ایجاد پایانه مرزی کله شین اشنویه ، تکمیل زیر ساخت های صادراتی در پایانه های مرزی تمرچین و کیله سردشت ،رفع مشکلات ترانزیتی و راه اندازی خط ویژه آمبولانس بین مراکز درمانی دوطرف بخشی از توافقات استانداران جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق است.
کد خبر: ۱۱۷۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸ 07 June 2024

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، در دومین نشست اقتصادی استانداران استانهای مرزی ایران با استانداران اقلیم کردستان عراق در اربیل برگزار شد.

وزیر داخلی اقلیم کردستان عراق در این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی و‌مذهبی دیرینه دو طرف گفت : باید برای توسعه اقتصادی از پیوندهای فرهنگی بهره ببریم و زمینه رفاه و آسایش مردمانمان را فراهم کنیم.

ریبه ر احمد گفتگو و‌مذاکره را راهکار مناسبی برای تحقق اهداف دانست و‌افزود: ما با کشورهای همسایه روابط دوستانه داریم اما روابط با ایران فراتر از دوستی است و تلاشمان این است با ایران به عنوان برادر بزرگمان سطح مبادلات اقتصادیمان را در آینده نزدیک به بالاترین سطح ارتقا دهیم

وی بازگشایی پایانه های مرزی جدید بین ایران و اقلیم کردستان عراق را ضروری دانست و تصریح کرد: ما آمادگی کامل برای بازگشایی مرز کله شین -سید کان در اشنویه را داریم و اعتقاد داریم مرزهای جدید هم زمینه ساز شکوفایی اقتصادی است و هم موجب ارتقا شاخص های امنیتی در مرزهای مشترک است

ریبه ر احمد امنیت فعلی در مرزهای دو طرف را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ما با دوستان ایرانی خودمان  اجازه نخواهیم داد هیچ قدرتی خللی به این امنیت وارد کند.

وزیر داخلی عراق در ادامه از آمادگی برای میزبانی از زائران اربعین حسینی برای سومین سال متولی خبر داد و‌ افزود: امسال تلاش میکنیم در تردد زائران اربعین حسینی تسهیل و تسریع بیشتری صورت بگیرد تا ما هم از نعمات و برکات امام حسین بهره مند شویم .

 

استاندار آذربایجان غربی و رئیس هیئت ایرانی در دومین نشست اقتصادی استانداران استانهای مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق هم در این نشست با تقدیر از حضور نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در مراسم خاکسپاری شهید جمهور رئیسی گفت: در ۳ سال ریاست جمهوری آقای رئیسی شاهد بیشترین رشد در مبادلات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق بودیم و دوران طلایی در توسعه روابط بود .

 محمد صادق معتمدیان : حجم مبادلات ۱ میلیارد دلاری آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق ، رشد ۲۵۰ درصدی ترانزیت و افزایش ۴۰ درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی در یکسال گذشته را نتیجه نگاه ویژه دولت سیزدم به اقلیم کردستان عراق بیان و‌اضافه کرد: در سال گذشته مبادلات آذربایجان غربی با اقلیم بیشتر از کل مبادلات ایران با ۲۷ کشور اروپایی بوده است .

وی بازگشایی مرز جدید کله شین اشنویه ، تکمیل زیر ساخت های در پایانه های مرزی تمرچین و کیله سردشت ،رفع مشکلات ترانزیتی از جمله حمل یکسره بار ، ایجاد ۶ درب تخصصی صادراتی در تمرچین ،اجرایی کردن معاهدات کنوانسیون بین المللی ترانزیتی تیر در خاک عراق ، چهار بانده کردن مسیر ترانزیتی حاج عمران تا شهر سوران و راه اندازی خط ویژه آمبولانس بین مراکز درمانی آذربایجان غربی و اربیل را از مهمترین بندهای تفاهم نامه در دومین نشست اقتصادی استاندران استانهای مرزی ایران و اقلیم کردستان عنوان کرد و‌ گفت : امیدواریم با توافق دو طرف فصل نوینی از روابط تقتصادی را رقم بزنیم .

آقای معتمدیان با تقدیر از همکاری مسئولان اقلیم کردستان عراق در میزبانی از زائران اربعین حسینی خاطرنشان کرد : با رفع مشکل تردد یکسره از اربیل تا بغداد پیش بینی میکنیم تعداد زائران از مرز تمرچین از ۱۴۰ هزار نفر سال گذشته  امسال به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد .

در این نشست مصوب شد سومین نشست اقتصادی استانداران استانهای مرزی ایران با استانداران اقلیم کردستان عراق سال آینده با هدف بررسی مصوبه های نشست های اقتصادی اول و دوم در کرمانشاه یا سنندج برگزار شود .

خرداد ماه سال گذشته نخستین نشست اقتصادی استانداران دو طرف به میزبانی ارومیه در ایران برگزار شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار