بیمارانی که دچار 30 درصد سوختگی باشند موقع ترخیص باید 30 میلیون تومان هزینه پرداخت کنند در حالی‌که هنوز مخارج اصلی و بیشتر از این را بعد از ترخیص باید بپردازند که سنگین‌تر است.
کد خبر: ۱۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۳ 18 March 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، معاون آموزش بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) همزمان با چهارشنبه آخر سال در جمع خبرنگاران با بیان مطلب فوق اعلام کرد: بیمارانی که دچار 30 درصد سوختگی باشند هنگام ترخیص باید 30 میلیون تومان هزینه پرداخت کنند، این در حالی است که هنوز مخارج اصلی و بیشتر از این را بعد از ترخیص باید بپردازند، زیرا داروهای پس از سوختگی، لباس‌های فشاری مخصوص و فیزیوتراپی نیز هزینه‌های سنگینی دارد که اغلب بیماران توان پرداخت آن را ندارند و بیمه‌ها هم فقط هزینه فیزیوتراپی را می‌پذیرند.

دکتر سیدحسن طاووسی با بیان اینکه حمایت بیمه‌ها، سازمانها و خیرین سلامت باید از بیماران سوختگی بیشتر باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه سوختگی و مشکلات پس از آن را نه مردم و نه مسؤولان بخوبی نمی‌شناسند و بودجه کافی در اختیار بخشهای سوختگی قرار نمی‌گیرد. از این رو بیماران دچار سوختگی سخت‌ترین شرایط را دارند، زیرا اغلب به خاطر ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان و بعد از درمان و عدم استفاده از لباسهای فشاری و داروی مناسب (داروهای مکمل) پس از ترخیص دچار عوارضی می‌شوند که به اعمال جراحی مکرر و هزینه‌بر نیاز پیدا می‌کند. در حالی که اگر بموقع از لباس فشاری استفاده کنند (پس از ترخیص) به لحاظ ظاهر بدن (فانکشن) مشکلی ایجاد نمی‌شود و گوشت اضافی پیدا نمی‌کند و احتیاج به عمل‌های بعدی هم نخواهند داشت که این موضوع نه تنها برای بیمار، بلکه برای دولت هم هزینه‌ها را سرسام‌آور می‌کند.

دکتر طاووسی در ادامه از ایجاد «بانک پوست» در نیمه اول سال 94 در بیمارستان امام رضا(ع) و دپارتمان سوختگی خبر داد و افزود: بسیاری از بیماران سوختگی برای زنده ماندن نیازمند پیوند پوست هستند و با توجه به اینکه این پیوند (آلوگرافت) از مرگ مغزی انجام می‌شود و پوست اهدای مرگ مغزی کم است و باید پیوند از پوست تازه انجام شود، اقدام به راه اندازی «بانک پوست» در بیمارستان امام رضا(ع) و بخش سوختگی کردیم که تا پایان نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و این اولین «بانک پوست» دانشگاهی در کشور خواهد بود.

دکتر علیرضا صداقت فوق تخصص مراقبت‌های ویژه سوختگی نیز در ادامه گفت: بخش سوختگی حتی در وزارت بهداشت هم جایگاه خود را پیدا نکرده و ما همیشه در بحث پشتیبانی نیروها و کمکهای مالی و غیرمالی با کمبود مواجه هستیم در حالی که سوختگی خطری است که هر لحظه ممکن است میلیونها هموطن ما با آن رو به رو شدند. بنابراین با توجه به اینکه شرایط بیمار دچار سوختگی از وخیم‌ترین شرایط پزشکی است شناسایی و پیشگیری و درمان آن از اهمیت خاصی برخوردار است و باید نگاه ویژه‌ای به آن بشود.

وی از تخصص 12 تخت ICU به بخش سوختگی از دو سال پیش خبر داد و اظهار داشت: 12 تخت مراقبت‌های ویژه بخش سوختگی این بیمارستان به بیماران استانهای خراسان، گلستان، سیستان و بلوچستان و حتی افغانستان خدمات لازم را ارایه می‌دهد، بنابراین برای حداقل 200 تا 250 بیمار نیازمند به مراقبت ویِژه در طول سال کافی نیست، زیرا زمان بستری بیماران سوختگی طولانی است و مجبوریم بیماران را سرپایی درمان کنیم. در حالی که 5 تا 7 درصد بیماران به بستری در بخش ICU سوختگی نیاز دارند. از این رو با مشکلات زیادی روبه رو هستیم.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر بیماران از 20 تا 25 درصد به 15 درصد گفت: براساس معیارهای علمی احتمال مرگ و میر در بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی 30 درصد است که ما توانستیم طی دو سال تلاش تیمی آن را به 15 درصد کاهش دهیم.

دکتر علی احمدآبادی استادیار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) نیز به حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: شادی نیاز انسان است و جامعه ما نیاز به شادی دارد، اما نباید شادی یک عده باعث غم و اندوه عده دیگری شود. از این رو همه ما و تمام خانواده‌های ایرانی باید کاری کنیم که شادمانی چهارشنبه آخر سال یک شادمانی سالم باشد نه مخرب و سوزنده.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار