دکتر سید حمید خویی در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله خویی در خوی گفت :تربیت ۸۰۰ نفرمرجع تقلید از افتخارات زندگی فقهی آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی می باشد .
کد خبر: ۷۸۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵ 09 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خویمراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خویی در مسجد سیدالشهدای خوی برگزار شد .دکتر سید حمید موسوی خویی نوه ارشد آیت الله العظمی خویی در این مراسم گفت : از افتخارات زندگی فقهی آیت الله خویی تربیت کردن ۸۰۰ نفر مرجع تقلید و تقدیم آن مراجع به عالم تشیع می باشد .وی در ادامه گفت : حضور مردم در این مجلس نشانه احترام مردم به دین و مراجع دینی است .دکتر خویی در قسمتی از سخنان خود درباره بخش های عملی دین اظهار داشت : دین از ۳ بخش تشکیل شده است . یک بخش آن عقاید و اصول دین است . بخش دوم آن احکام می باشد که شامل فروع دین است . که انجام دادن تک تک آنها واجب هستند و همه فروع دین درکنار یکدیگر مکمل هم بوده و اگر یکی نباشد دیگری هم ناقص میشود به عنوان مثال هر عمل صالحی انجام بدهیم اما به ولایت علی ع معتقد نباشیم به درد نمی خورد .وی افزود : بخش دیگری از دین که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است بخش اخلاق است . پیامبر اکرم فرمود : من برای اکمال مکارم اخلاق مبعوث شده ام .ولی ما اخلاق را بخش اختیاری و حاشیه دین محسوب می کنیم . عاملی که انسان را از حیوان متمایز می کند اخلاق است که اگر اخلاق را از انسان جدا کنیم انسان پست تر از حیوان میشود .
سید حمید خویی گفت : اگر اعتقاد به خدا و معاد و نبوت در اخلاق انسان تاثیر نداشته باشد ناقص میشود چون خدا می فرماید همانا نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد که همان اخلاق است .کمتر احکامی پیدا میشود که درآن جنبه اخلاقی وجود نداشته باشد درحالی که ۹۹ در صد احکام و دستورات دینی توام با مسائل اخلاقی است . پس عقاید ، شرایع و اخلاق از همدیگر جدایی ناپذیرند و همین ۳ مورد مکمل یکدیگر هستند که متن دین میباشند .
سید حمید خویی اضافه نمود : علمای ما در طول تاریخ تشیع همانگونه که معلمان عقاید و مفسران شرایع و فقه بودند ، بیان های عملی اخلاق دین بودند . از جمله آنها مرحوم آیت الله خویی بود که وی همانقدر که متکلم و فقیه بودند همانگونه هم نمونه های عینی تخلق به اخلاق اسلامی بودند .وی تاکید کرد : علمای ما در اخلاق انچه را که درست می دانستند عمل می کردند که شاخص ترین ویژگی آیت الله خویی ویژگی اخلاقی وی بود که صله ارحام را ترک نمی کردند و کینه کسی را در دل نگه نمیدانشتند
سید حمید خویی اظهار داشت : امام صادق فرمود : شیعیان ما ۳ ویژگی دارند: راستگویی ، ادای امانت و رسیدگی به همسایه که همه علمای ما مصداق بارز این ویژگیها بودند و هستند .وی افزود : ویژگی دیگر علمای بزرگ شیعه اخلاص در کار ، التزام به حلال و حرام و  نظم در امور می باشد که خداوند به برکت اخلاصشان آنها را به مقامات عالی معنوی می رساند .دکتر سید حمید خویی در پایان سخنان خود خطاب به علمای جوان گفت : امیدواریم طلبه ها و علمای جوان با عمل کردن به دستورات قرآن و الگو قرار دادن علمای بزرگ  گذشته ، جای خالی آن بزرگواران را پر نمایند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار