود را به سقای تشنه لب کربلا و سرور و سالار شهیدان نشان دادند.
کد خبر: ۷۷۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 09 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی آیین های عزاداری تاسوعای حسینی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر آذربایجان غربی برگزار شد.

بخش ها، شهرها و روستاهای آذربایجان غربی در روز تاسوعای حسینی که به روز حضرت عباس (س) علمدار کربلا مشهور است با راه‌اندازی صدها دسته و هیات عزاداری در خیابان‌ها و معابر عمومی به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به ویژه  حضرت ابوالفضل (س) پرداختند.

مشتاقان بی شمار ابا عبدالله الحسین (ع) در مسیر عبور دسته های سینه زنی و زنجیرزنی با وجود خنکی هوا در روزهای پایانی تابستان، ارادات و عشق خالصانه خود را به حسین بن علی (ع) و حضرت عباس (س) به نمایش گذاشتند.

گروه های کثیری از مردم آذربایجان غربی نیز به نیت برآورده شدن حاجاتشان در میان دسته ها و مردم عزادار، مواد غذایی، چای، شربت و شیر توزیع می کنند، علم و کتل های رنگارنگ در میان دسته ها به حرکت درآمده و تعداد زیادی از مردم به واسطه نذری که دارند انواع پارچه، روسری به این علم ها نصب می کنند.

از ساعات نخست بامداد امروز مقررات ترافیکی در شهرهای مختلف آذربایجان غربی به اجرا گذاشته شده و خیابان های اصلی شهرها و محل های تجمع دسته های عزاداری از خودروها خالی شده تا هیات های عزاداری بدون هیچ مشکلی سوگواری کنند.

در میان دسته های حسینی از مردان ۷۰ ساله تا کودکان سه ساله دیده می شود که عاشقانه برای سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم سوگواری می کنند.

خیابان ها و محله های شهر ارومیه امروز حال و هوای دیگری دارد، شور اشتیاق عاشقان اباعبدالله الحسین هوای سرد شهر را گرم کرده و فضای شهر آکنده از فریاد یا حسین (ع)، یا ابوالفضل (س) است.

خیابان امام (ره) ارومیه که محل تجمع دسته های عزاداری است از نخستین ساعات بامداد شاهد حرکت دهها هیات و دسته عزاداری است.

روز تاسوعا به دلیل انتساب به حضرت ابوالفضل العباس (س) در آذربایجان غربی به شیوه بسیار باشکوهی برگزار می شود، عزاداران و نوحه خوانان اشعار و مداحی های خود را به سردار کربلا و یار یاور امام معصوم (ع) اختصاص می دهند و برای آن جوان دلاور بنی هاشم اشک ماتم می ریزند.

بر اساس رسم دیرین دسته های عزاداری در ساعات بعد از ظهر تاسوعا در امامزاده ها و اماکن متبرک و آرامگاه های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می کنند.

آیین های عزاداری مردم تا نیمه های امشب ادامه یافته و فردا در روز عاشورا با شور و حال بیشتری مجددا در صحنه های عزاداری و سوگواری حاضر می شوند.

ذبح قربانی در مسیر عبور دسته های حسینی، اطعام عزاداران و پهن کردن سفره های احسان و خیرات از آیین های دیرین مردم آذربایجان غربی در روزهای تاسوعا و عاشوراست.

امروز به همین مناسبت در صدها نقطه از شهر ارومیه و دیگر شهرهای استان آیین قربانی انجام گرفته و در صدها خانه و مسجد نیز سفره های احسان پهن شده است.

این مراسم در روستاها به صورت گسترده ای انجام می گیرد به طوری که در کلیه روستاهای آذربایجان غربی غذای نذری آماده شده و در بین تمامی اهل روستا توزیع می شود.

غذاهایی که در روزهای تاسوعا و عاشورا توزیع می شود به اصطلاح محلی 'نان امام حسین (ع)' گفته می شود و هر کسی به نیت تقرب به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از این غذا دریافت می کنند.

نان امام حسین برای مردم آذربایجان غربی به اندازه ای ارزشمند است که به اعتقاد آنان بیماران را شفا می دهد و نیاز های آنان را بر آورده می سازد.

این اعتقاد حتی در میان اقلیتهای غیرمسلمان استان نیز رواج دارد به طوری که مسیحیان ارومیه در صف دریافت نان امام حسین (ع) قرار می گیرند و به نیت برآورده شدن حاجات و بهبودی بیماران از این غذا می خورند.

همچنین سازمان انتقال خون آذربایجان غربی نیز در این روز عاشورا و تاسوعای حسینی برای خدمت رسانی بیشتر به اهداکنندگان با ایجاد و راه اندازی پایگاه هایی در شهرهای مختلف اقدام به خون گیری از اهداکنندگان می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار