کد خبر: ۱۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ 04 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از ایسنا،مقصود قربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان این‌که این استان، دارنده‌ رتبه سوم کشوری در تولید نهال است، گفت: امسال بیش از 400 هزار اصله پایه و نهال رویشی در آذربایجان‌غربی تولید شده است.

وی در ادامه افزود:دو مرکز کشت بافت و سه نهالستان مجوزدار در زمینه تولید نهال و پایه رویشی در استان فعالیت می‌کنند .

قربانی با اشاره به این‌که مراکز کشت بافت نقش بسزایی در توسعه‌ی کشاورزی علمی دارند و استان آذربایجان‌غربی در تولید پایه‌های رویشی به خودکفائی رسیده است، افزود: تولید و تکثیر نهال در کوتاه‌ترین زمان و عاری کردن این نهال‌ها از ویروس اقدام بسیار ارزشمندی است که با روش کشت بافت انجام می‌شود و این امر در تأمین نهال به‌عنوان یکی از نهاده‌های اصلی بخش کشاورزی دارای اهمیت فراوانی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: امسال حدود 5 میلیون و 300 هزار اصله نهال بذری سالم و استاندارد و 400 هزار اصله نهال و پایه رویشی مجوزدار در سطح استان تولید شده است که برای بیش از یک میلیون و 700 هزار اصله نهال نیز توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، لیبل چاپ و صادر شده است .

وی در ادامه اظهار کرد: از این میزان تولید، بیشترین ارقام تولیدی مربوط به نهال سیب در حدود 2 میلیون و 200 هزار اصله نهال و 230 هزار اصله پایه و نهال رویشی سیب است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود 59 نهالستان مجوزدار در سطح استان افزود: از آغاز اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن نهال‌ها تاکنون 108 فقره نهالستان فاقد مجوز در سطح استان شناسایی شده است که برای 70 فقره از آنها با همکاری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهارنامه رسمی از مراجع قضایی صادر و ابلاغ شده است که در حال پیگیری بوده و باید این نهالستان‌ها خود را با استانداردهای موجود مطابقت کنند.

قربانی، عمده ارقام تولیدی در نهالستان‌های استان را شامل سیب، انگور، گردو، هلو، زردآلو، گلابی، گیلاس و شلیل عنوان کرد که علاوه‌بر تأمین نیاز مصرفی داخلی استان به دیگر استان‌های کشور و کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار