رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :علم‌الهدی: در فضای مجازی علیه مسئولین ما چه‌ها که نمی‌گویند/موضع صریح آیت‌الله سیستانی درباره استفاده از خشونت علیه معترضین در عراق/یک نماینده: فروش بلیت ورزشگاه برای زنان، بدون ظرفیت محدود باشد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲ 11 October 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ماجرای پیغام مهم یک مرجع تقلید به آیت‌الله هاشمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲

مسیح مهاجری:دوبار آقای هاشمی رفسنجانی برای رئیس‌جمهور شدن خیز برداشتند که هر بار به نوعی کنار زده شدند. البته این را هم بگویم من موافق نبودم ایشان دوباره وارد میدان شوند و حتی یک‌بار به ایشان گفتم به نظرم شما کاندیدا نشوید، دلایلی را هم برای ایشان مطرح کردم، اما به هر حال خودشان اراده کردند و بسیاری از مراجع و بزرگان هم ایشان را تشویق کردند. حتی سال ۹۲ یکی از این مراجع به من گفتند که به هاشمی رفسنجانی از طرف ایشان بگویم واجب است که در شرایط فعلی وارد انتخابات شوند. چراکه آن‌ها تشخیص می‌دادند ایشان است که می‌تواند مشکلات کشور را رفع و رجوع کند.
 
علم‌الهدی: در فضای مجازی علیه مسئولین ما چه‌ها که نمی‌گویند

حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته حرم رضوی گفت: بی‌سابقه‌ترین جنگ‌های اقتصادی بر ما تحمیل شد، آن هم در چهارچوب فشار حداکثری که از هر نوع تهاجم در مسیر تضعیف مردم و معیشت مردم دشمنان ما کار می‌کنند. ضلع دوم پیچیده‌ترین جنگ شناختی و ادراکی علیه مردم، متدینین و مسئولان از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود. در این فضای مجازی علیه مسئولین دلسوز و جان بر کف ما چه نمی‌گویند. اگر از یک گوشه‌ای از منسوب چند واسطه او نکته‌ای در دست گرفتند آسمان و ریسمان می‌کنند و دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند. وی در ادامه گفت: از همه این‌ها سخت‌تر شدید‌ترین جنگ فرهنگی است که به تعبیر رهبری اول فرمودند: تهاجم فرهنگی و بعد گفتند شبیخون فرهنگی که دین را از زیر پای مردم بکشند و راه‌های لاابالی کردن و ولنگار کردن دختر و پسر این مملکت را به وجود بیاورند و جوان‌ها بی دین شوند.

موضع صریح آیت‌الله سیستانی درباره استفاده از خشونت علیه معترضین در عراق

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کربلای معلی در خطبه‌های نماز جمعه که در حرم مطهر امام حسین (ع) ایراد شد، عنوان کرد: مرجعیت عالی دینی در خطبه‌های نماز جمعه گذشته بر محکومیت و مخالفت خود با حمله به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و شماری از نیرو‌های امنیتی در تظاهرات هفته گذشته عراق تاکید کردند و علاوه بر این آتش زدن و تخریب برخی نهاد‌های دولتی و اموال خصوصی در آن تظاهرات را محکوم کردند و ابراز امیدواری کردند که همه از عواقب خطرناک استفاده از خشونت و ضد خشونت در جنبش اعتراض آمیز جاری کشور آگاه باشند و در هر حالتی از آن پرهیز گردد. اما آنچه در روز‌های بعد رخ داد، تشدید خشونت بی سابقه و هدف قرار دادن شمار زیادی از معترضان با تیراندازی به آن‌ها و وقوع حملات آشکار به برخی رسانه‌ها جهت جلوگیری از انتشار ماوقع در میادین تظاهرات بود. در حالی که مقامات رسمی اعلام کردند که دستورات سختگیرانه‌ای را درباره منع نیرو‌های امنیتی از شلیک مستقیم به سمت تظاهرات کنندگان صادر کرده اند، هزاران نفر از آن‌ها از طریق هدف قرار دادن مستقیم با سلاح گرم در حضور عده زیادی در بغداد و ناصریه و دیوانیه و دیگر شهر‌ها در صحنه‌هایی هولناک که قساوت فراتر از حد و تصور را نشان می‌دهد، شهید و مجروح شدند. دولت و سرویس‌های امنیتی آن، مسئول خون‌های زیادی هستند که در تظاهرات روز‌های گذشته چه بین شهروندان بی گناه و چه عناصر امنیتی مکلف به برخورد با آن‌ها ریخته شد و نمی‌توانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند.

واکنش پلیس به اجاره ساعتی منازل

سردار حسین رحیمی در گفتگو با تسنیم درباره اظهارات نایب‌رئیس اتحادیه املاک مبنی بر رواج ارائه برخی آگهی‌ها در فضای مجازی برای اجاره دادن ساعتی منازل در پایتخت و ضرورت ورود پلیس به موضوع اظهار کرد: هرگونه اجاره دادن منازل و املاک باید در چارچوب قوانین و مقررات باشد. رئیس پلیس تهران با بیان اینکه مرجع قانونی و رسمی این کار (اجاره دادن منازل و املاک) خود اتحادیه املاک است، تصریح کرد: ما به عنوان پلیس هرگونه حمایت لازم را از اتحادیه املاک و سایر اتحادیه‌ها خواهیم کرد و در کنار آن‌ها خواهیم بود. این مقام انتظامی متذکر شد: اجاره دادن منزل و املاک بدون رعایت ضوابط، خلاف قانون و تنها مرجع و مرکز قانونی برای اجاره دادن املاک به صورت ساعتی، روزانه و سالیانه خود اتحادیه املاک است.

ذوالنوری: محصورین از همه امکانات برخوردار هستند؛ یک نفرشان از سر لجاجت استفاده نمی‌کند

ذوالنوری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت محصورین: یک زمانی هست کسی خود را محروم می‌کند و یک زمانی سیستم و نظام و دستگاه او را محروم می‌کند. الان این‌ها اگر بخواهند مسافرت بروند، تفرج و تفریح داشته باشند، اگر بخواهند سفر زیارتی بروند، اگر بخواهند دکتر و معالجه بروند ممنوعیت ندارد. تحت‌الحفظ این سفر‌ها را بروند کما اینکه برخی این را رفته‌اند، ولی می‌بینیم یک نفر از این‌ها از همین فرصت‌ها استفاده می‌کند و یک نفر از موضع لجاجت حاضر نیست، لجبازی و لجاجت است و مقاومت می‌کند.

یک نماینده: فروش بلیت ورزشگاه برای زنان، بدون ظرفیت محدود باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه نشان داد نگرانی‌ها آنقدر جدی نبوده است، گفت: امید است، فروش بلیت بدون ظرفیت محدود برای زنان هرچه زودتر فراهم شود. محمدرضا بادامچی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «بالاخره بعد از ۴۰سال اسامی تیم ملی از بلندگوی استادیوم آزادی برای "خانوم‌ها و آقایان" اعلام شد. حضور زنان در استادیوم، نشان داد نگرانی‌ها آنقدر جدی نبوده است. زنان با بزرگواری و متانت تیم ملی را تشویق کردند بدون اینکه مشکل خاصی پیش بیاید. امید است، فروش بلیت بدون ظرفیت محدود برای زنان هرچه زودتر فراهم شود تا شاهد حضور همه زنان فوتبال‌دوست در بازی‌های ملی و باشگاهی باشیم.»
 
مکان دادگاه شبنم نعمت زاده تغییر کرد

بر اساس تصمیمات اخذ شده جلسه بعدی رسیدگی به پروتده شبنم نعمت زاده و شرکت دارویی رسا در دادگاه انقلاب برگزار نمی‌شود. رسیدگی به پرونده دادگاه‌های ویژه مفاسد و جرائم اقتصادی مدتی است که در دادگاه ویژه انقلاب و به ریاست قضات برگزار می‌شود، اما دستورالعمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران مدتی پیش توسط حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد. این مجتمع وظیفه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و پیشگیری از بروز جرائم و مفاسد اقتصادی را بر عهده دارد. با تشکیل این مجتمع، دادگاه‌های مفاسد اقتصادی به مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران واقع در مجتمع امام خمینی منتقل می‌شوند.
 
همسر کاووس سیدامامی از ایران رفت

مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی متهم پرونده معروف به فعالان محیط زیستی که بهمن سال ۹۶ در اوین خودکشی کرد، با رفع دستور قضایی مبنی بر ممنوعیتش برای خروج از کشور، از ایران رفت. پیام‌درفشان وکیل همسر کاووس سیدامامی با اعلام این خبراظهار کرد: بر اساس طرح و پیگیری مساله در بخش مرکزی دادستانی تهران و دادسرای انتظامی قضات و پیرو مذاکرات انجام گرفته بین مسئولین دادسرای انتظامی قضات و سرپرست دادسرای اوین به عنوان مقام قضایی صادرکننده دستور ممنوع‌الخروجی و نهاد امنیتی مسئول پرونده، دستور رفع ممنوع‌الخروجی موکل صادر شد. این وکیل دادگستری افزود: در این راستا موکل با اخذ گذرنامه به صورت قانونی و بدون ایجاد هرگونه مشکل و مانع از کشور خارج و نزد فرزندان خود به کانادا رفته است که بنا بر تصمیم خودشان بعد از خروج از کشور، مساله به من اعلام شد و اکنون بنا بر اهمیت مساله و احترام به افکار عمومی، کلیت سیر امر منعکس می‌شود. کاووس سید امامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) و از فعالان محیط زیستی بود که اوایل بهمن ۹۶ به همراه چند نفر دیگر از فعلان محیط زیستی بازداشت و بر اساس آنچه از مسئولان قضایی اعلام شد، ۱۹ بهمن در زندان اوین خودکشی کرد و درگذشت.
 
نتیجه امام هم به ورزشگاه آزادی رفت

یاسمن اشراقی، نتیجه امام (ره) تصویری از حضور خود در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار تیم ملی ایران و کامبوج را منتشر کرد.
 
مازنی: سال ۸۴ بزرگان اصلاحات غفلت کردند

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: وضعی که الان در در کشور داریم و این شرایط، اقتضای این را دارد کسانی که حرف‌شنوی از بزرگان کشور چه در جبهه اصولگرایی و چه در جبهه اصلاحات دارند اصولی را مراعات کنند که کشور به طور کلی دچار آنارشیسم و هرج و مرج نشود و از کنترل نیرو‌های عاقل و معتدل خارج نشود. مازنی ادامه داد: کما اینکه در سال ۸۴ به دلیل غفلت برخی بزرگان، کاندیدا‌های متعددی در جبهه اصلاح طلبان مطرح شدند و حتی جریان اصولگرایی هم نتوانست به شکل منطقی فضا را مدیریت کند و در نتیجه ۸ سال کشور به دست جریانی افتاد که بعد‌ها موسوم به جریان انحرافی شد و همه متضرر شدند. در سال ۸۸ هم یک بازی باخت-باخت در انتخابات شکل گرفت.
 
حشدالشعبی به کمک زائران ایرانی آمد

طی دیروز و امروز، کمبود وسایل نقلیه در خاک عراق موجب سرگردانی انبوهی از زائران ایرانی شده و خبر‌های رسیده حاکی از افزایش قیمت ایاب و ذهاب در مسیر‌های منتهی به نجف و کربلا، زائران را با هزینه‌های عجیب و غیرقابل پیش‌بینی مواجه کرده است. بر اساس این گزارش، زائران ایرانی می‌گویند که انتقال هر نفر به نجف و کربلا گاهی تا مرز ۷۰۰ هزار تومان بالا رفته و رانندگان عراقی، با بیان عبارت «مناسبت خاص» کرایه‌های بسیار شگفت‌انگیزی طلب می‌کنند! در چنین شرایطی که امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقل کشور عراق، نسبت به حجم وسیع زائران محدود است، طبیعی است که بازار سیاه در آن سوی مرز‌های ایران به وجود بیاید. حالا از نقاط مرزی خبر می‌رسد که نیرو‌های حشدالشعبی با وسایل نقلیه و امکانات خود به کمک زائران ایرانی آمده‌اند و حتی کامیون‌ها و تریلر‌های سرپوشیده را برای انتقال آنان به خدمت گرفته‌اند.
 
پیشنهادی صلح‌جویانه به عارف

غلامرضا تاجگردون، رئیس اصلاح طلب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: اصلاح‌طلب‌ها متاسفانه نمی‌توانند ظرفیت‌ها را به درستی تشخیص دهند. تصور می‌کنند عارف چون سرلیست بوده باید حتما وارد ستیزهای سیاسی شود در صورتی که می‌توان از او برای صلح با طرف‌هایی به‌مانند شورای نگهبان استفاده کرد.اصلاح طلبان همچنان درباره استراتژی ورود به انتخابات اسفندماه سردرگم و دچار شک و تردید هستند، برخی معتقد به حضور مشروط هستند و برخی دیگر راهکار اصلی را در ادامه ائتلاف می بینند. هستند اصلاح طلبانی نیز که با توجه به تجربه لیست امید معتقدند باید تنها از کاندیداهایی با هویت اصلاح طلبانه حمایت کرد. نکته اصلی درهرکدام از این استراتژی های انتخاباتی اما نگرانی اصلاح طلبان از رویکرد شورای نگهبان نسبت به کاندیداهای این جریان است. از همین روست که برخی معتقدند باید وارد رایزنی با این نهاد نظارتی شد و برخی دیگر به سمت شرط گذاشتن برای شورا پیش می روند.غلامرضا تاجگردون، نماینده شاخص اصلاح طلبان در مجلس معتقد است شرط گذاشتن برای شورای نگهبان نتیجه ای نخواهد داشت و باید وارد رایزنی و مذاکره شد. او عارف را گزینه مناسبی برای مذاکره می داند و البته نیم نگاهی نیز به حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه تهران و چهره شاخص اصولگرا دارد و معتقد است این عضو جامعه روحانیت مبارز نگاه منصف و میانه روئی دارد و می تواند واسطه اصلاح طلبان و شورا باشد.
 
پر رو بازی «موساد» درباره سردار سلیمانی

یوسی کوهین رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» در گفتگو با روزنامه عبری «مشبحاه» اظهار داشت که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران تاکنون در فهرست ترور اسرائیل قرار نگرفته، اما ترور وی امکان پذیر است. وی افزود: سلیمانی هیچ اشتباهی مرتکب نشده که ما او را در فهرست ترور‌ها قرار دهیم و وی می‌داند که ترور شدنش توسط اسرائیل امر محال نیست. او ادامه داد: موساد کار‌های سلیمانی را در زیر نظر دارد و ما به مبارزه با آن‌ها می‌پردازیم و هرکاری را انجام می‌دهیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم». کوهین با اشاره به موضوع ترور افراد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» گفت: افراد بزرگ جنبش حماس را در جهان ترور می‌کنیم، اما حماس آن را اعتراف نمی‌کند.
 
پیشنهاد ظریف به مقامات ترکیه

ظریف در گفتگو با تی آر تی گفت: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست می‌آید، ما گزینه‌های بهتری در مقابل دوستانمان در ترکیه قرار داده‌ایممحمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه گفت: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید. وی گفت: «هر چند ما مطالبه ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی را قبول داریم، اما باور نداریم که این امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست می‌آید. ما گزینه‌های بهتری داریم و گزینه‌های بهتری در مقابل دوستانمان در ترکیه قرار داده‌ایم. ظریف در توضیح گزینه‌هایی که ایران به طرف ترکیه‌ای پیشنهاد داده‌است به توافق آدانا اشاره کرد و گفت: «توافق آدانا همچنان معتبر است، ما می‌توانیم کردها، دولت ترکیه و دولت سوریه را گرد هم بیاوریم و اداره امنیت مرز‌ها را به ارتش سوریه با همکاری دولت ترکیه بگذاریم. این راهکار بهتری برای دست یافتن به امنیت است. ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تی‌آر‌تی درباره اینکه خواسته نهایی ایران در سوریه چیست، تاکید کرد: «من ۶ سال پیش زمانی که وزیر امور خارجه شدم، در کرانه رودخانه "ایست ریور" نیویورک با وزیر امور خارجه پیشین ترکیه، احمد داوداوغلو قدم می‌زدم و همانجا یک طرح صلح چهار مرحله‌ای پیشنهاد دادم که متشکل از آتش‌بس فوری، تشکیل یک دولت فراگیر، گفتگوی سوری-سوری و انتخابات بود. حالا هم خواسته ما گفتگوی سوری-سوری، بازبینی قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۱ است که زمان قانونی انتخابات بعدی رییس جمهوری سوریه است. زمانی که من با وزیر امور خارجه پیشین گفتگو می‌کردم، مدتی به انتخابات قبلی مانده‌بود، حالا باید منتظر رسیدن به انتخابات بعدی باشیم. به نظر من تشکیل کمیته بازنگری در قانون اساسی بسیار اهمیت دارد و باید این گام را با اقدامات جدی، از جمله کاهش تنش، دنبال کنیم.»
 
سناریوی ایران و آرامکو چه جهتی خواهد داشت؟

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان در فضای مجازی پستی به این شرح منتشرکرد: «نفتکش ایرانی در ۶۰مایلی بندر جده عربستان دچار انفجار در برخی مخازن شد زحمت برای کشتی‌های ما در این نقطه دوبار دیگر هم اتفاق افتاده است. باید دید سه کشور اروپایی در محکومیت سعودی بیانیه می‌دهند؟ آمریکا متحدانش را متهم میداند؟ سناریوی ایران و ارامکو اکنون چه جهتی خواهد داشت؟»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار