استاندار در نشست تخصصی برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:
استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت درک مشترک و اجماع نخبگان و مسئولان در موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۲۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 30 October 2015


به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، مهندس سعادت در نشست علمی تخصصی برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی که با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و مدیران استان در مرکز آموزش، پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی به لحاظ فرهنگی و موضع گیری باید در میان مدیران استان جایگاه خود را پیدا کند.

سعادت تاکید کرد: نخبگان و مسئولان باید در بحث اقتصاد مقاومتی به یک درک مشترک و اجماع برسند تا این الگو به یک برنامه استانی تبدیل و برای تحقق اهداف مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی، گام های اجرایی برداشته شود.

وی در ادامه به برنامه های توسعه در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجا که از اول انقلاب نسخه یکسانی در امر برنامه ریزی و برنامه های پنج ساله توسعه در کشور در نظر گرفته شده و همواره در این برنامه ها، دیدگاههای کلان بر دیدگاههای منطقه ای غالب بوده است لذا اجرای این برنامه ها نتوانسته بحث عدم توازن منطقه ای و تعادل بین استان ها و مناطق مختلف کشور را حل کند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: عدم توازن و تعادل و وجود تبعیض در میان استان ها و مناطق مختلف کشور، منجر به ظهور معضلات اجتماعی مختلفی مانند پدیده حاشیه نشینی، بوجود آمدن باراندازهای جمعیتی ناهمگون در اطراف کلانشهرها و سایر ناهنجاری های اجتماعی می شود و این یک سم مهلک و هشدار دهنده است که باید در تدوین برنامه ششم توسعه به آن توجه جدی شود.

سعادت با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه باید پاسخگوی رفع عدم توازن باشد نیز گفت: دولت یازدهم در تلاش است که تدوین برنامه ششم بر محور اقتصاد مقاومتی و توانمندی های منطقه ای صورت گیرد و ما امیدواریم که مثل برنامه های توسعه قبل، در این برنامه و در مرحله تلفیق، دیدگاههای منطقه ای و مطالبات استان ها در دیدگاههای کلان محو نشوند.

وی، یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی را توجه دولت به همه مناطق و توانمندی های کشور دانست و افزود: توانمندی ها و ظرفیت های کشور، فقط در تهران و کلانشهرها نیست بلکه مناطق مختلف و استانهای مختلف کشور، هر کدام ظرفیتها و استعدادهایی دارند که شکوفایی آنها نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات بر پایه میزان محرومیت است لذا ما از دولت، مجلس و تمامی نهادهای تصمیم گیری و سیاستگذاری در کشور انتظار داریم که به این بحث رفع عدم توازن منطقه ای اعتقاد و اهتمام کافی را داشته باشند.

استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان تاکید کرد: فاصله و شکاف طبقاتی شاید قابل تحمل باشد اما تبعیض بعنوان یک ظلم آشکار به هیچ وجه برای یک ملت قابل تحمل نیست؛ لذا نباید اجازه دهیم که تبعیض و تداوم آن، موجب نارضایتی و ایجاد فاصله بین مردم و حکومت شود که راهکار مقابله موثر و از بین بردن این تبعیض ها و عدم توازن ها، اقتصاد مقاومتی بعنوان یک روش برنامه ریزی متعالی است.

حضرتی پر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در این نشست گفت: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، یکی از محوری ترین سیاست های سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بهره گیری از ایده ها و آراء علمی اساتید و صاحبنظران است که برگزاری نشست برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی در همین راستا بوده است.

وی در ادامه گفت: ما در کشور و استان، فراتر از نیاز به منابع، به مدیریت و تخصیص بهینه منابع و انضباط پولی و مالی نیاز داریم و لازم است با تکیه بر عقلانیت و تدبیر در راستای جبران عقب ماندگی ها و باز کردن گره های اقتصادی گام برداریم.

در ادامه این نشست، دکتر حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)، به تشریح و تبیین موضوع "اقتصاد ایران در دوران پساتحریم؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها" پرداخت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار