کتاب و کتابخوانی نقش بسیار مهمی در رشد و پویایی ذهن دارد و کمک شایانی به افزایش آگاهی مردم دارد اما چند سالی است که آمار مطالعه در آذربایجان‌غربی کاهش یافته و مردم با یار مهربان نا مهربان شده‌اند.
کد خبر: ۷۷۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 14 September 2019

کتاب و کتابخوانی سهم بسیار زیادی در انتقال دانش و آگاهی دارد و مطالعه کردن روح انسان را آرام و ذهن را پرورش می‌دهد. کتاب همدمی است که اندوه را از دل انسان‌ها می‌زداید و مطالعه کننده را از تنهایی خارج می‌کند و به او حکمت‌های جان پرور می‌آموزد.
اگر بخواهیم به تمامی فواید کتاب و کتابخوانی بپردازیم نمی‌شود همه آن را در چند جمله عنوان کرد و به آن پرداخت اما تا این حد می‌توان گفت که کتابخوانی نقش بسیار مهمی را در زندگی انسان ایفا می‌کند.
متاسفانه در چند سال اخیر آمار کتابخوانی به شدت در کشور و همچنین در آذربایجان‌غربی کاهش یافته و این تهدید بزرگی برای جامعه است.
سرانه مطالعه در آذربايجان‌غربی 14 دقيقه است
حجت الاسلام ناصر خدایاری مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌غربی اظهار کرد: سرانه مطالعه هر فرد در آذربایجان‌غربی  14 دقيقه است كه بايد اين رقم با اقدام‌های فرهنگی افزايش يابد.
وی افزود: بايد با هدف‌گذاری مناسب سرانه مطالعه كتاب را در آذربايجان‌غربی به 25 دقيقه برسانيم.
خدایاری ادامه داد: هدف‌گذاری در برنامه‌ها می‌تواند رسيدن به نقطه اوج را مشخص و مسير رسيدن به هدف را تسهيل كند.
وی بيان كرد: شناخت وضع موجود، بررسی فرصت‌ها و شناخت راه كارهای مناسب برای مقابله با تهديدها امری است كه می‌تواند سرانه مطالعه را در جامعه افزايش دهد.
وی اظهار کرد: شناسايی شهرها و روستاهايی كه پتانسيل بالايی برای مطالعه كتاب دارند از ديگر برنامه‌هايی است كه توسعه كتابخوانی را در جامعه به ارمغان می‌آورد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربايجان‌غربی گفت: مسوولان فرهنگی استان بايد با شناسايی نقاطی كه امكانات مناسب برای كتابخوانی ندارند، امكان دسترسی آنها را فراهم كنند.
حجت الاسلام خداياری بيان كرد: افرادی كه علاقه مند به مطالعه كتاب هستند ولی توانايی خريد كتاب را ندارند نيز بايد حمايت شوند و كتاب‌های مورد نظر در اختيار آنان قرار داده شود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره دوستداران كتاب در سال جاری بيان كرد: برگزاری اين جشنواره نيازمند شناسايی فرصت‌های موجود و بهره‌برداری از اين فرصت‌ها با به كارگيری تمام امكانات است.
گرانی کتاب باعث کاهش آمار مطالعه شده است
یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز اظهار کرد: یکی از دلایلی که مردم کمتر مطالعه می‌کنند افزایش بیش از حد قیمت کتاب است.
این شهروند ادامه داد: اگر مسئولان امر زمینه مناسبی برای ترویج کتابخوانی و مطالعه در بین مردم ایجاد کنند و آن را افزایش دهند می‌توان تا حد زیادی آمار مطالعه را افزایش داد.
لزوم ترویج کتابخوانی در بین مردم
سمانه یکی از علاقمندان کتاب و مطالعه در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: کتابخوانی نقش بسیار مهمی در راستای راهنمای مسیر انسان‌ها دارد.
وی افزود: ورود فضای مجازی به زندگی انسان نیز تا حد زیادی در کاهش آمار کتابخوانی نقش دارد و این باعث شده تا مردم کمتر به مطالعه کردن و خرید کتاب روی بیاورند.
سمانه اضافه کرد: به عقیده بنده ترویج کتاب و کتابخوانی و تبلیغ آن در بین مردم وظیفه همه همگانی است و برای اینکه جامعه پویایی داشته باشیم باید به این وظیفه عمل کنیم.
خواندن کتاب می‌تواند موجب رشد و بالندگی یک جامعه شود البته این شامل تمامی تالیفات نمی‌شود ونباید فرامش کنیم که آنچه در سوق دادن ذهن ما به سمت حقیقت موثر است اطلاعات و آگاهی است که از طرق مختلف از جمله مطالعه به دست و باید به این نکته توجه داشت که کتاب خوب نیز شاخصه‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و انتخاب صحیح در کتاب صورت گیرد./باریش نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار