استان آذربایجان غربی شاهد برگزاری باشکوه نماز جمعه بود.این آیین عبادی و سیاسی با حضور گسترده مردم همراه بود.امامان جمعه در خطبه ها به مسائل مختلف روز اشاره داشتند.
کد خبر: ۱۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰ 14 March 2015

استان آذربایجان غربی شاهد برگزاری باشکوه نماز جمعه بود.این هفته نیز همانند گذشته این آیین عبادی و سیاسی با حضور گسترده مردم همراه بود.در خطبه های نماز جمعه این هفته امامان جمعه به مسائل مختلف روز اشاره کرده و مباحثی را مطرح نمودند.

نماز جمعه ارومیه :

حجت الاسلام صاحب الزمانی امام جمعه موقت ارومیه در بخشی دیگر از خطبه های نماز به اهمیت خواندن قرآن و عمل به دستورهای آن اشاره کرد و افزود: قرائت قرآن و تدبر در آیات الهی باید در همه شئون زندگی ما جاری و ساری باشد چرا که در سایه قرآن رحمت الهی نصیب بندگان خدا می شود.

امام جمعه موقت ارومیه در ادامه سخنان خود گفت :انقلاب اسلامی دو نعمت گرانقدر را برای مردم ایران، منظقه و حتی جهان اسلام ارزانی داشت که یکی از آنها استقرار نظامی مبتنی بر دین اسلام و دیگری نعمت گرانقدر ولایت فقیه است.

وی با اشاره به اهمیت انتظار فرج حضرت ولی عصر (عج) افزود: بی شک با ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود عدل و داد در جهان حکم فرما و حق و حقیقت بر همگان آشکار خواهد شد.

امام جمعه موقت ارومیه به بررسی ابعاد حکومت مهدوی در آخرالزمان پرداخت و گفت: دولت مهدوی تامین کننده آرامش و امنیت برای ساکنان کره خاکی خواهد بود بنابراین لازم است مومنین در مسیر شناخت مولا و مقتدای زمانه خود ساعی باشند.


نماز جمعه مهاباد:

ماموستا عبدالقادر سهرابی امام جمعه مهاباد طی سخنانی، با اشاره به آیه 5 سوره حج، اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید؛ « اى مردم، اگر درباره برانگیخته ‌شدن در شک هستید، پس [بدانید] که ما شما را از خاک آفریده‌ایم، سپس از نطفه، سپس از علقه، آنگاه از مضغه، داراى خلقت کامل و خلقت ناقص، تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانیم.

امام جمعه مهاباد به نامه رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم کشورمان اشاره و اعلام کرد: این نامه چنان می‌رساند که اعتبار دولت آمریکا را از ‌بین می‌‌رود و در مقابل این نامه رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه و سناتورهای مجلس کاخ سفید آمریکا همگی معترض به این نامه هستند.

سهرابی به وضعیت فعلی گروه تکفیری داعش در منطقه اشاره و عنوان کرد: هم‌اکنون پیشرفت بسیار چشمگیری در عراق بر علیه داعش و با کمک جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است چون این گروه تروریستی از استان‌های تکریت، صلاح‌الدین و موصل عقب‌نشینی کرده و روز به روز در حال افول و نابودی است. شکست‌های پی‌درپی داعش از نیروهای متدین مردمی نشان می‌دهد که زمان نابودی داعش فرا رسیده و به زودی این گروه دست ‌نشانده و ساخته و پرداخته دشمنان اسلام در منطقه از ‌بین ‌می‌رود.


نماز جمعه تکاب:

حجت‌الاسلام عبدالله محمدی امام جمعه تکاب،در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و پرهیز از مصائب به انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه این انتخابات بدون هیچ چالش و مشکلی و با نهایت ادب و اخلاق برگزار شد.

امام جمعه تکاب گفت: در این باره عالمی شایسته و انقلابی به نام آیت‌الله محمد یزدی به عنوان ریاست این مجلس انتخاب شدکه این خودمایه خرسندی ملت مسلمان و مومن ایران اسلامی وسبب سرافکندگی دشمنان استکباری شد.

محمدی با اشاره به اینکه براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها بخشی از اسلام در جامعه اجرا می‌شود تصریح کرد: درخواست معظم‌له از مسئولان سیاسی و اجرایی این است که اسلام را به تمامیت اجرا کنند چون درخواست اساسی خداوند متعال از مسلمانان به شمار می‌رود.

امام جمعه تکاب با اشاره به ایام پایانی سال بیان کرد: مسئولان اجرایی و دولتی در این باره باید یک ارزیابی از عملکرد یک ساله خود داشته و از خود سوال کنند که تا چه اندازه در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش کرده و چه اندازه موفق بوده‌اند.

محمدی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه‌هایی به مسئولان دولتی داشتند که از جمله آن اینکه نباید به بهانه برقراری اعتدال، افراد متدین از انقلاب کنار گذاشته شده و علاوه بر آن دولت باید از جناح‌بندی‌ها دوری کرده و موضع‌گیری قاطع در مقابل مسائل بین‌المللی داشته باشند و از سوی دیگر رشد علمی کشور را شتاب بخشیده و تحقیقات بنیادی هسته‌ای را ادامه دهند.


نماز جمعه شوط:

حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شوط،در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ،اظهار کرد: روز 22 اسفند ماه مصادف با روز بزرگداشت شهدا است، اگر امروز ما شاهد امنیت پایدار در منطقه هستیم، به برکت خون شهداست و پیشرفت‌های علمی، تکنولوژی و فن‌آوری هسته‌ای دانشمندان‌ ما همه به برکت خون شهداست.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز تیم مذاکره‌کننده‌ ایرانی در میدان‌های بین‌المللی با قدرت تمام از موازین نظام مقدس جمهوری اسلامی و عزت ملت ایران دفاع می‌کنند، به برکت خون شهداست.

هاشمی با اشاره به ایام نوروز و شب چهارشنبه‌سوری، گفت: از دیدگاه قرآن کریم اگر یک سنت، عقیده و رفتاری که به ارث رسیده است، دارای دلیل عقلی و یا نقلی معتبر باشد، تبعیت از آن صحیح است و اگر این‌گونه نبود پیروی از آن مصداق پیروی کورکورانه است، که هر انسان عاقلی خود و دیگران را از آن برحذر می‌دارد.

هاشمی تصریح کرد: قرآن کریم این نوع استدلال را قبول نمی‌کند، می‌گوید؛ اگر به خاطر رفتارهای گذشتگان و تبعیت از فرهنگ باستانی، سنت‌های آبا و اجدادی یک عمل انجام می‌دهید، یا باید یک دلیل عقلی داشته باشید و یا یک دلیل نقلی معتبر.

وی با اشاره به رسم باستانی چهارشنبه‌ سوری گفت: از جمله سنت‌های قدیمی ما ایرانیان که هر ساله خودی نشان می‌دهد، همین چهارشنبه سوری است که نه دلیل عقلی برای درستی و مفید بودن آن وجود دارد و نه دلیل نقلی معتبری از آن پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این کار، خرافه‌ای بیش نیست، که مانند سایر موهومات بین مردم جایگاهی برای خود باز کرده است.

امام جمعه شوط اضافه کرد: در این ایام بهترین کاری که می‌تواند جایگزین آن شود، در آستان عید نوروز، با مراجعه به پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی کمیته امداد پولی که می‌خواهیم برای مواد محترقه مصرف کنیم را در راه خدا برای فقرا و نیازمندان جامعه احسان کنیم و بدین طریق شادی خودمان را در شب عید با آنان تقسیم کنیم، تا در اثر کمک‌های ما، فقرا و نیازمندان نیز در عید نوروز شرمنده خانواده و فرزندان خود نباشند.


نماز جمعه خوی:

حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری امام جمعه خوی،در خطبه های این هفته نماز جمعه اظهار داشت: دین اسلام نه تنها با سرور و شادی مخالف نیست بلکه در روایات متعدد تفریحات سالم مورد تأکید قرار گرفته است اما تفریحات مورد تأکید اسلام همه ارزشی هستند برخلاف شادی‌های مرسوم در میان بشر که نوعاً آلوده به گناه، لهو، توهین و تجاوز به حقوق دیگران است.

وی تصریح کرد: از جمله شادی‌ها و تفریحات مورد تأکید اسلام عبارتند از پیروی فرامین خداوند، انجام دادن کارهای خیر، عمل به تعهدات، وفاداری، رعایت حقوق دیگران، ایستادگی در برابر سختیها، شادکردن انسان‌های مؤمن، سوارکاری، تیراندازی، شوخی با دوستان، مسابقه تیراندازی، شنا کردن، بهره گیری از طبیعت و ریسندگی برای زنان.

خطیب جمعه خوی با اشاره به سالگرد تأسیس بنیاد شهید و روز شهدا اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) طی یک روایت مبسوط از رسول خدا(ص) نقل می‌کند وقتی رزمنده اراده می‌کند در میدان نبرد با دشمنان حضور پیدا کند از آتش دوزخ رها می‌شود، وقتی اسلحه بر می‌دارد تا بجنگد خداوند با وجود او به ملائکه مباحات می‌کند،‌ وقتی با خانواده خداحافظی می‌کند از گناهان خارج می‌شود، هنگام رودررویی با دشمن مردم دنیا نمی‌توانند پاداش او را درک کنند و وقتی وارد میدان جنگ می‌شود ملائکه به او دعا می‌کنند، وقتی جسم او بر زمین می‌افتد زمین خطاب به او میگوید، آفرین به روح پاکیزه‌ای که از بدن پاکیزه پرواز کرده و نعمتهای خدا در انتظار توست.

شکوری با استناد به حدیثی از رسول خدا(ص) گفت: خداوند می‌فرماید من سرپرست خانواده و بازماندگان شهیدم هر کس آنان را خشنود کند مرا خشنود کرده است و هر کس آنان را به خشم آورد مرا به خشم آورده است.

امام جمعه خوی با اشاره به شکست داعش در تکریت عراق توسط ارتش و نیروهای مردمی این کشور گفت: استان صلاح الدین و شهر تکریت برای آمریکا و داعش یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شد و محل تولد و سکونت رهبران تکفیریها و حزب بعث عراق، این منطقه است لذا سقوط این دژ با اراده مردم عراق و پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه علیه تکفیری‌ها، پیروزی مردم یمن و انتقام حزب الله از اسرائیل در طول چند هفته اخیر تمامی معادلات آمریکا، اسرائیل و ارتجاع منطقه را بهم ریخت.


نماز جمعه سلماس:

حجت الاسلام سیدمحمد موسوی امام جمعه سلماس،در آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) اظهار داشت: بنیاد شهید یک نهاد هدایت‌گر، سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و نظارت کننده است که وظیفه دارد تمامی امکانات نظام و جامعه اسلامی را در جهت تحقق اهداف خود بسیج کند.

موسوی به فرازهایی از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های این هفته اشاره کرد و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمود علت همه توطئه‌های جهان‌خواران علیه جمهوری اسلامی ایران از جنگ تحمیلی تا حصر اقتصادی برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتما در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم.

امام جمعه سلماس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اقتصاد کشور فرمودند، نباید رفع تحریم‌ها به مذاکره گره زده شود و در این زمینه ایشان فرمودند ما طرفدار مذاکره هستیم و توصیه من به مسئولان در سیاست خارجی و مبادلات بین‌المللی این بوده که هر چه تلاس و ابتکار دارند به کار بندند اما نیازمندی‌های کشور نباید به مذاکرات گره زده شود.


نماز جمعه میاندوآب:

حجت‌الاسلام علی شکرزاده امام جمعه موقت میاندوآب،در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته اظهار داشت: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از تیم هسته‌ای حمایت کرده و آنها را امین و دلسوز ملت ایران می‌دانند اما با این حال، ایشان نگرانی خود را از مذاکرات نشان دادند چون ایالات متحده آمریکا دولتی حیله‌گر و دشمن ملت بوده و تیم مذاکره کننده باید هوشیاری خود را دراین مذاکرات حفظ کنند و ذره‌ای از حقوق هسته‌ای ایران کوتاه نیایند.

امام جمعه موقت میاندوآب بیان کرد: شاید ایالات متحده آمریکا در برخی زمینه‌ها مثل مسائل اقتصادی قدرتمند باشد اما در واقع در سایر موارد محتاج ملت ایران است و باید از مذاکرات نتیجه بگیرد.

شکرزاده با اشاره به چهارشنبه آخر سال گفت: نباید عده‌ای به بهانه چهارشنبه سوری و برپایی جشن و شادی سبب برهم زدن آرامش هم وطنان شوند و در این رابطه با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) قرین شده است، مردم باید ضمن به جای آوردن سنت حسنه صله رحم و دادن هدیه به یکدیگر، شان و منزلت بانوی دو عالم را حفظ کنند.

امام جمعه موقت میاندوآب با اشاره به انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در این باره حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از این انتخاب، بسیار رضایت داشته و ایشان را فردی بسیار شایسته برای ریاست مجلس خبرگان رهبری می دانند بنابراین با توجه به اینکه این انتخابات به صورت کاملا بی‌حاشیه انجام شد، می‌تواند برای سایر دستگاه‌ها به عنوان الگو مطرح باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار