مهندس مدنی کارشناس مسئول بهداشت محیط از اجرای طرح جمع آوری وجلوگیری از عرضه قلیان در سطح اماکن عمومی در شهرستان ماکو خبر داد.
کد خبر: ۱۴۹۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰ 22 December 2015
نتیجه تصویری برای جمع آوری قلیان
به گزارش محمدی خبرنگار تابناک آذربایجان غربی، مهندس مدنی با اشاره به ماده 3 قانون جامع مبارزه با دخانیات گفت: برابر ماده 13 قانون جامع مبارزه با دخانیات، اماکن عمومی حق توزیع قلیان را ندارند و بر این اساس فروش، عرضه و توزیع قلیان در سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها ممنوع است.

 وی در ادامه افزود: در پی انجام دوازده بازدید از چایخانه ها، کافی شاپ ها و پارک های شهرستان ماکو ، 12 مورد اماکن عرضه قلیان تعطیل و پلمپ و 29 مورد قلیان سرا در سطح شهر جمع آوری گردید .

مهندس مدنی در خصوص اقدامات انجام یافته واحد مربوطه  گفت: در این راستا علاوه بر توزیع 250 برگ اطلاعیه بهداشتی، برگزاری 5 مورد جلسه بین بخشی تعداد 45 مورد اخطاریه بهداشتی صادر گردیده است.

 کارشناس مسئول بهداشت محیط با اعلام اینکه قانون جامع مبارزه با دخانیات، تمامی دستگاه‌ها را موظف به جلوگیری از توزیع، قاچاق و عرضه دخانیات کرده است، تصریح کرد: از آنجا که در بحث دخانیات، هم از بعد سلامت  اجتماعی و هم از بعد اقتصادی حائز اهمیت است، لذا باید سایر نهادها، اتاق اصناف، صنعت و معدن، اتحادیه‌های صنفی و فرماندهي انتظامی  ما را در کنترل و مبارزه با آن یاری کنند.

دکتر قاسم زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان نیز در حاشیه این خبر ضمن اشاره به اینکه با استعمال دخانیات به ویژه قلیان، افزایش ریسک ابتلا به انواع  سرطان  وجود دارد ، درباره اجراي برنامه ممنوعيت استعمال دخانيات در مراکز تهيه، توزيع و فروش موادغذايي و اماکن عمومي طبق قانون جامع کنترل دخانيات ، اظهار داشت: با هماهنگی اداره اماکن ، از عرضه قلیان در واحدهای عرضه ، تهیه وتوزیع قلیان جلوگیری شده است.

دکتر قاسم زاده  با بیان اینکه مضرات استعمال قلیان چند برابر سیگار است، اظهار کرد: این در حالی است که برخی بر این باورند قلیان خطری برای سلامتی ندارد و  با اشاره به اثرات زیانبار و جبران ناپذیر استعمال قلیان بر سلامتی فرد گفت: استعمال قلیان برای ریه ها و قلب، سرطان ریه، مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد و افزایش حملات آسم و ذات الریه مضر است.

مدیر شبکه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی عمومی درخصوص خطرات مصرف دخانیات، ارتقای شاخص های سلامت، پایش مصرف دخانیات و عوارض آن بر سلامت انسان، محافظت مردم در برابر دود سیگار، کاهش دسترسی و کمک به افراد سیگاری به منظور ترک مصرف دخانیات را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار