مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در ارزیابی حوزه‌های علمیه، نظریات افراطی یا تفریطی وجود دارد گفت: بی‌تردید هیچ کدام از این نظریات صحیح نیست چون حوزه‌های علمیه هم ضعف و خلاء و هم دستاوردهای بسیاری داشته است.
کد خبر: ۷۸۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵ 16 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی  آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی با تسلیت ایام شهادت امام حسین( ع) با اشاره به اینکه در ارزیابی حوزه‌های علمیه، نظریات افراطی یا تفریطی وجود دارد تصریح کرد: بی‌تردید هیچ کدام از این نظریات صحیح نیست چون حوزه‌های علمیه هم ضعف و خلاء و هم دستاوردهای بسیاری داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به دستاوردهای حوزه علمیه گفت: بی‌تردید توسعه کمی و زیرساختی حوزه‌های علمیه با پیش از انقلاب تفاوت بسیاری دارد و حوزه دانشی و رشته‌ای حوزه‌‌های علمیه، تخصص‌های بسیاری پایه‌گذاری شده و همچنین پایه‌گذاری حوزه علمیه خواهران و حوزه بین‌الملل حوزه از سایر دستاوردها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به ضعف‌ها و خلاهای حوزه‌های علمیه افزود: مشکلات فراوانی در این راه وجود دارد و باید نگاه راهبری و برنامه‌‌ریزی ‌جامع در این رابطه داشته و در این راستا، در حوزه‌های علمیه در پاسخگویی به نیازهای امروز و علوم انسانی و اجتماعی کاستی فراوانی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه را باید درست ارزیابی کرد و داشته‌ها و‌ ناداشته‌ها را باید با هم دید اظهار کرد: حوزه‌های علمیه یک هویت اصیل دارد که باید آن را فهمید و‌ باور کرد و در روش‌های علمی، پژوهشی و تحقیقی باید از تمامی تجارب دنیا استفاده کرد.

وی در رابطه با کتاب نهج‌البلاغه امام علی(ع) گفت: این کتاب نقش مهمی در تعالی روحی، اخلاقی و معنوی بشریت به ویژه طلاب دارد.

وی تصریح کرد: نهج‌البلاغه همیشه باید کنار روحانی و استاد باشد چون کتاب انسان‌ساز و حیات‌بخشی است که علاوه بر بعد اجتماعی و سیاسی، بعد اخلاقی نیز دارد که همراه با بیان جذاب و شیوا و توام با روح حماسه بوده که به این کتاب ارزش بخشیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: بی‌تردید کلام نهج‌البلاغه ابعاد و ساحت بی‌شماری دارد و باید در متن زندگی طلاب حضور داشته و نقش ایفا کند.

وی بیان کرد: این کتاب دارای ادبیات جذاب و محتوای عمیق و ژرفی است و می‌تواند همیشه در دسترس باشد و طلاب نیز هر روز و حداقل هر هفته یک بار با آن انس داشته باشند.

آیت‌الله‌اعرافی گفت: شهید مطهری در زمان حیات خویش عنوان می‌کند که زمانی که پای درس نهج‌البلاغه آیت‌الله میرزای شیرازی می‌نشست، دریچه بزرگی به رویش گشوده شده چون جهان نهج‌البلاغه برایش کشف و از آنجا شیفته قرآن شد.

وی اظهار کرد: با مطالعه خطبه‌های مربوط به توحید نهج‌البلاغه، معلوم می‌شود که در دنیای خطبه‌های توحیدی، اسراری وجود دارد که فلسفه و عرفان تاکنون به آن راه نیافتاده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: در نهج‌البلاغه امام علی(ع) آمده که دنیا در چشم انسان توحیدی کوچک و ناچیز است و امام خمینی(ره) نیز در سال ۵۶ و 40 روز پس از وفات فرزندش، در سخنرانی خویش، تصویری از کوچکی دنیا داد و در این راستا امام علی(ع) فرمود اگر برای احقاق حق نبود قدمی در این دنیا برنمی داشتم.

وی در ادامه تصریح کرد: امام خمینی( ره) در برابر تمام قدرت‌های عالم ایستاده و هیچ هراسی از آنها نداشت و با انقلاب خویش نیز تمام معادلات عالم را تغییر داد که برگرفته از آموزه‌های نهج البلاغه بوده است.

آیت‌الله اعرافی گفت: باید کوچکی دنیا در حوزه پایه‌ریزی شود و بنابراین برون‌رفت و خروج از سلطنت شیطان لازم است و پیمودن این مسیر باید در جوانی آغاز و هنگام درس پایه‌ریزی شود و همچنین طلاب باید برای پیشرفت معنوی خویش برنامه‌ریزی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار