وضعیت پروژه قطار شهری ارومیه
پیش بینی می شود با توجه به اینکه سرمایه گذاری این پروژه توسط همان شرکت آلمانی - ایرانی انجام خواهد شد در تابستان سال آینده شاهد اجرایی شدن فاز اول این پروژه باشیم.
کد خبر: ۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶ 31 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از اروم نیوز،چندین سال است که به خاطر افزایش بی رویه تعداد خودرو در ارومیه، این شهر با مشکل ترافیک مواجه است چرا که60 درصد خودروهای این شهر تک سرنشین بوده و این شهر در نسبت تعداد خودور به جمعیت پس از تهران دومین رتبه را در کشور داراست.در زمان اوج شلوغی در خیابانها،ترافیک پرتراکم تهران به ذهن میرسد.خیابانهایی مملو از ماشین ،صدای بوقهای ممتد،گره خوردن تردد ،گاها درگیریهای لفظی و فیزیکی بین رانندگان همگی از مشکلات تردد خودرو در ارومیه است.

در سال های اخیر، با احداث تقاطع های غیرهمسطح تاحدودی از شدت این ترافیک های کاسته شده اما شهرداری ارومیه که از احداث چنین تقاطع هایی در هسته مرکزی شهر از جمله خیابان امام (ره) عاجز است به جای آنها بر احداث قطار شهری تصمیم گرفته است.

با توجه به معضل ترافیک و نیاز به استفاده از سیستم های کارآمد و بروز در حوزه حمل و نقل به خصوص در بافت مرکزی شهر، گزینه قطار شهری یا واگن برقی جهت تسریع در حمل و نقل در دستور کار مدیریت شهری ارومیه قرار گرفت.

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه این طرح باهدف توسعه حمل و نقل عمومی و یکی از زیر ساخت های حمل و نقل ریلی روی سطحی در شهر ها تلقی می شود.

یکی از ویژگی های این ناوگان حمل و نقل عمومی این است که علاوه بر خیابان های بزرگ این قابلیت را هم دارد که در خیابانها و معابر کم عرض مرکز شهر نيز رفت و آمد کند.

میر علی محمدی با اشاره به ویژگی ها و مزایای قطار شهري گفت: با توجه به اینکه این ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو نیاز به کلانشهر بودن شهر ندارد بر اين اساس سیاست گذاری های شورای اسلامی شهر ارومیه امکان اجرایی کردن این موضوع را راحتر ارزيابي كرد كه امیدواریم قطار شهری نسبت به BRT گزینه قالبی باشد.

تابستان 94 فاز اول قطار شهری در ارومیه اجرایی می شود

وی با اشاره به اقداماتی که اخیرا در راستای اجرايي كردن قطار شهري در ارومیه صورت گرفته است گفت: در شهریور ماه سال گذشته یک شرکت آلمانی برای طراحی و ساخت قطار شهری وارد ارومیه شدند و قرار شد با همکاری یک شرکت ایرانی اجرای این طرح را برعهده بگیرند.در حال حاضر نیز این شرکت مشغول به کار مطالعاتی روی این پروژه است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: ما به این شرکت فرصت داده ایم تا پایان سال فاز مطالعاتی این پروژه را به اتمام برسانند و پس از آنکه در کمسیون عمراني شورای شهر به تصویب رسید فاز اجرایی قطار شهری در اروميه اجرا شود.

وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به اینکه سرمایه گذاری این پروژه توسط همان شرکت آلمانی - ایرانی انجام خواهد شد در تابستان سال آینده شاهد اجرایی شدن فاز اول این پروژه باشیم.

گفتنی است مساحتی که برای این پروژه در نظر گرفته شده به گفته حضرت پور شهردار ارومیه حدود 35 کیلومتر است و تا محدوده مرکزی شهر که مسیر 470 هکتاری و خیابانهای اصلی است را تحت پوشش قرار دهد.

مسیر ترمینال تا انتهای خیابان جدید امام به سمت پل قویون و خیابان باکری و مدنی در محدوده طرح قطار شهری قرار می گیرند.به گفته شهردار اروميه، رقمی بالغ بر 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این طرح نیاز است.

امیدواریم که این طرح مانند برخی طرحهای اجرا شده در ارومیه نباشد و با بررسیهای دقیق و کارشناسانه آنچه که مهندسی و کارشناسی است صورت بگیرد تا مجبور به دوباره کاری نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار