تشریح برنامه های دهه وقف توسط ناصر نوانبخت مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان
کد خبر: ۳۴۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 08 December 2016
بیش از 282 میلیون مترمربع مساحت موقوفات آذربایجان غربی است

از روز یکشنبه هفتم آذرماه، دهه وقف در کشورمان آغاز می شود و بر این اساس مدیران کل اوقاف و امور خیریه سراسر کشور قطعا برنامه هایی از جمله دیدار و گفتگو با اصحاب رسانه و برگزاری نشست های خبری را در دستور کار قرار داده اند. بویژه آنکه اولین روز از دهه وقف روز «وقف و رسانه» نامگذاری شده باشد.
ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی هم از این قاعده مستثنی نیست و بر همین اساس خبرنگاران رسانه های گروهی را در آستانه این دهه در مسجد قباء گردهم جمع آورد تا به «تبیین آثار و برکات وقف در جامعه و زنده نگاه داشتن یاد واقفان» بپردازد و با برشمردن فهرستی از عناوین عملکردی خود نقش اساسی رسانه ها در نهادینه سازی فرهنگ وقف در جامعه را یادآور شود.
وقف سنت حسنه و صدقه جاریه منطبق با فطرت انسانی حتی ماقبل از ظهور اسلام نیز وجود داشته و با ظهور اسلام به شکل جامع تری به جامعه معرفی شده است. وقف برآمده از حس نوعدوستی و جلوگیری از تکاثرو مال اندوزی و بازوی کمکی اقتصاد مقاومتی است.
لفظ وقف در قرآن استعمال نشده اما بنابر تفاسیر متعدد اهل بیت(ع) اشارات قرآن در به کار بردن 75بار لفظ انفال، محسنین، حسنه؛، صدقه جاریه، باقیات صالحات و انواع و اقسام مشتقات آنان به معنای اَتَم دلالت بر وقف دارد.
خود اهل بیت عصمت و طهارت هم در طول زندگی شان موقوفاتی داشتند و درآمدهای حاصله از آنان بنابر اخبار و روایات صرف امورات خیریه مسلمین می شده است.
بیش از 60 الی 70 درصد موقوفات کل کشور مرتبط با عزاداریهای حضرت سیدالشهداء(ع) است و دلیل آن این بود که حاکمان ظالم می خواستند قیام امام حسین(ع) را کمرنگ کنند که مردم موقوفاتی برای احیاء عزاداری ها انجام می دادند.
این بود که اولین حکم حکومتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب این بود که کلیه موقوفات باید به حالت وقفیت بازگردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه با این مقدمه نسبتا طولانی به ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه تحت امرش پرداخت.
او گفت در هفته وحدت پارسال پیش بینی شده بود که 5800 موقوفه در استان به ثبت برسد درحالیکه این رقم به 6102 مورد رسید. از این تعداد 1819 موقوفه منفعتی و 4283 موقوفه انتفاعی است.
وی افزود: تعداد رقبات آذربایجان غربی 35070 است که از این تعداد 25678 رقبه متصرفی و 5111 رقبه غیرمتصرفی است.
جوانبخت می گوید: در هشت ماهه نخست امسال درمورد حدود 30 هزار موقوفه سند اجاره اتفاق افتاده و عرصه و اعیان 3500مترمربع از موقوفات تعمیر و مرمت شده است.همچنین در همین مدت 5 هزار مترمربع از محوطه بقاع متبرکه بازسازی، احداث و مقاوم سازی شده اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه در ادامه به صدور 21 مورد احکام قضایی به نفع موقوفات در هشت ماهه نخست سال جاری نیز اشاره کرد که نمونه هایی از آن عبارتند از اجرای حکم خلع ید 52 هکتار از اراضی آبی و دیم تکاب، 20 هکتار در شهرستان اورمیه، رفع تصرف 5 هکتار زمین موقوفه درخوی و اخذ حکم وقفیت برای 3 و نیم هکتار از اراضی چایپاره.
وی از اجرای نیت 81 درصد از موقوفات استان در همین مدت خبر داد و گفت در این خصوص اوقاف آذربایجان غربی در کشور اول شده است. هزینه 200 میلیون تومانی موقوفه فتح الله خان سرتیپ در اجرای نیت واقف و هزینه کرد 350 میلیون تومان در ایام محرم در اجرای نیت واقفین برای عزاداری های محرم و صفر و اطعام و پذیرایی از زائران اربعین حسینی. 
درکل بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان در ایام عزاداریها در خصوص پذیرایی و اطعام عزاداران اجرای نیت شده است.
جوانبخت در ادامه گفت: تاکنون احکام 500 نفر از هیات امناهای مساجد آذربایجان غربی بروزرسانی شده است. 
او ادامه داد: در اجرای نیت واقف خیراندیش مرحوم البرز 110 نفر از نخبگان علمی آذربایجان غربی اردیبهشت ماه امسال از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه تجلیل شدند. 
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مساحت کل موقوفات آذربایجان غربی 282 میلیون و 90 هزار مترمربع است.
گفته می شود هفتم لغایت شانزدهم آذرماه امسال بعنوان دهه وقف نامگذاری شده است.
آینا نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار