اسکان کودکان خیابانی در ارومیه
مقوله کودکان خیابانی درآذربایجان غربی بویژه در ارومیه بعنوان مرکز استان بسیار مشهود است.براساس شواهد،برخی از این افراد از شهرستانها و حتی استانهای دیگر به این شهر آمده اند و اقدام به تکدی گری میکنند.
کد خبر: ۱۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱ 16 March 2015

کودکان در اثر از هم پاشیدگی انسجام خانواده،اعتیاد والدین،طلاق ،تربیت ناسالم،والدین بی مسئولیت از کانون خانواده دور شده که این کودکان بعنوان کودکان بد سرپرست و یا بی سرپرست در جامعه شناخته میشوند. کودکان به دلایل مختلف از جمله تامین نان شب خود و خانواده تن به کارهای بسیار سخت و در شرایط نامناسب میدهند.

برخی از کودکان خیابانی علاوه بر مشکلات روحی و جسمی ،مورد آزار جسمی، جنسی و عاطفی دیگران هم قرار میگیرند.

آینده روشنی برای این دسته از کودکان بدلایل شرایط بد زندگی و محیط کار متبادرنبوده و امکان اینکه در سالهای بعد جذب گروههای بزهکار گردند بسیار زیاد است.

به گزارش تابناک ارومیه ،برای چاره اندیشی در این خصوص و ساماندهی کودکان مذکور ،مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشکیل شورای ساماندهی کودکان خیابانی بعد از 8 سال تعطیلی اشاره و بیان میکند: شورایی که 11 دستگاه عضو آن هستند و باید سیاست های کلان را در کشور اجرا کنند،در این زمینه فعال میباشند. در همین چارچوب اتاق فکر کودکان کار و خیابان با حضور سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شده است.

مقوله کودکان خیابانی درآذربایجان غربی بویژه در ارومیه بعنوان مرکز استان بسیار مشهود است.براساس شواهد و اعتقاد بسیاری از مردم ،برخی از این افراد از شهرستانها و حتی استانهای دیگر به این شهر آمده اند و اقدام به تکدی گری،فروش کاغذ دستمالی،اوراق دعا و دود کردن اسپند در سرچهار راه ها ،کنار پیاده روها میکنند.

در این زمینه ،علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: موضوع کودکان خیابانی بخشی از آسیب های اجتماعی است که روح و روان افراد جامعه را آزار می دهد و باید جامعه را از این آسیب ها پاک کرد.

وی ادامه داد: نخستین اقدام ما در این خصوص باید توانمندسازی این کودکان باشد تا آنها به خانواده برگردند و اگر خانواده مناسب نداشته باشند، باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

رادفر اضافه کرد: آموزش و مهارت آموزی کودکان خیابانی بالای 15 سال و اشتغالزایی آنها باید مورد توجه جدی باشد تا مشکل تامین معاش این افراد حل شود.

رادفر در ادامه گفت: سازمان بهزیستی باید برنامه ریزی های مدون تری برای ساماندهی کودکان خیابانی داشته باشد چرا که در فصل تابستان و نزدیکی های بهار تعداد این کودکان افزایش می یابد.

وی افزود: در ایام نوروز با توجه به حضور گردشگران در استان باید این کودکان ساماندهی و از حضور آنها در خیابان جلوگیری شود تا صحنه های زشت را در معابر عمومی شاهد نباشیم.

هوشنگ عطاپور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز در این خصوص اظهار داشت: در آستانه تعطیلات نوروزی ،به طور قطع مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور به استان به ویژه ارومیه سفر خواهند کرد.

وی رسیدگی به این موضوع به عبارتی ساماندهی کودکان خیابانی در طول سال به ویژه این ایام را خواستار شده و ادامه داد: مسئولان سازمان بهزیستی استان با مشارکت شهرداری‌ها باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و کودکان موجود در کف خیابان‌‌ها را در مکان مناسبی اسکان دهند.

راضیه خدادوست ریاست اداره کل بهزیستی که مسئولیت مستقیم ساماندهی کودکان خیابانی را بر عهده دارد ،نیز پیرامون این موضوع ، ابراز داشتند:یک مرکز جامع آسیب اجتماعی در استان وجود دارد که بخشی از آن به ساماندهی کودکان خیابانی اختصاص یافته است.

وی افزود: در این مرکز پذیرش کودکان خیابانی به صورت دوره 21 روزه است که می توانیم این دوره را نیز بر حسب ضرورت تمدید کنیم.

خدادوست گفت: همچنین در حال حاضر 15 مرکز شبانه روزی کودک و نوجوان در شهرستان های خوی، ارومیه ، سلماس و بوکان فعالیت می کنند که در حال اعطای مجوز به ایجاد سه مرکز دیگر در شهرستان های ارومیه و شاهین دژ هستیم.

وی اظهار کرد: عمده کودکان خیابانی بد سرپرست هستند و کودکان خیابانی کمی وجود دارند که بی سرپرست باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار