نماز جمعه در شهرهای مختلف استان با حضور مردم مومن برگزار شد.در این مراسم امامان جمعه در خصوص مسائل روز مطالبی ایراد کردند.مطالبی که گاه بوی گلمندی داشت و گاه ندای تشکر و قدردانی.
کد خبر: ۲۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶ 02 May 2015

نماز جمعه ارومیه:

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه های این هفته نماز جمعه ارومیه با اشاره به فرا رسیدن روز کارگر، کار کردن و پرهیز از تنبلی را یکی از سفارش های مهم پیامبر بزرگوار اسلام به مسلمانان عنوان کرد.

وی افزود: وضعیت بیکاری در کشور و استان آذربایجان غربی بسیار نامناسب است و باید این امر مورد توجه مردم و مسوولان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کارکنان در ایران نیز نزدیک به نیمی از سال را تعطیل بوده و یا غیرفعال هستند که این امر نیز باید رسیدگی و برای آن، تمهیداتی اندیشیده شود.

امام جمعه ارومیه از مردم و مسوولان خواست برای کاهش بیکاری در کشور استفاده از تولیدات داخلی و پرهیز از خرید کالاهای خارجی را مدنظر قرار دهند.

قریشی، توجه به محصولات داخلی و مقابله با قاچاق کالا را مورد اهمیت قرار داد و افزود: ملت ایران باید توجه داشته باشند که با شعار و «دزد دزد گفتن» معضل قاچاق کالا از کشور رفع نمی‌شود بلکه باید مردم و دولت با همیاری و مشارکت با یکدیگر این مسئله را حل و فصل کنند.

حجت الاسلام قریشی تاکید کرد: یکی از بزرگترین فضیلت های امیر المومنین علی (ع) که بزرگان شیعه و اهل سنت بر آن تاکید دارند، این است که ایشان تنها فرد زاده شده در کعبه است و پیش و پس از آن حضرت کسی مفتخر به آن نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به نامگذاری سالروز میلاد امام علی (ع) به عنوان روز پدر گفت: پس از خداوند متعال، پیامبر و ائمه معصومین (ع)، پدر بالاترین جایگاه را در اطاعت برای انسان دارد و باید همه ما در مقابل پدران خود با تکریم رفتار کنیم.

حجت الاسلام قریشی ادامه داد: طبق آموزه های اسلامی پدرها حقوق زیادی بر گردن فرزندان خود دارند که از جمله آنها می توان به رعایت ادب در تمامی رفتارها و حالت ها نسبت به پدر اشاره کرد.

امام جمعه ارومیه همچنین با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلم ادامه داد: خداوند، نخستین معلم است و معلمی را باید شغل الهی و پیامبرگونه بدانیم.

وی با اشاره به لزوم توجه معلم ها به جایگاه شغل خود و اهمیت دادن به این شغل در راستای تربیت صحیح دانش آموزان گفت: مسوولان نیز باید برنامه ریزی های لازم را برای رسیدگی بیشتر به این قشر انجام دهند و تمهیداتی در این خصوص بیندیشند.

حجت الاسلام قریشی در بخش دیگری با خطبه های نماز جمعه با اظهار نارضایتی از برگزاری کاروان های عروسی در این استان، این رفتار را مغایر با شئونات اسلامی و غیرت ایرانی ارزیابی کرد.

حجت الاسلام قریشی به موضوع تداوم حمله عربستان به یمن نیز پرداخت و اظهار کرد: این امر نشان می دهد رژیم آل سعود به هیچ حکمی از احکام دین مبین اسلام پایبند نیست و حتی در ماه رجب که یکی از ماه های حرام است و در قرآن کریم دستور ویژه ای برای جلوگیری از خون ریزی و جنگ در این ماه داده شده، اقدام به کشتن مردم بی دفاع یمن می کند.

وی گفت: این اقدامات آل سعود، صلاحیت این کشور را برای مدیریت حرمین شریفین بیش از پیش زیر سوال می برد و باید مسلمانان چاره ای بر این امر بیابند.

حمله عربستان به یمن به بهانه های واهی از حدود یک ماه پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ در این حملات، هزاران یمنی که بیشتر آنها زنان و کودکان بی دفاع بودند با بمباران هواپیماهای آل سعود به شهادت رسیدند.

نمازجمعه شاهین‌دژ

حجت‌الاسلام نقی باقری در خطبه‌های نماز جمعه شاهین‌دژ در خطبه اول با بیان اینکه روز شهادت شهید مرتضی مطهری به نام روز معلم نام‌گذاری شده، اظهار داشت: با توجه بر آیات و روایاتی که در مقام معلم بوده احترام معلمان واجب است چراکه معلم انسان را از جهالت به طرف دانایی هدایت می‌کند.

باقری با بیان اینکه جهل و نادانی با هدایت و درس معلم از دل‌ها زدوده می‌شود، افزود: دین اسلام به تعلیم و تربیت اهمیت بیشتری می‌دهد و در روایات مختلف بر آن اشاره شده و همین امر اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت در بین مسلمانان و دین اسلام را نشان می‌دهد.

وی در خطبه دوم با اشاره به حمله عربستان به یمن ابراز داشت: امروز تغییر و تحولی که در عربستان انجام می‌گیرد اثرات سوء حمله به یمن است که نمایان می‌شود به طوری که اختلافات به اوج رسیده است.

باقری یادآور شد: عربستان دولت اسلامی است هرچند سردمداران و حاکمان آن وهابی شده و از دین خارج شده‌اند اما مردم و مملکت عربستان اسلامی است که باید حیله‌های شیطانی آمریکا و انگلیس و به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی را باور نکنند و عزت خود را حفظ کنند.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود به با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند حیات جامعه به نیروی کارگران و زحمات آن‌ها بستگی دارد، متذکر شد: طبقۀ شریف کارگر قادر است با تلاش و کوشش شبانه‏‌روزی کشور را از وابستگی نجات دهد و در خودکفایی کشور نقش به سزایی دارند.

نماز جمعه خوی

حجت‌الاسلام سیدرضی موسوی شکوری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در خطبه اول با بیان اینکه اعمال بندگان پاسخگوی نعمت‌های الهی نیست، اظهار داشت: شکرگزاری از نعمات الهی بر افزایش نعمت‌ها بر انسان تاثیرگذار است.

وی بر تعلیم و تربیت مردم اشاره کرد و افزود: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در بیان این رسالت مهم چنین می‌فرماید «و شما را تعلیم کنم تا از جهل و نادانی رهایی بیابید و شما را تربیت کنم تا فرا گیرید و آگاه شوید».

وی به روز جهانی کار و کارگر اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به نقش اساسی کارگران در پیـشـرفـت و توسعه اقتصادی جوامع بشری و نیز جـهـت حفظ و حـراست از عزت نفس خود بـا دسترنج خـویش خانواده را مدیریت و سرپرستی می‌کنند و سـربار دیگران نمی‌شوند.

امام جمعه خوی ادامه داد: رسول خدا(ص) می‌فرمایند هر کس از دسترنج خویش خـورد، در روز قیـامت در شمار پیامبران خواهد بود و پاداش پیامبران را دریافت خواهد کرد.

وی به ولادت حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: مرحوم شیخ مفید می‌نویسد امیر مومنان(ع) روز جمعه 13 رجب در خانه کعبه به دنیا آمد و کسی نه قبل از او و نه بعد از او در بیت خدا به دنیا نیامده است، لذا تولد در داخل کعبه از جمله ویژگی‌ها و افتخارات منحصر به فرد حضرت علی(ع) محسوب می‌شود.

شکوری به دو دیدار مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در طول هفته دو دیـدار داشـتند، یـکـی بـا فرماندهان و مدیران عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی و دیدار با هزاران نفر از کارگران سراسر کشور که مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند تقویت تولیـد داخـلی ستـون فـقـرات حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشـور است.

خطیب جمعه خوی به سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های بارز زندگی شهید مطهری معلمی ایـشان آن هم در قالب‌ها و عناوین مختلف بود.

شکوری تصریح کرد: انتظار ما از معلمان و اساتید جامعه ایـن است کـه بـا الگو قرار دادن ویژگی‌های شهیـد مطهری مواردی از قبیل تحلیل درست شرایط داخلی و بین‌المللی، توجیه دانش‌آموزان در ارتباط با رسالت‌های آینده، توجیه علمی دانش‌آموزان در برابر آسیب‌ها و هدفمند کردن تدریس خویش را مورد عنایت ویژه قرار دهنـد.

نمازجمعه میاندوآب

حجت الاسلام حمید حسن زاده در خطبه های نماز جمعه این هفته میاندوآب افزود: نظام جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی مقتدر و با نفوذ در عرصه های داخلی و بین المللی بوده و این اقتدار باید با تعامل بیشتر مسوولان حفظ و تقویت شود.

وی با اشاره به قدرت اقتصادی در جامعه نیز اضافه کرد: قدرت اقتصادی در هر جامعه ای یکی از مهمترین شاخص ها برای اقتدار و تاثیرگذاری در معادلات بین المللی است و این امر باید مورد توجه بیشتر مسوولان نظام جمهوری اسلامی نیز قرار گیرد.

حجت الاسلام حسن زاده افزود: رویکرد اقتصاد درون زا یکی از راهکارهای افزایش توان اقتصادی کشور بوده و با توجه به توانمندی های داخلی کشور و حمایت از تولیدات داخلی می توان بر مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی غلبه کرد.

وی اظهار کرد: نیروهای کارآفرین و پویا و کارگران که بازوان توانمند اقتصاد هستند، با استفاده از توان و پتانسیل خود می توانند نقش بسیار مهمی در شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.

نماز جمعه بوکان

ماموستا عبدالرحمان خلیفه زاده در خطبه های این هفته نمازجمعه بوکان افزود: شوراها می توانند حلقه ارتباط مردم و دولت باشند و به رشد و پیشرفت و پویایی بیشتر جامعه کمک کنند.

وی اضافه کرد: موفقیت شوراها موفقیت شهر و نظام جمهوری اسلامی تلقی می شود و این موفقیت ها امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه بسیاری از کشورهای دیگر می خواهند ببیند آنچه مردم ایران به عنوان مردم سالاری دینی به آن اعتقاد دارند، چیست و چه نتیجه و دستاوردی دارد.

ماموستا خلیفه زاده در بخش دیگری از خطبه های امروز بوکان ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری گفت: معلمان باید دانش آموزان را طوری تربیت کنند که بتوانند به راحتی حق را از باطل را تشخیص دهند.

وی اضافه کرد: در جامعه ای که به امر تعلیم و تربیت با نگاه ویژه ای توجه شود، بسیاری از مشکلات و نابسامانی ها در زمان بسیار کوتاهی حل می شود و سرمایه گذاری در این بخش سرمایه گذاری برای سازندگی و شکوفایی در آینده است.

نماز جمعه مهاباد

ماموستا ملا یحیی اسماعیلی در خطبه های نماز جمعه این هفته مهاباد با تبریک روز جهانی کارگر و هفته بسیج کارگری افزود: علمای دین اسلام اهمیت خاصی به نیروی کار و کارگران داده اند و پیامبر اکرم(ص) در زمان حیاتش بر دستان خسته کارگر بوسه زدند.

وی اضافه کرد: در دنیای امروزی که اقتصاد یکی از بخش های مهم در هر جامعه ای است، باید به نیروی کار و کارگران اهمیت بیشتری داده شود تا چرخه های اقتصادی جامعه با شتاب بیشتری به سوی توسعه حرکت کند.

وی با اشاره به هفته معلم گفت: معلمان نیز نقش بسیار مهمی در تربیت انسان های شایسته برای خدمت رسانی به جامعه دارند و در این راه زحمات و تلاش های زیادی می کشند.

امام جمعه موقت مهاباد با اشاره به جنگ و درگیری هایی که در بسیار از کشورهای اسلامی وجود دارد، گفت: تداوم این جنگ و درگیری ها باعث ویرانی و از بین رفتن زیرساخت های اقتصادی و سیاسی ممالک اسلامی شده و تنها به نفع استکبار خواهد بود.

وی از گروههای مختلف در کشورهای اسلامی درخواست کرد با اتحاد و همبستگی دوباره خود اجازه دخالت و حضور بیشتر استکبار جهانی در کشورهای اسلامی را ندهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار