برداشت محصولات باغی آلبالو و گیلاس از باغات شهرستان خوی آغاز شد .
کد خبر: ۹۷۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴ 22 June 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، در چند سال اخیر با توسعه باغات آلبالو و گیلاس در شهرستان خوی این شهرستان به یکی از قطب های مهم تولیداین محصولات در کشور تبدیل شده است .


امسال پیش بینی میشود 29 هزارتن محصول البالو و گیلاس در این شهرستان تولید و به بازار عرضه شود .


مهندس امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی گفت: با برنامه های ترویچی و استقبال باغداران سطح باغات البالو و کیلاس شهرستان خوی با 10 درصد توسعه به 4 هزار 260 هکتار رسید ه است .


وی سطح باغات آلبالودر خوی را 1هزار 630هکتار و گیلاس را 2 هزار و630هکتار اعلام کرد و افزود: امسال پیش بینی میشود 13 هزارتن محصول البالو و 16هزار تن گیلاس از باغات این شهرستان برداشت شود.


مدیر جهاد کشاورزی خوی ارزش تولید این دو محصول باغی را 490 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این شهرستان در تولید البالو در آذربایجان غربی رتبه اول را دارد .


مهندس امینی تنوع ارقام این دو محصول را از مهمترین ویژگی باغات گیلاس و آلبالو در این شهرستان دانست و افزود: تک دانه و بادامی از مهمترین ارقام گیلاس و گوشواره ای و مجاری و بومی از مهمترین ارقام کشت شده البالو در باغات خوی هستند .


وی افزود: 30 درصد این محصولات بصورت تازه خوری مصرف و بقیه به واحدهای صنایع تبدیلی استانهای همجوار تحویل و یا به کشورهای ترکیه ، آذربایجان ، عراق اوکراین وروسیه صادر میشود.


مهندس محرر مسئول خدمات کشاورزی فیروق خوی این منطقه و باغات این آنرا بزرگترین کانون تولید آلبالو و گیلاس در آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود:در فصل برداشت این محصولات در هر هکتار برای 60 نفر روزشغل ایجاد میشود .


فقدان صنایع تبدیلی موجب میشود که این محصولات ارزش افزوده کمتری داشته و تولید کننده متضررشود بطوریکه سالانه بیش از 2 میلیارد تومان هزینه حمل و نقل این بحث است.


ایجادو توسعه صنایع تبدیلی تکمیل کننده چرخه توسعه باغات محصولات آلبالو و گیلاس و شیرین تر شدن کام باغداران این منطقه خواهد بود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار