معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون روزانه به طور متوسط ۴۰ تُن انواع زباله شهری در این شهرستان تولید و به محل دپو حمل می‌شود.
کد خبر: ۹۷۶۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 07 July 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا حشمت رضایی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی توانمندسازی جوامع محلی در حفاظت محیط زیست، افزود: این میزان زباله شهری توسط چهار دستگاه کامیون سنگین و سبک در چند نوبت به محل دپو حمل می‌شود البته هنوز زیرساخت بازیافت زباله نداریم و شهرداری به صورت سنتی این کار را انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: امروز دغدغه‌ای که جوامع با آن رو به رو هستند هوای پاک منابع طبیعی سالم است و جامعه بشری بشدت در حال رشد و توسعه است که رشد صنایع می‌تواند آسیب‌های جدی را برای محیط زیست همراه داشته باشد.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری قصرشیرین اضافه کرد: توسعه شهر‌ها و کارخانجات و ساخت و ساز‌ها انکار ناپذیر است از این رو باید شرایطی فراهم شود که آسیب‌های کمتری برای محیط زیست به همراه داشته باشد.

او ادامه داد: در برنامه ششم توسعه راهکار‌هایی برای حفظ حریم محیط زیست و رعایت پروتکل‌های محیط زیست در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: چالش‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم از جمله خشکسالی بسیار آسیب پذیر است و شاهد تخریب منابع طبیعی و خاک را هستیم که همین دلیل بروز پدیده ریزگردهاست که با کاشت نهال و جنگل‌کاری می‌توان با آن مقابله کرد که البته هزینه‌های زیادی دارد.
رضایی تاکید کرد: با توجه به وقوع پدیده خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی بشدت منابع آبی در حال کاهش است و دبی آب رودخانه‌ها کاهش یافته است از این رو باید کشاورزی را مدیریت کنیم.

وی گفت: باید با رعایت نکات زیست محیطی گامی جهت توسعه و تقویت محیط زیست برداریم.

محیط زیست با همه علوم مرتبط است

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز گفت: محیط زیست گستردگی زیادی دارد و هیچ رشته یا علوم دانشگاهی نیست که با محیط زیست ارتباط نداشته باشد و در واقع با همه علوم در ارتباط است.
طاهر هاشمی افزود: توسعه پایدار همه جانبه و خواسته جامعه است که زمانی تعادل برقرار می‌شود که نیاز همه خواسته‌ها در دسترس باشد.
وی اظهار داشت: در توسعه پایدار باید علم و کارشناسی احداث کارخانجات و طرح‌ها را داشته باشیم، چون محیط زیست یعنی هر آنچه که یک موجود زنده را در بر می‌گیرد و اگر هدایت ما درست نباشد خیلی از انرژی‌ها و منابع ما هدر می‌رود لذا در مرحله اول باید آموزش لازم را داشته باشیم.
رییس اداره نظرات و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: محیط زیست همه مسایل را از جمله اقتصاد، مسایل اجتماعی در زمینه توزیع عادلانه ثروت و عدالت در بر می‌گیرد و ما در محیط زیست باید پاکی‌ها را مطرح کنیم
هاشمی ادامه داد: تاثیر گذاری محیط زیست بر زندگی انکارناپذیر است و هرچه در مسیر تقویت محیط زیست کار کنیم زندگی با رفاه بیشتری پیش می‌رود.

فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید نهادینه شود

رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین نیز گفت: با اتخاذ راهکار درست و اصولی فرهنگ حفظ محیط زیست باید در بین اقشار مختلف جامعه نهادینه شود.

پژمان فتاح پور افزود: محیط زیست به عنوان محیط زندگی سرمایه ارزشمند نسل‌های آینده است از این رو باید از ایجاد هرگونه آلودگی و رهاسازی زباله در طبیعت خودداری کنیم.

وی تاکید کرد: حفاظت محیط زیست وظیفه اصلی و عمومی همه افراد جامعه است و از این رو تلاش ما در راستای حفظ محیط زیست و مراقبت از آن است.
قصرشیرین دارای ۲ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار، زله زرد با ۳۹ هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار است.
در این مناطق انواع پرندگان و گونه‌های جانوری زیست می‌کنند که حفاظت از آن‌ها نیازمند مشارکت همگانی است.
منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به شمار می‌رود.
منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با ۳۹ هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می‌رود که از سال ۱۳۷۳ تحت حفاظت است.
از جانوران موجود در این منطقه می‌توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.
همچنین گونه‌های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می‌کنند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار