مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی
دهکده سلامت ارومیه در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار بااعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در سه فاز یک، دو و سه در مدت سه سال مصوب شد که با ایجاد آن بخشی از مشکلات رفع می‌شود
کد خبر: ۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶ 24 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از اروم نیوز،کمبود بیش از هزار و 200 تخت در بیمارستان‌های آذربایجان غربی و بالا بودن ضریب اشغال در اکثر بیمارستان‌ها ازجمله مشکلات اساسی درمانی و بیمارستانی آذربایجان غربی است که نیاز به نگرش جهادی مسئولان بخش درمان دارد.

متأسفانه علاوه بر ارومیه به‌عنوان مرکز آذربایجان غربی که خود درگیر مشکلات فراوانی در حوزه فضاهای درمانی و بیمارستانی است؛ دو بیمارستان نیمه‌کاره در خوی وجود داشته و طرح‌های احداث و توسعه فضاهای بیمارستانی در اغلب شهرهای استان نیز عملیاتی نشده‌اند.

نبود بیمارستان کافی نیز مشکلی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان است که این بخش نیز در ارومیه باوجود فعال بودن مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل مراجعات بیش‌ازحد ظرفیت خود درگیر معضلات فراوانی است.

وضعیت تعداد تخت‌های بیمارستانی مطلوب نیست

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، از کمبود افزون بر ۱2۰۰ تخت بیمارستانی در استان خبر داد و عنوان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی استان در مقایسه با سایر استان‌ها از وضعیت و آمار خوبی برخوردار نیست.

علی شرق تعداد تخت‌های مصوب بیمارستان‌های استان را سه هزار و 781 تخت عنوان کرد و افزود: تا پایان سال 94 تعداد تخت‌های بیمارستانی استان باید افزایش یابد امیدواریم با تلاش‌های مسئولان این امر محقق شود.

وی ضریب اشغال بیمارستان‌های استان را 82 درصد اعلام کرد و گفت: در کنار کمبود تخت‌های بیمارستانی کمبود تخت‌های ویژه از دیگر مشکلات این بخش است هم‌اکنون کل تخت‌های ویژه 424 تخت است که شامل تخت‌های ویژه ICU، CCU و NICU است.

شرق بابیان اینکه در حال حاضر شش بیمارستان جدید در مناطق مختلف استان در حال احداث است اضافه کرد: این بیمارستان‌ها در شهرستان‌های بوکان، تکاب، میاندوآب، خوی، پیرانشهر، سلماس احداث می‌شوند.

با احداث بیمارستان 600 تختی ارومیه بخشی از مشکلات مرتفع می‌شود

مجید آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی خود از منتقدین کمبود امکانات درمانی و فرسوده بودن بیمارستان‌های استان است و می‌گوید: در حال حاضر 30 مرکز درمانی و بیمارستان در شهرستان‌های مختلف آذربایجان غربی وجود دارد که 21 مرکز از این تعداد قدیمی و فرسوده هستند.

وی با اشاره به اینکه سه بیمارستان شهرهای ماکو، شوط و پلدشت تازه‌ساخت هستند، اظهار کرد: این استان دارای 5 هزار تخت بیمارستانی مصوب است که از این تعداد، سه هزار و 781 تخت آن فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی همچنین از ایجاد دهکده سلامت در استان خبر داد و گفت: دهکده سلامت ارومیه در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار بااعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در سه فاز یک، دو و سه در مدت سه سال مصوب شد که با ایجاد آن بخشی از مشکلات رفع می‌شود.

وی ادامه داد: مطالعات و فاز اولیه این طرح به مشاور سپرده‌شده است و در حال انجام است، بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی، هتلینگ، مطب‌ها، پاراکلینیک و مارکتینگ از بخش‌های مختلف دهکده سلامت ارومیه هستند.

آذربایجان غربی با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد، سالانه افراد زیادی از کشورهای همسایه برای درمان به این استان سفر می‌کنند و این امر زمینه توسعه توریسم درمانی در این منطقه را فراهم می‌کند اما نه‌تنها این بخش مورد غفلت واقع‌شده بلکه مردم خود استان به‌خصوص در شهرهای استان با مشکلات عدیده‌ای در این بخش دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

حضور دو نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در کمسیون بهداشت مجلس هستند و می‌توانند برای جبران بخشی از کمبودها به‌خصوص کمبود اعتبارات کمک‌کار مسئولان باشند اما تاکنون از این ظرفیت نیز به‌خوبی استفاده‌نشده است.

به نظر میرسد مسئولین محترم استانی قبل از حل مشکلات داخلی استان،قبل از پاسخگویی به مشکلات درمانی مردم استان ،بصورت شعارگونه در پی ایجاد زمینه توریسم درمانی هستند.با نظر به مسائل فوق به نظر میرسد تا رسیدن به نقطه مطلوب در راستای حل مشکلات مردم استان راهی طولانی در پیش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار