مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: پیش بینی می‌شود امسال 700 تن سماق از باغات این شهرستان برداشت شود.
کد خبر: ۷۷۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 12 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی صلاح‌الدین حقگوی  اظهار کرد: با توجه به اقلیم مناسب و شرایط آب و هوایی، سردشت یکی از شهرستان‌های مستعد برای کشت و توسعه باغات سماق است.

وی افزود: 99 درصد باغات سماق آذربایجان‌غربی در شهرستان سردشت است و هر ساله رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت بیان کرد: میانگین عملکرد در هکتار یک هزار کیلو گرم بوده و سطح باغات شهرستان 700 هکتار است که از این میزان 670 هکتار باغات بارور و 30 هکتار باغات نهال هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بارندگی مناسب فصل پیش بینی می‌شود امسال از باغات سماق شهرستان بیش از 700 تن سماق برداشت شود.
 
حقگوی همچنین به نحوه تولید محصول سماق اشاره و اذعان داشت: تکثیر سماق به صورت پاجوش است و کشاورزان از طریق پاجوش‌هایی که از باغات تهیه می‌کنند نسبت به احداث باغ جدید اقدام و این خود باعث شده باغات سطح زیر کشت سماق سال به سال افزایش یابد.

مدیر جهادکشاورزی سردشت گفت: محصول سماق علاوه بر مصرف داخلی شهرستان به سایر شهرستان‌های همجوار وسایر استان‌ها از جمله همدان و اصفهان و حتی برای کشور عراق صادر می‌شود، اگر برای این محصول سرمایه گذاری کرد ظرفیت‌های مناسبی برای صنایع تبدیلی و تکمیلی و حتی بسته بندی و فر‌آوری سماق وجود دارد.

وی افزود: برداشت سماق هرساله از نیمه‌ اول شهریور آغاز و در طول برداشت با توجه به 700 هکتار سطح زیر کشت برای بیش از دو هزار نفر به صورت فصلی زمینه اشتغال به وجود می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان مرزی سردشت یکی از شهرهای مطرح کشور و قطب تولید محصول سماق است و همچنین محصول سماق این شهرستان به دلیل اینکه به صورت خود‌رو می‌روید و از هیچ نوع سموم و کود شیمیایی استفاده نمی‌شود محصولی کاملا سالم، طبیعی و دارای رنگی زیبا با طعمی مطبوع است که از سماق‌های بسیار مرغوب کشور به شمار می‌آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار