کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛
توافق گروه های معارض سوری در نشست ریاض برای مذاکره با نمایندگان دولت سوریه با وجود تداوم اختلافات میان آن ها، واکنش دولت روسیه به ادعای آنکارا درباره اجرای سیاست پاکسازی قومی در سوریه، تعویق تصمیم گیری اتحادیه اروپا درباره تمدید تحریم های روسیه، جدیدترین اخبار از مظنونین واقعه تروریستی پاریس و ادامه واکنش ها به مواضع دونالد ترامپ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴ 11 December 2015


مهمترین محور توافق معارضین سوری در ریاض/ پلیس سوئیس در پی شکار عاملان حمله پاریستوافق گروه های معارض سوری در نشست ریاض برای مذاکره با نمایندگان دولت سوریه با وجود تداوم اختلافات میان آن ها، واکنش دولت روسیه به ادعای آنکارا درباره اجرای سیاست پاکسازی قومی در سوریه، تعویق تصمیم گیری اتحادیه اروپا درباره تمدید تحریم های روسیه، جدیدترین اخبار از مظنونین واقعه تروریستی پاریس و ادامه واکنش ها به مواضع دونالد ترامپ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به نتایج نشست گروه های شورشی و تروریستی سوری در پایتخت عربستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رئیس کنفرانس معارضین سوری در ریاض اعلام کرده تیم واحدی از گروه های معارض سیاسی و نظامی، ماه آینده برای مذاکره جهت یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه، با نمایندگان دولت دمشق دیدار و گفت و گو خواهند کرد. این خبرگزاری اشاره می کند که هرچند بیش از 100 شرکت کننده در نشست ریاض، با همکاری جهت آماده سازی مقدمات مذاکره با دولت اسد موافقت کردند، اما در ساعات پایانی این نشست، نمایندگان گروه تروریستی احرار الشام به مخالفت با اصول مورد توافق دیگر گروه ها پرداختند. با این حال، گفته می شود بیانیه پایانی نشست به امضای نمایندگان این گروه نیز رسیده است.

*****

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز در گزارش خود از نشست ریاض می نویسد شرکت کنندگان در نشست مذکور، مذاکره با نمایندگان دولت سوریه را منوط به این امر کرده اند که این مذاکرات، به کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت منجر شود. انتظار می رود این موضع، با مخالفت شدید متحدان دولت سوریه، یعنی ایران و روسیه مواجه شود. بر اساس متن توافق گروه های حاضر در نشست اخیر، قرار است کمیته ای به میزبانی ریاض، وظیفه تعیین نمایندگانی برای حضور در مذاکرات با دولت سوریه را بر عهده بگیرد. این مذاکرات، قرار است با میانجی گری سازمان ملل برگزار شود. ملک سلمان، پادشاه سعودی، پس از پایان نشست ریاض ابراز امیدواری کرده که برداشته شدن این گام، به امنیت، ثبات و عدالت برای سوریه منجر شود. با این حال، سایه اختلافات گروه های مختلف معارض، همچنان بر سر این موضوع سنگینی می کند.

*****

این در حالی است که در سطح بین المللی نیز موضوع سوریه، همچنان یکی از جنبه های تنش به وجود آمده میان روسیه و ترکیه را تشکیل می دهد. به نوشته «اینترنشنال بیزنس تایمز»، مسکو به اتهامات آنکارا مبنی بر اینکه روسیه در سوریه «پاکسازی قومیتی» انجام می دهد، واکنش نشان داده و این ادعا را رد کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ضمن بی اساس خوانده ادعاهای ترکیه درباره موضوع مذکور، اظهار داشته که این گونه موضع گیری ها، نشانگر قطع شدن ارتباط ترکیه با حقیقت و واقعیات موجود در منطقه است. این مقام روس با اشاره به اینکه اتهاماتی از این دست، طی هفته های اخیر به طور مکرر از سوی آنکارا مطرح شده، تأکید کرده که چنین مواضعی بیش از هر چیز نشانگر خشم و عصبانیت مقامات ترکیه است. 

*****

در مطلبی دیگر درباره روسیه، سایت شبکه خبری «راشا تودی» به تصمیم اتحادیه اروپا برای بررسی موضوع تمدید تحریم های روسیه پرداخته و از واکنش ایتالیا به این تصمیم سخن گفته است. به نوشته این سایت، ایتالیا تصمیم گیری اتحادیه اروپا درباره تمدید تحریم های روسیه را به تعویق انداخته و خواستار بحث و گفت و گوی بیشتر در این زمینه شده است. این اقدام، در جریان ملاقات نمایندگان کشورهای اروپایی در بروکسل انجام گرفته است. این در حالی است که نمایندگان دولت های عضو اتحادیه اروپا برای بررسی تمدید شش ماهه تحریم های روسیه – که ماه ژانویه زمان آن به سر می رسد – جمع شده بودند. طرح تمدید تحریم ها، از سوی مقامات شورای اروپا تدوین شده و بر توافق اعضا در حاشیه اجلاس اخیر «جی 20» متکی بود. 

*****

در میان دیگر موضوعات، سایت شبکه خبری «سی ان ان» اقدام به انتشار اخبار جدیدی درباره حمله تروریستی اخیر در پاریس کرده و از جست و جوی پلیس سوئیس برای یافتن چند تن از مظنونین حادثه مذکور خبر داده است. به نوشته این سایت، همزمان با جست و جوی پلیس سوئیس برای یافتن مظنونین واقعه تروریستی پاریس، شهر ژنو در سطح بالای هشدار امنیتی قرار گرفته است. پلیس به دنبال بازداشت پنج فرد افراطی است که گمان می رود بخشی از شبکه تروریستی «مراد فارِس» باشند. فارس که یک تبعه فرانسه است، همان فردی است که اقدام به استخدام فواد محمد عقاد، سومین مهاجم تئاتر باتاکلان در پاریس کرده بود. بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، فارِس فردی شناخته شده است که برای گروه های افراطی در سوریه عضوگیری می کند.

*****

در نهایت، در ادامه واکنش ها به اظهارات دونالد ترامپ درباره مسلمانان، روزنامه «واشنگتن پست» از تصمیم دولت اسکاتلند برای قطع ارتباطات خود با وی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نیکولا استرجئون، نخست وزیر اسکاتلند، نام ترامپ را از فهرست سفرای تجاری در کشورش حذف کرده و عضویت وی در شبکه تجاری «گلوبال اسکات» را نیز ملغی کرده است. دانشگاه «رابرت گوردون» در آبردین نیز مدرک دکترای افتخاری که پیشتر به ترامپ اعطا کرده بود را پس گرفته و اعلام کرده اظهارات این نامزد جمهوری خواه، کاملاً در تضاد با ارزش های مدنظر این دانشگاه است. در واکنش به این اقدامات، ترامپ با انتشار مطلبی مدعی شده سیاستمداران بریتانیایی می بایست به دلیل بیان آنچه که باید بیان می شد، از وی تشکر می کردند، نه اینکه وی را مورد مواخذه قرار دهند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار